جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

رفع برخی مشکلات سمعک بدون نیاز به شنوایی شناس

محتوای صفحه

پیش تر گفتیم که قیمت سمعک شامل پروتز به علاوه خدمات ارائه شده توسط شنوایی شناس است. اما گاهی فرد به دلیل طولانی بودن مسافت یا هزینه رفت و آمد یا هر دلیل دیگری به راحتی به شنوایی شناسش دسترسی ندارد. چنانچه سمعک به خوبی کار نمی کند، ممکن است مشکلی داشته باشد که خودتان بتوانید بدون مراجعه به شنوایی شناس آن را برطرف کنید.

رفع تعدادی از معایب سمعک توسط خود فرد

برخی از معایب سمعک که بدون نیاز به ادیولوژیست قابل حل است، عبارتند از:

1- صدای سمعک ضعیف باشد یا قطع شده باشد:

در وهله اول مطمئن شوید که باطری سمعک شارژ دارد و مشکل از باطری نیست. رایج ترین علت این مشکل، مسدود شدن خروجی رسیور سمعک توسط جرم گوش یا پوسته ریزی ها است. اگر سمعکتان وکس گارد (wax guard) دارد، آن را عوض کنید. همچنین اگر وسیله ای برای تمیز کردن سمعک دارید، دهانه میکروفون و رسیور سمعک را نیز تمیز کنید.

2- سمعک خیس شده باشد:

ببینید که داخل تیوب سمعک های پشت گوشی خیس هست یا نه و آیا محل باطری سمعک دچار زنگ زدگی شده یا خیر؟! در صورتی که رطوبت باعث عدم کارکرد مناسب سمعک است، آن را در دستگاه خشک کننده قرار دهید. در برخی سمعک های قابل شارژ، شارژر به عنوان رطوبت گیر نیز عمل می کند.

3- سمعک سوت بزند یا فیدبک داشته باشد:

مطمئن شوید که سمعک را به خوبی جایگذاری کرده و قالب را به طور کامل درون مجرای گوش قرار داده اید. اگر باز هم سمعک فیدبک دارد، ممکن است درون گوشتان جرم وجود داشته و سبب ایجاد فیدبک شده باشد. همچنین ممکن است فیدبک ناشی از تنظیمات نامناسب سمعک باشد که در اینصورت باید از شنوایی شناس بخواهید آن ها را تغییر دهد.

4- سمعک از گوشتان خارج شود:

وجود رطوبت در مجرای گوش، ممکن است سبب حرکت سمعک یا قالب آن در مجرای گوش شود. همچنین ممکن است هنگام جویدن غذا یا صحبت کردن، سمعک از گوش خارج شود. اگر به جای قالب از دام استفاده می کنید، آن را با یک دام کوچکتر یا بزرگتر عوض کنید تا به خوبی اندازه گوشتان باشد. ممکن است لازم باشد که از شنوایی شناستان بخواهید یک سیم کوچک بر روی دام یا قالب تعبیه کند که آن را درون گوشتان نگه دارد.

5- سمعک باعث ناراحتی یا درد شما شود:

ابتدا مطمئن شوید که سمعک را به درستی بر روی گوش خود قرار می دهید. سپس بررسی کنید که جرم درون گوشتان جمع شده یا نه. اگر باز هم اذیت می شوید به شنوایی شناس بگویید. شاید لازم باشد که مجددا قالب گیری انجام شود.

رفع مشکل سمعک توسط درمانگر

اگر سمعکتان مشکلی غیر از موارد مذکور دارد یا با انجام این کارها عیب آن برطرف نشد، باید مشکل را با درمانگر خود در میان بگذارید. شنوایی شناس خودش سمعک را تعمیر می کند یا آن را برای تعمیر به شرکت می فرستد. پس از تعمیر در صورت لزوم، مجددا ارزیابی شنوایی انجام شده و قالب گیری می کند و یا تنظیمات سمعک را تغییر می دهد. لازم به ذکر است که گاهی ناراحتی کاربر از سمعک به دلیل این است که هنوز به سمعک عادت نکرده است. در این موارد می بایست فرد با صبر و حوصله به طور مرتب از سمعک استفاده کند تا روند خوگیری به سمعک طی شود.

بیشتر بخوانید: سمعک زیمنس.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم