جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

راهنمای خرید و مراقبت از باطری سمعک

محتوای صفحه

راهنمای خرید و مراقبت از باطری سمعک / کلینیک سمعک اقدسیه

قبل از ابداع سمعک های شارژی، تمامی سمعک ها با باطری یکبارمصرف کار می کردند. اگرچه اکنون سمعک های شارژی روز به روز بیشتر رواج می یابند؛ اما همچنان اکثر سمعک ها غیر شارژی هستند. امروزه باطری های zinc-air (روی – هوا) که به عنوان باطری دکمه ای نیز شناخته می شوند، تنها باطری یکبارمصرف موجود برای سمعک هستند. در این باطری ها از فلز روی استفاده می شود. در گذشته مقدار کمی جیوه نیز در ساختار باطری های سمعک به کار می رفت تا قابلیت رسانایی و مقاومت آن ها را بیشتر کند؛ اما امروزه از جیوه استفاده نمی شود.

از آنجا که این باطری ها با هوا کار می کنند، یک برچسب بر روی آن ها قرار دارد که تا زمانی که کنده نشود، باطری غیر فعال می باشد. با کنده شدن این برچسب اکسیژن وارد باطری شده، با روی یا زینک درون آن واکنش داده و باطری فعال می شود. برای این که باطری خوب کار کند، بهتر است بعد از کندن برچسب حدود یک دقیقه آن را داخل سمعک قرار ندهید، تا اکسیژن کافی وارد آن شود. لازم به ذکر است که چسباندن مجدد برچسب نمی تواند باطری را غیر فعال کند و باطری کار می کند تا تمام شود. بنابراین بلافاصله قبل از استفاده از باطری، برچسب آن را جدا کنید.

باطری های zinc-air اگر در دمای اتاق و جای خشک نگهداری شوند، می توان آن ها را تا سه سال بدون استفاده نگه داشت. 

 

انواع باطری سمعک بر اساس اندازه:

همانطور که سمعک ها شکل و اندازه های متفاوتی دارند، نیاز آن ها به انرژی نیز متفاوت است. واضح است که سمعک های بزرگتر و قدرتمندتر به انرژی بیشتر و در نتیجه باطری بزرگتری نیاز دارند.

هم اکنون باطری سمعک در 5 سایز مختلف در بازار موجود است که به ترتیب از کوچکترین به بزرگترین عبارتند از: 5، 10، 312، 13 و 675. البته در سمعک های جدید باطری سایز 5 استفاده نمی شود. در جدول زیر می توانید ابعاد 4 سایز مختلف باطری را با هم مقایسه کنید:

 سایز باطری  ابعاد (ارتفاع * قطر)  تصویر باطری
 10  3.6 * 5.8 میلی متر  باطری سمعک سایز 10 / کلینیک سمعک اقدسیه
 312  3.6 * 7.9 میلی متر  باطری سمعک سایز 312 / کلینیک سمعک اقدسیه
 13  5.4 * 7.9 میلی متر  باطری سمعک سایز 13 / کلینیک سمعک اقدسیه
 675  5.4 * 11.6 میلی متر باطری سمعک سایز 675 / کلینیک سمعک اقدسیه 

انواع باطری سمعک بر اساس رنگ:

از آنجا که تشخیص تفاوت سایز باطری ها و به خاطر سپردن آن دشوار است، بسته های باطری و برچسب های روی باطری رنگ های مختلفی دارند. انتخاب سایز باطری می تواند گیج کننده باشد؛ چون تولیدکنندگان اسامی مختلفی برای محصولات خود دارند. اما چون همه تولیدکنندگان از سیستم کدگذاری رنگی استفاده می کنند، شما همیشه می دانید که چه سایز باطری برای سمعک خود لازم دارید:

 سایز باطری  رنگ برچسب  تصویر باطری
 10  زرد  باطری سمعک سایز 10 / کلینیک سمعک اقدسیه
 312  قهوه ای  باطری سمعک سایز 312 / کلینیک سمعک اقدسیه
 13  نارنجی  باطری سمعک سایز 13 / کلینیک سمعک اقدسیه
 675  آبی  باطری سمعک سایز 675 / کلینیک سمعک اقدسیه

 

طول عمر باطری های سمعک:

باطری های غیر شارژی سمعک می توانند مبتنی بر 16 ساعت استفاده از سمعک در طول روز، بین 22-3 روز کار کنند. طول عمر باطری تحت تأثیر 4 عامل قرار دارد که عبارتند از:

1- نوع و سایز باطری: معمولا” هرچه باطری کوچکتر باشد، طول عمر آن کمتر است.

2- مدت زمان استفاده از سمعک در طول روز

3- قابلیت های سمعک و تعداد برنامه های نصب شده بر روی آن

4- میزان استفاده از ویژگی های پیشرفته مانند ارتباط بلوتوثی و …: استفاده از بلوتوث و وایرلس سمعک، سبب می شود باطری زودتر تمام شود.

به طور کلی طول عمر سایزهای مختلف باطری سمعک به شرح زیر است:

 سایز باطری  طول عمر باطری
 10  7 – 3 روز
 312  10 – 3 روز
 13  14 – 6 روز
 675  20 – 9 روز

 

اگر شما احساس کردید که عمر باطری سمعکتان خیلی کوتاه است، ممکن است سمعک دچار مشکل شده باشد. در این موارد دقت کنید که باطری سمعک هر چند روز تمام می شود و آن را به شنوایی شناس بگویید تا در صورت غیر طبیعی بودن مصرف باطری سمعک، اقدامات لازم اعمال شود.

مشخصات کلی انواع باطری سمعک را در جدول زیر می بینید:

تصویر باطری   سایز باطری  رنگ   ابعاد (ارتفاع * قطر)  ولتاژ اسمی  ظرفیت انرژی  طول عمر  مدل سمعک
 باطری سمعک سایز 10 / کلینیک سمعک اقدسیه  10  زرد   3.6 * 5.8 میلی متر  1.45 – 1.4 ولت  90 میلی آمپر ساعت  7 – 3 روز  CIC

ITC

miniRITE

 باطری سمعک سایز 312 / کلینیک سمعک اقدسیه  312  قهوه ای   3.6 * 7.9 میلی متر  1.45 – 1.4 ولت  160 میلی آمپر ساعت  10 – 3 روز  ITE

RIC

RITE

 باطری سمعک سایز 13 / کلینیک سمعک اقدسیه  13  نارنجی   5.4 * 7.9 میلی متر  1.45 – 1.4 ولت  280 میلی آمپر ساعت  14 – 6 روز  ITE

BTE

 باطری سمعک سایز 675 / کلینیک سمعک اقدسیه  675  آبی   5.4 * 11.6 میلی متر  1.45 – 1.4 ولت  600 میلی آمپر ساعت  20 – 9 روز  BTE

BAHA

 

چگونه طول عمر باطری سمعک را افزایش دهیم؟!

طول عمر باطری های سمعک / کلینیک سمعک اقدسیه

اگرچه هیچ راه قطعی برای افزایش طول عمر باطری های غیر شارژی وجود ندارد؛ اما رعایت برخی نکات ساده می تواند از اتلاف انرژی باطری جلوگیری کند. از جمله:

  • هنگامی که از سمعک استفاده نمی کنید، آن را خاموش کنید و درب باطری آن را باز بگذارید. این کار نه تنها به جلوگیری از هدر رفتن انرژی باطری کمک می کند؛ بلکه اجازه می دهد رطوبتی که در طول روز در سمعک ایجاد شده است، خشک شود.
  • در صورتی که قرار است مدت طولانی از سمعک استفاده نکنید، باطری را از سمعک خارج کرده و در مکان مناسبی (به عنوان مثال داخل جعبه سمعک) نگهداری کنید. 
  • باطری های استفاده نشده را در دمای اتاق و مکان خشک نگهداری کنید. قرار گرفتن باطری در مجاورت گرما و رطوبت (مثلا”در حمام)، عمر آن را کاهش می دهد. همچنین سرمای بیش از حد باعث تجمع مواد داخل باطری در زیر برچسب آن و کاهش طول عمر باطری می شود.
  • در صورت نیاز به حمل باطری، آن را در مجاورت اجسام فلزی مانند سکه یا کلید قرار ندهید؛ زیرا ممکن است باطری خالی شود.
  • قبل از تعویض باطری سمعک، دستان خود را تمیز بشویید. آلودگی های روی باطری می تواند باعث خرابی سمعک شود.
  • زمانی که باطری سمعک تمام می شود، سریع آن را از سمعک خارج کنید؛ زیرا ممکن است باطری ورم کرده و خارج کردن آن دشوار شود.

هشدار: معمولا” انرژی باطری سمعک خیلی ناگهانی تمام می شود. بنابراین توصیه می شود همواره باطری اضافه همراه داشته باشید.

 

برندهای برتر باطری سمعک:

شرکت های مختلفی باطری سمعک را تولید می کنند. اکثر باطری های سمعک، صرف نظر از برند و نام، توسط شرکت های معتبری ساخته می شوند که سایر انواع باطری را برای وسایل الکتریکی مختلف تولید می کنند. برخی شرکت های سازنده سمعک مانند زیمنس و استارکی هم باطری سمعک با برند خود را تولید می کنند. از جمله برندهای باطری سمعک می توان به موارد ذیل اشاره کرد: Rayovac، Duracell، PowerOne، ZeniPower، Energizer،Siemens ، Panasonic، Toshiba، Varta، Murata، Renata و … .

معروف ترین برندهای باطری سمعک عبارتند از:

 برند باطری  کشور سازنده  مدت گارانتی  ویژگی منحصر به فرد
 ریوواک (Rayovac)  انگلیس  4 سال  اغلب کاربران گزارش می کنند که طول عمر این باطری ها بیشتر از سایر برندها است.
 دوراسل (Duracell)  آلمان  4 سال  این باطری ها برچسب های بزرگی دارند که کندن آن ها برای افراد دچار اختلالات حرکتی نیز دشوار نیست. 
 پاوروان (PowerOne)  آلمان  حداقل 3 سال  طول عمر این باطری ها نیز زبانزد است.
 پاناسونیک (Panasonic)  ژاپن  حداقل 3 سال  این باطری ها با یک لایه تفلون پوشیده شده اند که جریان هوای درون باطری را بهبود می بخشد. شرکت پاناسونیک اعلام کرده که ظرفیت باطری های آن 20% بیشتر از سایر برندها است. کاربران سمعک از طول عمر زیاد و عدم وجود باطری های خالی یا خراب درون بسته ها ابراز رضایت کرده اند (به ندرت ممکن است باطری معیوب داخل بسته های باطری باشد)

 

در ایران بیشتر برندهای ریوواک و پاوروان برای باطری سمعک عرضه می شوند؛ اما سایر برندها نیز موجود هستند. در هنگام خرید باطری سمعک حتما” به تاریخ انقضای آن توجه کنید. تاریخ انقضای باطری های سمعک اغلب بین 2 تا 4 سال بعد از تاریخ تولید است. هرچه تاریخ انقضای باطری طولانی تر باشد، طول عمر آن بیشتر خواهد بود.

 

باطری سمعک را از کجا بخریم؟!

باطری سمعک معمولا” در داروخانه ها، تجهیزات پزشکی، فروشگاه های آنلاین و یا کلینیک های شنوایی شناسی فروخته می شود. برخی افراد باطری سمعک خود را از مغازه های فروش تجهیزات الکتریکی تهیه می کنند. این کار اشتباه است؛ چرا که ولتاژ باطری سمعک با باطری های دکمه ای معمولی یا باطری ساعت متفاوت است و این تفاوت ولتاژ می تواند سبب آسیب به سمعک شود.

از بین این موارد، تهیه سمعک از کلینیک و شنوایی شناس بهترین گزینه است. زیرا:

  • شنوایی شناسان معمولا” مصرف باطری زیادی دارند و این باعث می شود که در فواصل زمانی کم باطری جدید بیاورند. بنابراین باطری های جدیدتر با تاریخ مصرف طولانی تر دارند.
  • شنوایی شناسان با بیماران خود در ارتباط بوده و با بازخوردهایی که از کاربران سمعک دریافت می کنند، بهترین برندهای باطری سمعک را ارائه می کنند.
  • احتمال خرید باطری اشتباه برای سمعک صفر است؛ زیرا شنوایی شناس با دیدن سمعک می تواند بهترین مشاور شما در خرید باطری باشد.

 

قیمت باطری سمعک چقدر است؟!

سایز باطری تأثیر چندانی بر قیمت آن ندارد. به عنوان مثال قیمت باطری سایز 10 و 13 ریوواک تقریبا” یکسان است. آنچه قیمت باطری ها را متفاوت می کند، برند باطری و کمپانی سازنده آن و همچنین محلی که شما باطری را می خرید، است. خرید عمده باطری سمعک می تواند مقرون به صرفه باشد. البته به شرط این که به درستی از باطری ها نگهداری شود.

بیشتر بدانید: قیمت سمعک (عوامل موثر بر قیمت سمعک، نحوه انتخاب سمعک مناسب و …)؛

 

هشدار مهم:

یکی از اجزای اصلی باطری سمعک، فلزات سنگینی مانند نقره، جیوه، لیتیوم و … است. چنانچه مواد شیمیایی درون باطری بلعیده شوند و یا با مایعات بدن (خون، بزاق و …) تماس یابند، یک جریان الکتریکی را در بدن ایجاد کرده و باعث سوختگی بافت ها و آسیب ارگان های داخلی بدن در کمتر از دو ساعت می شوند. همچنین اگر به باطری سوراخ (پر یا خالی بودن باطری تفاوتی ندارد) دست بزنید، فورا” پوست را می سوزاند. بر اساس آمار، سالانه 3500 آمریکایی بر اثر بلعیدن باطری های دکمه ای راهی بیمارستان می شوند.  بنابراین نگهداری ایمن باطری سمعک بسیار ضروری است. موارد زیر را حتما” رعایت کنید:

  • باطری ها را درون ظرفی قرار دهید که درب آن محکم باشد و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
  • بعد از تعویض باطری سمعک، باطری های خالی را سریعا” از دسترس کودکان دور کنید.
  • کودکان بسیار کنجکاو هستند و زمانی که باز کردن دری باطری سمعک را یاد می گیرند، مراقب باشید که باطری سمعک خود را نخورند.
  • به هیچ وجه باطری را در کنار داروهای خود نگهداری نکنید. بسیاری از موارد بلعیدن تصادفی باطری در بزرگسالان مربوط به افرادی بوده است که اشتباها” به جای قرص باطری را خورده اند.
  • باطری را درون سطل زباله نیندازید. فلزات ارزشمند درون باطری قابل بازیافت هستند. در حالی که رها شدن این فلزات در محیط زیست می تواند بسیار خطرناک باشد. مراکز بازیافت این فلزات و مواد شیمیایی را استخراج و جمع آوری می کنند.

چنانچه به طور اتفاقی با اسید درون باطری سمعک دچار سوختگی شدید، مراحل زیر را انجام دهید:

  • از یک پارچه مرطوب برای خشک کردن محل سوختگی استفاده کنید.
  • قسمتی از لباس که اسید روی آن ریخته را فوری و با احتیاط از بدن دور کنید.
  • به مدت 15 دقیقه محل سوختگی را زیر آب سرد بگیرید.
  • محل سوختگی را با گاز استریل بپوشانید و در صورت تغییر رنگ پوست، به پزشک مراجعه کنید.

یک پاسخ

  1. سلام.باتری سمعک دوراسل اصل در ایران موجود است؟؟شنبدم این باتری برای سمعک داخل گوشی حدود ۲۰ روز کار میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم