جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

آیا ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک در منزل امکان پذیر است؟!

محتوای صفحه

زمانی که عبارت ارزیابی شنوایی در منزل یا همان “Hearing home visit” را در اینترنت جست و جو می کنیم، با سوالاتی از این قبیل مواجه می شویم:

  • آیا می توان ارزیابی شنوایی را در منزل انجام داد؟!
  • آیا ارزیابی شنوایی کاری میدانی است؟!
  • مزایای ویزیت افراد کم شنوا در منزل چیست؟!
  • آیا نتایج چنین ارزیابی هایی قابل اعتماد است؟!

افراد کم شنوا ممکن است به دلایلی نظیر اختلالات حرکتی، بیماری های خاص و یا شرایط ویژه ای مانند شیوع ویروس کرونا نتوانند برای ارزیابی شنوایی به کلینیک یا بیمارستان مراجعه کنند. باید بگوییم که ارائه تمام خدمات کلینیک های ارزیابی شنوایی، در منزل نیز ممکن است. این خدمات شامل تست های شنوایی، مشاوره در زمینه کم شنوایی و خرید سمعک، قالبگیری، تجویز و تنظیم سمعک و مراقبت های شنوایی دوره ای است که تمام این موارد در منزل قابل انجام هستند.

در حال حاضر دستگاه های پرتابل و قابل حمل برای ارزیابی شنوایی موجود می باشند که می توان آن ها را به منزل بیماران برد. همچنین برخی از سمعک های دیجیتال امروزی می توانند با اتصال به کامپیوتر، ارزیابی شنوایی را انجام دهند. به دلیل همین پیشرفت ها در زمینه تکنولوژی های شنوایی، امروزه ارزیابی شنوایی در منزل رواج یافته است.

ارزیابی شنوایی در منزل چه مزایایی دارد؟!

  • تنظیم سمعک و برنامه های آن در واقعی ترین محیط انجام می شود. اکثر افراد بیشترین ساعات زندگی خود را در خانه سپری می کنند. بنابراین تنظیم سمعک در چنین محیطی، علاوه بر تناسب بیشتر با نیازهای شنیداری، سبب می شود که از همان ابتدا تصور واضحی از نحوه عملکرد سمعک در ذهن کاربر شکل گیرد.
  • آموزش نحوه استفاده از سمعک و اتصال بلوتوثی آن به سیستم هایی مانند تلویزیون یا سایر دستگاه های منزل راحت تر است و در نتیجه کاربر از چنین قابلیت هایی بهره بیشتری خواهد برد.
  • بیمار می تواند ارتباط دوستانه ای با ادیولوژیست بر قرار کند و نگرانی ها و دغدغه های خود در مورد کم شنوایی و استفاده از سمعک و انتظاراتی که از سمعک دارد را به طور واضح تر بیان کند. هرچه شنوایی شناس آگاهی بیشتری از نیازها و خواسته های فرد داشته باشد، تنظیم سمعک دقیق تر خواهد بود.
  • این امکان وجود دارد که قرار ملاقات را متناسب با برنامه های خود تعیین کنید. همچنین نگران نحوه رفت و آمد و انتظار جهت رسیدن نوبت نخواهید بود. بنابراین در وقت و هزینه صرفه جویی می شود.
  • تاریخچه گیری و مشاوره سمعک در حضور سایر افراد خانواده انجام می شود. آن ها می توانند اطلاعات خوبی رادر مورد سبک زندگی و نیازهای فرد در اختیار شنوایی شناس قرار دهند. همچنین اطلاعات ارائه شده توسط شنوایی شناس و آموزش های مربوطه را متوجه شده و می توانند به فرد کم شنوا در راستای بهره مندی کامل از مزایای خدمات شنوایی کمک کنند. علاوه بر این، آن ها می توانند در تصمیم گیری برای دریافت سمعک به فرد کمک کنند.

آیا نتایج ارزیابی شنوایی در منزل قابل اعتماد است؟!

احتمالا” مهم ترین سوالی که ذهن شما را درگیر می کند، این است که آیا نتیجه تست های شنوایی در منزل دقیق است؟!

طبق نظرسنجی های انجام شده، اکثر افراد تصور می کنند که نتایج ارزیابی شنوایی در منزل به اندازه کلینیک دقیق نیست. در یک کلام می توان گفت که این تصور اشتباه است؛ چرا که خانه واقعی ترین مکان جهت ثبت مهارت های شنیداری افراد است؛ زیرا هر فردی با اصواتی که به طور روزمره در منزل می شنود، کاملا” آشناست. علاوه بر این، بهترین مکان برای تنظیم سمعک متناسب با نیازهای کاربر، منزل اوست؛ چون افراد اکثر ساعات زندگی خود را در خانه شان می گذرانند. با توجه به پیشرفت های اخیر تکنولوژی و تجهیزات تخصصی مورد استفاده در “Home visit” می توان با اطمینان کامل گفت که نتایج ارزیابی کاملا” دقیق خواهد بود و شنوایی شناس می تواند با اطمینان خاطر بر اساس آن ها کم شنوایی را تشخیص داده و مداخلات مناسب را انجام دهد.

البته اخیرا” در برخی سایت ها، ارزیابی شنوایی آنلاین نیز مشاهده می شود. اگرچه تست های شنوایی آنلاین دقیق و تخصصی نیستند؛ اما می توانند وضعیت کلی شنوایی تان را به شما نشان دهند. به عبارت ساده تر، نمی توان از نتایج تست های آنلاین شنوایی، تشخیص پزشکی یا ادیولوژیک داشت یا علت کم شنوایی را متوجه شد؛ اما می توانید بفهمید که کم شنوایی دارید یا نه؟!

هدف ما در کلینیک سمعک اقدسیه این است که به شما کمک کنیم که بهتر بشنوید و بهتر زندگی کنید. کارشناسان ما آماده ارائه خدمات شنوایی در قالب Home visit به سالمندان یا افرادی که به هر دلیلی قادر به مراجعه به کلینیک نیستند، می باشند.

برای نوبت دهی ویزیت در منزل با کلینیک تماس بگیرید:

0646 2228 – 021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم