جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

اتیت خارجی(التهاب کانال گوش)

محتوای صفحه

التهاب کانال گوش به عنوان یک التهاب باکتریایی، قارچی و یا آلرژیک پوست در کانال گوش خارجی بوده و همچنین در بعضی موارد ممکن است شامل غشای پرده تمپان باشد. این بیماری یک مسله بهداشتی – پزشکی است و باید به نحوی صحیح پیگیری شود تا اطمینان حاصل شود که آسیب بیشتری به همراه نداشته باشد.

علل التهاب کانال گوش

یکی از علل التهاب کانال گوش میکروتروما است. به عنوان مثال تمیز کردن گوش با گوش پاک کن یا پنبه ممکن است باعث ایجاد زخم های میکروسکوپی کوچکی شود و به کانال گوش آسیب برساند. یکی دیگر از دلایل برای التهاب کانال گوش می تواند حساسیت پوست به شامپو های خاص و یا اسپری مو و صابون باشد همچنین بیماری های ناشی از نقص ایمنی مانند نورودرماتیت و دیابت هم به وسیله التهاب کلی پوست (درماتیت) می تواند باعث التهاب کانال گوش شود.
یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث التهاب گوش خارجی شود استفاده از وسایل شنوایی (هدفن، هنزفری و …) است بدین صورت که با پوشیده ماندن مجرای شنوایی شرایط برای رشد قارچ و باکتری در محیط مرطوب فراهم می شود. بنابراین توصیه می شود وسیله شنوایی خود را بطور مرتب تمیز کرده تا حدالامکان از بروز این مشکل جلوگیری شود.

علائم و نشانه های این بیماری

در ابتدا ممکن است با خارش کانال شروع شود و به دنبال آن درد شدیدی در گوش احساس شود و همچنین فرایند انتقال صدا در گوش با ضعف و مشکل مواجه شده و باعث عدم درک صداهای کم و خفیف شود. غالبا اتیت خارجی باعث تورم یا انسداد کامل کانال گوش می شود که این امر خود به دلیل انباشته شدن مخاط در کانال گوش است. در موارد نادر بافت استخوانی مجاور هم می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد و باعث شکست اعصاب جمجمه ای در کف جمجمه شود.

درمان التهاب کانال گوش

در ابتدا کانال گوش باید کاملا تمیز شود و سپس با استفاده از پماد یا داروهای دیگر درمان شود. در موارد شدید آنتی بیوتیک تجویز می شود. با این حال اتیت خارجی غالبا محافظه کارانه و در موارد خاص از طریق جراحی درمان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم