جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

رطوبت، قاتل سمعک(سمعک ضدآب)

محتوای صفحه

سفر یک ماجراجویی روح بخش است که درها را به روی فرهنگ ها، مناظر و خاطرات جدید باز میکند. هیچ کس دوست ندارد یک لحظه شاد را در طول سفر از دست بدهد. افرادی که با کم شنوایی سروکار دارند، نمی توانند نهایت لذت را از آن ببرند. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی سمعک ها انقدر کارامد شده اند که اگر با کم شنوایی مواجه هستید، تجربه سفر شما تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. در سال های اخیر پیشرفت تکنولوژی باعث ایجاد سمعک های ضد آب شده. در این مقاله به برسی سمعک های ضد آب و راه های مراقبت از سمعک در برابر رطوبت و آب می پردازیم.

مزایای سمعک ضد آب

سمعک های ضد آب برای مقاومت در برابر آب طراحی شده اند و به کاربران این امکان را می دهد تا در شرایط مرطوب و چالش برانگیز با محیط اطراف خود درگیر نشوند.گردشگران اغلب خود را در آب و هوای متنوع میابند. سمعک های ضد آب به مسافران این امکان را میدهد که با اطمینان خاطر درمیان باران، برف یا محیط های مرطوب با سمعک حضور پیدا کنند و از سفر خود لذت ببرند.بسیاری از جاذبه های توریستی شامل تفریحات آبی، از آبشارهای باشکوه گرفته تا قایق سواری هستند. سمعک های ضد آب این اطمینان را می دهد به افراد کم شنوا که به طور کامل در این تجربیات شرکت کنند و از آن ها قدر دانی کنند.

ایا سمعک من ضد آب است؟

معرفی و راهنمای سمعک ضدآب

به رتبه بندی IP مدل سمعکتان توجه کنید. رتبه بندی IP نشان دهنده میزان مقاومت سمعک شما در برابر ورود مواد جامد و مایع و آسیب رساندن به سمعک شما میباشد.

رتبه بندی IP شامل دو رقم می باشد، رقم اول x نشان دهنده میزان مقاومت سمعک شما در برابر آلایند های جامد (گردو غبار) می باشد، که عدد 6 نشان دهنده مقاومت عالی سمعک در برابر گردوغبار می باشد و رقم دوم y نشان دهنده میزان مقاومت عالی در برابر مایعات و عدد 8 نشان میدهد که سمعک شما مقاومت خوبی در برابر مایعات و رطوبت دارا می باشد. اگر شما در محیطی مرطوب زندگی می کنید پس سمعک شما تحت تاثیر عواقب ناشی در معرض رطوبت بودن قرار دارد و یا اگر شما تحت تاثیر گرمای تابستان زیاد عرق می کنید ، در محیط بیرون از خانه کار می کنید.و یا ورزشکاری هستید که ورزش میکنید …

سمعک شما در مجاورت پوست (ارگانی که برای کنترل دمای بدن عرق تولید می کند) قرار دارد. پس باید سمعکی تهیه کنید که در برابر عرق و رطوبت مقاوم باشد. پیشنهاد میکنم دفعه بعدی که خواستید سمعکی تهیه کنید به نمره ی IP مدل سمعک توجه کنید و مطمِئن باشید که رتبه سمعکتان در برابر نفوذ IP68 باشد. در زیر به بررسی میزان مقاومت سمعک در برابر آب براساس رتبه بندی IP آن می پردازیم.

رتبه‌بندی مقاومت در برابر آب

  •  IPX1 :  محافظت در برابر آب چکه‌ای
  • 
 IPX2 : محافظت در برابر آب چکه‌ای وقتی در زاویه ۱۵ درجه‌ای قرار دارد
  • IPX3 : محافظت در برابر پاشش آب
  • 
 IPX4 : محافظت در برابر پاشش آب از هر جهت
  • IPX5 : محافظت در برابر جت‌های آب
  • 
 IPX6 : محافظت در برابر جت‌های آب قوی
  • 
 IPX6K : محافظت در برابر جت‌های آب قوی با فشار افزایش‌یافته
  • 
 IPX7 : محافظت در برابر غوطه‌وری تا عمق ۱ متر (۳ فوت و ۳ اینچ)
  • 
 IPX8 : محافظت در برابر غوطه‌وری تا عمق ۱ متر (۳ فوت و ۳ اینچ) یا بیشتر
  • 
 IPX9K : محافظت در برابر جت‌های آب قوی با دمای بالا

کاوش در بازار های پرجنب و جوش یا پیاده روی در محیط های مرطوب می تواند سمعک های سنتی را در معرض رطوبت قرار دهد. سمعک های ضد آب راه حل قابل اعتمادی را ارائه می دهند، آرامش خاطر و شنوایی بی وقفه را در شرایط مختلف ارائه می دهند.

رتبه بندی مقاومت سمعک ضدآب دربرابر آب

بهترین سمعک های ضد آب

Phonak Audéo Lumity RT .1

این سمعک در ردیف اول لیست سمعک های ضد آب قرار دارد. Phonak Audeo Lumity RT سمعکی با درجه مقاومت IP68 برای محیط های مرطوب ساخته شده. یک انتخاب ایده آل برای کسانی که از گذرندان وقت در فضای باز یا در محیط هایی با رطوبت بالا مانند باشگاه های بدنسازی، قایق سواری یا باغبانی لذت میبرند

  • ضد آب و ضد عرق
  • قابل شارژ
  • صدای طبیعی و واضح
  • اتصال بلوتوث
  • برنامه های هوشمند

 Phonak Audéo Lumity RT .1

Signia Charge & Go AX .2

نیازی به نگرانی در مورد رطوبت، عرق گرد و غبار یا کثیفی نیست زیرا Signia Charge & Go AX دارای رتبه IP68 میباشد و ضد آب است.

 Signia Charge & Go AX .2

Widex MOMENT SHEER mRIC .3

تمامی سمعک های widex در برابر آب مقاوم هستند. قطعات الکتریکی داخلی و پوسته بیرونی سمعک ها به گونه ای طراحی شده اند که در مقابل آب مقاومت می کنند.

 Widex MOMENT SHEER mRIC .3

Oticon Real miniRITE R .4

سمعک های Oticon نیز دارای نمره IP68 هستند، به این معنی که می توانند تا عمق 1.5 متری به مدت 30 دقیقه در زیر آب قرار بگیرند و به کار خود ادامه دهند. و البته که نبایند عمداً زیر آب قرار گیرند، اما می توانند در برابر پاشیدن یا غوطه ور شدن تصادفی در استخر مقاومت کنند.

Oticon Real miniRITE R .4

Starkey Genesis AI .5

سمعک های ضدآب Starkey همگی دارای رتبه IP68 هستند، به این معنی که آنها در برابر گرد و غبار مقاوم هستند و در برابر اثرات غوطه ور شدن در آب محافظت می شوند. هیچ سمعکی تا حالا امتیاز بالاتر از 68 کسب نکرده.

Starkey Genesis AI .5

رطوبت بر تمام سمعک ها تاثیر میگذارد

در حال حاضر چیزی به نام سمعک تماما ضد آب وجود ندارد و ضد آب بودن سمعک شما یعنی سمعک شما در برابر نفوذ آب مقاومت خوبی دارا می باشد. تحقیقاتی توسط Redux نشان داده که 98% از سمعک ها به دلیل رطوبت انباشته شده دارای مقداری آب هستند. این اصلا تعجب آور نیست چرا که رطوبت به صورت بخار وجود دارد که از موانع ضد آب سمعک عبور می کند و هم چنین تنها 0.5 میکرولیتر رطوبت کافی است تا 30 دی سی بل کاهش در حجم سمعک شما ایجاد کند. این تفاوت چشم گیری برای افراد کم شنوا می باشد.

تاثیر رطوبت بر تمامی سمعک ها

کدام سمعک ها بیشترین مقاومت را در برابر رطوبت دارند؟

در دهه گذشته، یک انقلاب کوچک در حفاظت از سمعک ها در برابر رطوبت رخ داده است. ده ها قطعه های کوچیک در سمعک ها ادغام شده اند که به طور دقیقی با یکدیگر و درون محفظه آن ها قرار می گیرند (جاگذاری بهتر به معنای فضای کمتر برای نفوذ رطوبت به قطعات است). و هم چنین وجود مواد جدید مبتنی بر نانوتکنولوژی محافظت بیشتری فراهم کرده. پوشش های نانو لایه های پلیمری هستند که هزار برابر نازک تر از موی انسان هستند و هنگام ساخت سمعک به
کاربرده میشوند. این پوشش ها آب و رطوبت را دفع میکنند. در تصویر زیر تفاوت در عملکرد سمعک با پوشش نانو و بدون پوشش نانو را مشاهده میکنید.

کدام سمعک ها بیشترین مقاومت را در برابر رطوبت دارند. 

خبر خوب این است که تمام برند های بزرگ سمعک به طور چشمگیری مقاومت محصولات خود را در برابر آب را بهبود داده اند. سمعک های سطح بالا دارای IP68، سطوح بالاتری از مقاومت در برابر آب دارند. سمعک های کم هزینه تر ممکن است دارای رتبه بندی های کم تری برای حفاظت در مقابل نفوذ داشته باشند. با این حال، در نظر داشته باشید که در حال حاضر هیچ سمعک کاملا ضد آب در بازار موجود نیست.

علائم هشدار دهنده که رطوبت درون سمعک نفوذ کرده

  • صداهای استاتیک یا خش‌دار
  • نوسانات در حجم صدا وعملکرد ناهموار در خروجی صوتی سمعک
  • قطعی‌های متناوب( خاموش و سپس روشن شدن ناگهانی)

علائم هشدار دهنده که رطوبت درون سمعک نفوذ کرده

چگونه رطوبت را از سمعک خارج کنیم؟

خشک نگه‌داشتن سمعک ‌های شما می‌تواند به سادگی قرار دادن آن‌ها در یک ظرف رطوبت گیر  و گذاشتن سمعک در آن، در طول شب باشد.

چگونه رطوبت را از سمعک خارج کنیم؟

رطوبت گیر های سمعک، ظرف‌های کوچک و قابل ‌پلمب هستند که حاوی مواد جاذب رطوبت (کریستال‌های ریز مشابه آنچه در بسته‌های کفش پیدا می‌کنید) می باشند. که رطوبت را از سمعک‌ها جذب می‌کنند.
این رطوبت گیر ‌ها را میتوانید از سمعک اقدسیه تهیه کنید. این‌ها یک سرمایه‌گذاری کوچک هستند که برای مسائل جزئی رطوبت که معمولاً می‌توانند به ‌طور شبانه‌روزی حل شوند، ارزش دارد.  مواد جاذب رطوبت، کریستال‌های ریز، باید هر چند ماه یک بار طبق دستورالعمل آن در فر “شارژ” شوند.

مزایای سمعک خشک

خشک نگه داشتن سمعک مزایای خاصی را به همراه دارد:

صوت بهتر

دستگاه‌های شنوایی مدرن پر از مدارها و اجزای دیجیتال هستند، حتی مقدار کمی رطوبت می‌تواند بر کیفیت صدا تأثیر منفی بگذارد. تنها 0.5 میکرولیتر رطوبت کافی است تا کاهش 30 دسی‌بل در حجم سمعک ایجاد کند.

قابلیت اطمینان بیشتر

تولیدکنندگان گزارش می‌دهند که درصد زیادی از پس دادن سمعک ها به دلیل آسیب‌های ناشی از رطوبت و آب است. این شامل هزاران سمعک است که هر ماه به تولیدکنندگان بازگردانده می‌شود و این بازگشت‌ها در ماه‌های گرم و مرطوب تابستان به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. محصولات خشک‌تر به معنای نیاز کمتر به بازگشت‌ است.

طول عمر بیشتر سمعک‌ها

نتایج یک نظرسنجی سریع نشان داد که سه‌ چهارم از کاربران سمعک، هر ۳-۵ سال سمعک‌های خود را تعویض می‌کنند. اگر می‌خواهید سمعک‌های شما فراتر از گارانتی معمول ۲-۳ ساله دوام بیاورند، حتماً بهترین روش‌های خشک نگه‌داشتن سمعک‌هایتان را یاد بگیرید!

مشاوره خرید سمعک در سمعک اقدسیه توسط کارشناس شنوایی سنجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم