جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

چه متخصصینی با کودک دچار افت شنوایی کار می کنند؟

محتوای صفحه

کودکان مبتلا به کم شنوایی، تنها با دریافت سمعک یا کاشت حلزون نمی توانند مهارت های ارتباطی و کلامی را بیاموزند. بنابراین لازم است کودک و والدینش با چندین متخصص در ارتباط باشند. از جمله:

1- شنوایی شناس

شنوایی شناس در زمینه ارزیابی افت شنوایی و اختلالات مرتبط با سیستم شنوایی آموزش دیده است. وی کم شنوایی را در کودک تشخیص داده، در جلسات مشاوره ای اطلاعاتی همچون:

نوع پروتز مورد استفاده برای کودک، برندهای مختلف سمعک مانند سمعک زیمنس مخصوص کودک، قیمت سمعک، مسائل مربوط به بیمه، نکات خاص در رابطه با استفاده از سمعک و … را در اختیار والدین قرار داده و در روند توانبخشی یا بازتوانی افراد مبتلا به کم شنوایی فعالیت می کند.

شنوایی شناس از آزمون ها و شیوه های مختلف برای بررسی وضعیت شنوایی و تجویز و تنظیم سمعک و سایر وسایل کمک شنوایی بهره می گیرد.

بیشتر بخوانید: شنوایی شناس چگونه می تواند به والدین یک کودک کم شنوا کمک کند؟

2- متخصص گوش و حلق و بینی

وی آموزش های تخصصی کامل را پس از طب عمومی گذرانده است و در حوزه ی تشخیص و مدیریت پزشکی اختلالات گوش، بینی، حنجره، سر و گردن تخصص دارد.

3- اتولوژیست/ نورواتولوژیست

پزشکی است که در کنار تخصص گوش و حلق و بینی، آموزش های خاصی نیز در زمینه ی اتولوژی و نورواتولوژی دیده است.
او مشکلات مربوط به شنوایی، تعادل و اختلالات عصب صورتی را مدیریت می کند و قادر به انجام جراحی های خاصی مانند کاشت حلزون، برداشتن تومورهای عصب هفت و هشت و جراحی های پیشرفته ی سیستم دهلیزی یا تعادلی می باشد.

4- متخصص گوش و حلق و بینی اطفال

پزشکی است که در کنار تخصص گوش و حلق و بینی، آموزش های ویژه ای در زمینه بیماری های گوش و حلق و بینی در اطفال دیده است.
این آموزش ها شامل ارزیابی و مدیریت توده ها و تومورهای مادرزادی گردن، مشکلات لوله های تنفسی، مدیریت اوتیت میانی مزمن و انواع مختلف مشکلات گوش اطفال می باشند.

5- آسیب شناس گفتار و زبان

متخصصی است که برای ارزیابی و درمان افراد دچار اختلالات کلام، گفتار، زبان و بلع (از جمله افراد دچار افت شنوایی که در مهارت های ارتباطی مشکل دارند) آموزش دیده است.

6- معلمان ناشنوایان و سخت شنوایان

مربی و معلمی است که در حوزه ی آموزش کودکان دچار افت شنوایی تخصص و تجربه دارد. او آموزش دیده است که متناسب با شرایط کودک دچار افت شنوایی، از سیستم های ارتباطی مختلف و خاصی استفاده کند.
مهارت های ویژه این معلمان در زمینه ی رشد گفتار و زبان، آموزش زبان نوشتاری، آموزش مهارت های شنیداری، فرهنگ ناشنوایی، رشد زبان اشاره و کمک به کودک برای طی مراحل آموزشی همگام با کودکان هنجار خلاصه می شود.
البته بسته به نقاط قوت و ضعف کودک و خانواده او، متخصصین فراوان دیگری نیز وجود دارند که در فرایند بررسی و مداخله کودکان دچار افت شنوایی دخالت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم