جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

نسل جدید سمعک های فراهوشمند

محتوای صفحه

 نسل جدید سمعک های فراهوشمند

در سال های اخیر، شاهد پیشرفت قابل ملاحظه در تکنولوژی وسایل کمک شنوایی هستیم. این پیشرفت ها زندگی بسیاری از افراد کم شنوا را متحول کرده و محدودیت های ناشی از کم شنوایی را تا حد زیادی کاهش داده اند. می توان گفت که امروزه وسایل کمک شنوایی برای افراد کم شنوا فراتر از یک تقویت کننده شنیداری عمل کرده و در واقع نقش مغز دوم را برای گوش های کاربر ایفا می کنند. سمعک های هوشمند که اخیرا” وارد بازار شده اند، به کاربر این امکان را می دهند که با سمعک های خود به موسیقی گوش دهد، وسایل خانه را کنترل کند، وضعیت سلامت جسمی و ذهنی خود را پایش کند و ….

چه ویژگی هایی سمعک های هوشمند و فراهوشمند را از سایر سمعک ها متمایز می کند؟!

از جمله قابلیت های سمعک های هوشمند و فراهوشمند کنونی که تحول عظیمی را در زندگی کاربران ایجاد کرده اند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Automatic Learning (یادگیری خودکار): یکی از اهداف کمپانی های ساخت سمعک از تلاش برای ابداع سمعک های هوشمند، این است که فرایند بازیابی شنوایی کاربر با حذف سیم و سایر ارتباطات فیزیکی، کلملا” شبیه به افراد هنجار باشد. همه ی سمعک های دیجیتال موجود، امکان تنظیم دستی را دارند؛ اما سمعک های هوشمند علاوه بر امکان تنظیم دستی، تنظیمات مطلوب کاربر را که در هر محیطی در سمعک اعمال می کند، به خاطر سپرده و پس از مدتی با قرار گرفتن در محیط مشابه قبل، سمعک به طور اتوماتیک تنظیمات را متناسب با محیط تغییر می دهد. این قابلیت نیاز به لمس سمعک برای تغییر تنظیمات آن را کاهش می دهد. بنابراین کاربر می تواند در طول روز بدون نگرانی در مورد دیده شدن سمعک خود به محیط های شنیداری مختلفی برود. همچنین کاربر می تواند با استفاده از موبایل خود، ولوم، برنامه و حتی تنظیمات پیشرفته ای مانند جهت میکروفون سمعک را تغییر دهد و اگر تنظیمات اتوماتیک سمعک را دوست ندارد، تغییرات مورد نظر خود را اعمال کند تا سمعک در محیط های شنیداری مشابه عملکرد مطلوبی داشته باشد.
  • Audio Streaming (هدایت صدا): در گذشته اگر فرد می خواست از طریق هندزفری یا هدفون به موسیقی گوش دهد، مجبور بود سمعک هایش را بردارد؛ چرا که امکان استفاده همزمان از سمعک و هندزفری یا هدفون وجود نداشت. امروزه تکنولوزی وایرلس سمعک، امکان برقراری ارتباط بین سمعک و دستگاه های بلوتوث دار مانند موبایل و تلویزیون را فراهم می کند. نکته جالب این تکنولوژی این است که چند دستگاه می توانند به طور همزمان با سمعک مرتبط باشند؛ یعنی به عنوان مثال زمانی که فرد مشغول تماشای تلویزیون است و صدای تلویزیون از طریق سمعک برای او پخش می شود، اگر در حین تماشای تلویزیون موبایل فرد زنگ بخورد، صدای زنگ موبایل نیز از طریق سمعک به گوش او می رسد.
  • Smart home connectivity (ارتباط هوشمند با وسایل منزل): در سمعک های هوشمند، تکنولوژی تحت عنوان “IF This Then That (IFTTT)” وجود دارد که سمعک می تواند از طریق آن با وسایل منزل که اینترنت دارند، مرتبط شود و بدین ترتیب جنبه های مختلف زندگی کاربر اتوماتیک باشد. به عنوان مثال سمعک Opn اتیکن می تواند از طریق اینترنت با دستگاه هایی مانند زنگ در یا سیستم هشدار حریق مرتبط باشد. این ارتباط سبب می شود که صدای زنگ یا هشدار از طریق سمعک پخش شود. چنانچه سیستم روشنایی منزل هم مجهز به اینترنت باشد، کاربر می تواند از طریق سمعک خود چراغ های خانه را روشن و خاموش کند. لازم به ذکر است که در سمعک های قدیمی تر، استفاده از ارتباط بلوتوثی یا اینترنتی باعث می شد که باطری سمعک زود تمام شود؛ اما در سمعک های هوشمند می توانید بدون نگرانی در مورد طول عمر باطری سمعک، بهترین تجربه های شنیداری را برای خود رقم بزنید.
  • Health Monitoring (پایش وضعیت سلامت کاربر): کمپانی سمعک استارکی، سمعکی هوشمند با نام “Livio AI” را به بازار عرضه کرده است. این سمعک اولین سمعکی است که از سنسورهایی برای پایش سلامت کاربر استفاده می کند. تکنولوژی این سمعک که “Thrive” نامیده می شود، از یک سری سنسور داخلی شبیه به شتابسنج برای بررسی و امتیازدهی به سلامت جسمی و ذهنی کاربر استفاده می کند. برای امتیازدهی به سلامت جسمی فاکتورهایی مانند میزان فعالیت، تعداد قدم ها و حرکت کلی کاربر در طول روز و برای امتیازدهی به سلامت ذهنی از فاکتورهایی مانند ساعات استفاده از سمعک، میزان فعالیت اجتماعی، صحبت کردن و گوش دادن فعال کاربر استفاده می شود. همچنین این سمعک هوشمند می تواند شماره تماس سه نفر را در خود ذخیره کند و در افراد مسن یا افرادی که به هر دلیلی مستعد زمین خوردن هستند، افتادن فرد را از طریق سنسورها تشخیص داده و برای شماره های ذخیره شده، پیام متنی ارسال کند تا به کمک فرد بیایند. همچنین در مواقعی که فرد نیاز به کمک اضطراری داشته باشد، با ضربه زدن به سمعک، می تواند این پیام هشدار را ارسال کند. استارکی هم اکنون در حال تلاش برای اضافه کردن قابلیت پایش ضربان قلب کاربر به این تکنولوژی فوق پیشرفته است.

نکته مهم:

با تمام مزایایی که برای سمعک های هوشمند گفته شد، تأکید می کنیم به خاطر بسپارید که مهم ترین وظیفه ی سمعک، بهبود عملکرد شنوایی کاربر است. به عبارت دیگر، زمانی که می خواهید سمعک مناسب خود را انتخاب کنید، این که آیا سمعک به گوشی آیفون شما متصل می شود یا نه، نباید فاکتور اصلی برای تصمیم گیری شما باشد. بنابراین بهترین کار این است که با شنوایی شناس مشورت کرده و سمعکی را انتخاب کنید که راحت باشد، کیفیت صدای عالی داشته باشد و بتواند نیاز های شما را برای شنیدن بهتر در موقعیت های مختلف برطرف کند. پس از یافتن سمعک مطلوب، آنگاه در مورد سطح تکنولوژی و هوشمند و فراهوشمند بودن آن تصمیم گیری کنید. پر واضح است که تکنولوژی پیشرفته ی سمعک های هوشمند و فراهوشمند بسیار کارآمد هستند؛ اما میزان رضایتمندی از چنین تکنولوژی هایی به سبک زندگی کاربر بستگی دارد.

انواع سمعک های هوشمند و فراهوشمند

1- سمعک Resound one از شرکت GN Resound دانمارک

سمعک ریساند وان (Resound one) / کلینیک سمعک اقدسیهسمعک ریساند وان (Resound one) شارژی / کلینیک سمعک اقدسیه

شرکت Resound دانمارک که یکی از بهترین سازندگان سمعک در جهان است (متأسفانه در ایران فروش چندانی ندارد؛ در حالی که در سطح جهانی یکی از سه برند برتر سمعک است)؛ پس از 10 سال تلاش مستمر در راستای ارتقاء تکنولوژی سمعک، در سال 2020  با معرفی سمعک جدید خود با نام “Resound one” (سمعک ریساند وان)، گامی بلند در پیشرفت تکنولوژی سمعک برداشته و موجب تعجب و شگفتی بسیاری از شنوایی شناسان شد.

ویژگی منحصر به فرد این سمعک این است که علاوه بر رسیور، یک میکروفون نیز درون مجرای گوش جایگذاری کرده است.. اما این میکروفون چه وظیفه ای دارد؟! می دانیم که مهم ترین وظیفه لاله گوش انسان جمع آوری صداها در جهت دلخواه فرد و در نتیجه تقویت آن صداهاست. فرض کنید در یک مکان شلوغ قرار دارید و می خواهید صرف نظر از اصوات مختلف موجود در محیط، بر روی صدای یک فرد خاص تمرکز کنید، سرتان را به گونه ای می چرخانید که گوش هایتان در وضعیت ایده آل قرار بگیرند و صداهای فرد مورد نظر را دریافت و تقویت کنند (این توانایی بخصوص در حیواناتی مانند خرگوش بسیار پیشرفته تر و اختصاصی تر از ما انسان هاست؛ به گونه ای که گوش هایشان را در جهات مختلف حرکت می دهند. لاله گوش آن ها بزرگتر است و قاعدتا” صداها را بیشتر تقویت می کند). لاله گوش انسان می تواند صداها را در ناحیه فرکانسی 4-1 کیلوهرتز به میزان 10 دسی بل تقویت کند، و این زمانی بیشتر به کار می آید که در مکان شلوغی هستیم و می خواهیم از بین صداهای مختلف بر روی یک صدای ویژه تمرکز کنیم. چنانچه فردی با شنوایی کاملا” سالم؛ اما بدون لاله گوش در مکان های شلوغی مانند بانک یا رستوران قرار بگیرد، متوجه خواهد شد که مانند افراد طبیعی نمی تواند صداها را تفکیک کند و در چنین محیط هایی در درک گفتار با مشکلات اساسی مواجه خواهد شد.

سمعک ریساند وان (Resound one) / کلینیک سمعک اقدسیه

سمعک Resound one با استفاده از این میکروفون، از عملکرد تقویتی لاله ی گوش نیز بهره می برد. در سمعک های پشت گوشی معمولی، میکروفون سمعک در پشت لاله گوش قرار می گیرد و نه تنها لاله گوش اصوات دریافتی توسط میکروفون را تقویت نمی کند؛ بلکه تا حدودی مانع رسیدن اصوات به میکروفون سمعک نیز می شود؛ اما در این سمعک علاوه بر میکروفون هایی که در پشت گوش قرار می گیرند، یک میکروفون هوشمند دیگر در ابتدای کانال گوش قرار می گیرد که این صداهای اساسی را جمع آوری کرده و به پردازش آن ها می پردازد.

علاوه بر این میکروفون، دو عدد میکروفون دایرکشنال (جهت دار) Ultra focus نیز درون پوسته این سمعک به کار رفته است که وظیفه تفکیک گفتار از نویز را بر عهده دارند. همچنین یک سیستم بسیار قوی سرکوب فیدبک DFS در این سمعک به کار رفته است که باعث شده است که حتی در افراد با کم شنوایی خیلی شدید، هیچوقت شاهد سوت کشیدن سمعک نباشند.

افرادی که از سمعک استفاده کرده اند، به خوبی می دانند که سمعک در مکان های ساکت بسیار عالی عمل می کند؛ اما در مکان های شلوغ کارایی سمعک های معمولی بسیار پایین است و فرد کم شنوا در درک گفتار مشکلات عدیده ای دارد. سمعک Resound one این مشکل را برطرف کرده است و افرادی که از آن استفاده می کنند، گزارش می کنند که در مکان های شلوغ درک گفتار بهتری نسبت به گذشته دارند.

از دیگر مزایای سمعک Resound one، می توان به قابلیت اتصال مستقیم آن به سیستم های اندروید و آیفون اشاره کرد. این سمعک می تواند بدون نیاز به هیچگونه رابط بلوتوثی به موبایل کاربر متصل شده و مانند یک هندزفری بلوتوثی عمل کند. این قابلیت در تماس های تلفنی، برای کاربران سمعک بسیار پرکاربرد است.

سمعک Resound one در سه رده تکنولوژیکی 3، 5 و 7 و فقط در مدل RIC ساخته شده است (مدل های داخل گوشی و پشت گوشی معمولی ندارد). قیمت سمعک جدید Resound one اندکی بالاتر از سایر سمعک هاست؛ اما می توان با اطمینان کامل گفت که میزان رضایت کاربران از این سمعک، چندین برابر سایر سمعک ها است.

این سمعک در دو مدل باطری خور و شارژی در بازار موجود است. باطری مورد استفاده برای این سمعک در دو سایز 312 و 13 می باشد.

سمعک Resound one در رنگ های مختلفی موجود است که افراد می توانند بر حسب سلیقه ی خود، رنگ سمعک را انتخاب کنند.

تنوع رنگ سمعک ریساند وان (Resound one) / کلینیک سمعک اقدسیه

 

 

 

 

2- سمعک Paradise از شرکت Phonak سوئیس

شرکت فوناک به طور متوسط هر دو سال یک بار خانواده جدیدی از سمعک ها را به جهانیان معرفی می کند. این کمپانی در سال 2018 سمعک های  marvel و اخیرا” (اواخر سال 2020) نسل جدید سمعک های خود را تحت عنوان paradise ارائه کرده است.

در بخش 8 برند برتر سمعک توضیح داده ایم که فوناک سمعک هایش را بر اساس شکل ظاهری شان نامگذاری می کند:

  • سمعک RIC فوناک ←←←←←←←←← Audeo
  • سمعک پشت گوشی معمولی فوناک ←←←←←←←←← Bolero
  • سمعک پشت گوشی سوپرپاور فوناک ←←←←←←←←← Naida
  • سمعک داخل گوشی فوناک ←←←←←←←←← Virto

خانواده سمعک های paradise شامل همه ی موارد بالا می شوند، اما فعلا” فقط مدل Audeo ارائه شده است و 3 مدل دیگر این خانواده در 6 ماه آینده وارد بازار جهانی می شوند. شرکت فوناک در سال 2018 با معرفی محصولات Marvel توانست موفقیت های بزرگی بدست آورد. یکی از این موفقیت ها، انتخاب شدن سمعک Audeo Marvel به عنوان بهترین سمعک جهان بود ( 4 سمعک به عنوان برترین سمعک های سال 2020 برگزیده شدند: Audeo Marvel فوناک ،  Opn اتیکن، Silk سیگنیا و Picaso استارکی) .

در حقیقت سمعک های Marvel به خاطر کیفیت صدای بی نظیر، اتصال مستقیم به همه ی موبایل های  ios و android ، ضدآب بودن (دارای شاخص استاندارد ip68)، شارژی بودن، قوام و استحکام بالا و … به عنوان سمعک های بسیار با کیفیتی به دنیا معرفی شدند. در سمعک های Paradise علاوه بر تمام ویژگی هایی که در سمعک های Marvel به کار رفته بود، تکنولوژی های دیگری از قبیل motion sensor ، افزایش قدرت اتصال پذیری، افزایش نگهداری شارژ در مدل های شارژی، و همچنین پلتفرم جدید PRISM نیز به کار رفته است. همه ی این ویژگیها در کنار هم باعث شده است که سمعک پارادایس یکی از بهترین سمعک های جهان باشد.

سمعک Paradise در 4 رده کیفیتی ساخته شده است که این رده ها را در جدول زیر می بینید:

 رده سمعک  کارآمدی در مکان های ساکت  کارآمدی در مکان های شلوغ
 رده 30 (معمولی)  90%  60%
 رده 50 (استاندارد)  90%  70%
 رده 70 (پیشرفته)  95%  80%
 رده 90 (برتر)  95%  90%


نکته: اگر فردی شاغل و یا فردی با روابط اجتماعی بالا هستید، توصیه می شود از سمعک های رده بالاتر استفاده کنید که بتوانند در همه ی محیط ها حداکثر مشکلات شما را برطرف کنند. همچنین دانش دکتر شنوایی شناس در تنظیم دقیق این سمعک ها، بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا که این سمعک ها فوق هوشمند و همچنین دارای جزئیات بسیار زیادی می باشند، بنابراین دکتر شنوایی شناس باید بسیار حاذق و به علم روز مسلط باشد.

از مهم ترین ویژگی های سمعک پارادایس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تکنولوژی Motion Sensor: یک تکنولوژی است که در حین حرکت کاربر فعال شده و باعث افزایش کیفیت گفتار افرادی می شود که با کاربر در حال صحبت کردن هستند. یکی از نقاط ضعف سمعک های قدیمی این است که زمانی که فرد در حال حرکت باشد، صحبت های اطرافیان را با کیفیت خیلی پایین تری دریافت می کند و فرد دچار مشکل در درک گفتار می شود. فوناک این مشکل را با این تکنولوژی برطرف کرده است. این فناوری در رده 30 وجود ندارد و فقط در رده های 50 و 70 و 90 وجود دارد.

2- افزایش قدرت بلوتوث: در سمعک های نسل پیشین فقط می توانستید سمعک را به یک وسیله بلوتوثی که عمدتا” موبایل بیمار بود، وصل کنید. اما در سمعک  paradise می توان تا 8 دستگاه مختلف در حافظه سمعک ذخیره کرد ، مانند لپ تاپ ، تبلت و … .

3- تکنولوژی Tap control: همه ما با دستیار صوتی (voice assistant) در موبایل های هوشمند آشنا هستیم که می توانیم بدون لمس کردن گوشی موبایل و فقط از طریق صدای خود، خیلی از کارها از قبیل برقرار کردن تماس، ثبت و ارسال وویس و … انجام دهیم. این تکنولوژی وارد سمعک ها شده است و فقط با یک بار زدن بر روی گوش خود می توانید voice assistant را از طریق سمعک خود فعال کنید.

4- کیفیت صدای جدید و خارق العاده: علاوه بر همه ویژگی هایی که در بالا ذکر شد، فوناک در سمعک های paradise از یک پلتفرم کاملا جدیدی به نام PRISM استفاده کرده است. به طوری که سمعک بر کوچکترین صداهای گفتاری موجود در محیط تمرکز می کند و آنها را تجزیه و تحلیل می کند. فوناک در این پلتفرم بر روی کیفیت صدا و افزایش پهنای باند فرکانسی، بسیار کار کرده است به طوری که سمعک پارادایس از کیفیت صوتی بی نظیری برخوردار است.

 

ما در “سمعک اقدسیه” می خواهیم شما یکی از اولین کسانی باشید که تکنولوژی شگفت انگیز این سمعک ها را تجربه می کنید. مشاوره با متخصصین ما کاملا رایگان می باشد.

نوبت دهی تلفنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم