جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

مناسب ترین سمعک ها برای کم شنوایی شدید و عمیق

محتوای صفحه

کم شنوایی شدید در هر دوره ای از زندگی آزاردهنده است. فردی که تنها برخی اصوات بلند را می شنود و قادر به شنیدن گفت و گوی معمول روزمره نیست، تجربه ی محدودی از جهان پیرامون خود خواهد داشت. خوشبختانه سمعک های باکیفیت زیادی وجود دارند که می توانند با ترمیم عملکرد شنیداری از دست رفته، به انواع مختلف کم شنوایی شدید و عمیق کمک کنند.

در حال حاضر بهترین سمعک ها برای کم شنوایی شدید عبارتند از:

1- Phonak Naida Paradise:

این سمعک پشت گوشی جدیدترین سمعک سوپرپاور از برند فوناک است. برای افراد مبتلا به اشکال شدیدتر کم شنوایی، این سمعک در دو مدل UP و PR ارائه شده و از باطری یکبارمصرف سایز 675 استفاده می کند که اندازه و طول عمر طولانی تری نسبت به سایر باطری ها دارد. سمعک پارادایس فوناک مجهز به قابلیت ارتباط بلوتوثی Universal، کنترل های ضربه ای آسان و قابلیت تماس هندزفری است. همچنین کاربران می توانند با استفاده از برنامه ی My Phonak بدون نیاز به مراجعه به شنوایی شناس یا دست زدن به سمعک خود، نظیمات آن را تغییردهند. این سمعک از نظر مقاومت در برابر رطوبت دارای استاندارد IP68 است. همچنین با دستگاه Roger و سایر لوازم جانبی وایرلس فوناک سازگار می باشد.

2- Signia Motion Charge&Go SP:

به ادعای شرکت سیگنیا، این سمعک شارژی پشت گوشی مجهز به سنسوری است که حرکات کاربر را تشخیص می دهد. این سمعک باطری های لیتیوم یونی قابل شارژ دارد و با یک بار شارژ کامل تا 61 ساعت کار می کند. اگرچه سمعک موشن به طور ویژه سازگار با آیفون ساخته شده است و اصوات را به صورت وایرلس از اکثر دستگاه های iOS ادریافت می کند؛ اما با دستگاه های اندروید نیز سازگار است. علاوه بر این کاربران می توانند با برنامه ی سیگنیا این سمعک های مجهز به بلوتوث را از راه دور تنظیم کنند.

3- Starkey Evolv AI:

این سمعک که در مدل های پشت گوشی و داخل گوشی موجود است از سنسورهای حرکتی برای پایش استفاده از سمعک و حرکات فیزیکال کاربر استفاده می کند.این سنسورها می توانند زمین خوردن کاربر را تشخیص داده و به فردی که شماره ی موبایل او در سمعک ذخیره شده است،اطلاع دهند. به گفته شرکت استارکی، این سمعک در هر ساعت 55 میلیون تنظیم اتوماتیک را انجام می دهد. استارکی همچنین ادعا می کند که این سمعک نسبت به تکنولوژی قبلی این برند، 40% کاهش بیشتر در انرژی نویز ایجاد می کند که این ویژگی به کاهش تلاش شنیداری کاربر کمک می کند. با نصب برنامه ی استارکی بر روی موبایل، کاربران می توانند از یک دستیار دیجیتال برای تنظیم سمعک از راه دور استفاده کنند، به نرم افزار ترجمه ی زبان دسترسی داشته باشند، یادآورها را تنظیم کنند و … .

4- Phonak Audeo Paradise:

این سمعک رسیور در مجرا و قابل شارژ مجهز به قابلیت ارتباط بلوتوثی Universal است؛ بدین معنی که کاربران iOS و اندروید به طور یکسان می توانند از حداکثر ظرفیت آن استفاده کنند به عبارت دیگر، آن ها می توانند با حداکثر 8 دستگاه بلوتوثی جفت شوند و دو اتصال بلوتوثی فعال داشته باشند. Tap Controlها مدیریت تماس های تلفنی، استریمینگ و دسترسی به دستیارهای صوتی ترجیحی کاربر را راحت تر کرده و شتابسنج سمعک حرکات کاربر را شناسایی کرده ودر هر موقعیتی میکروفون و کاهنده نویز سمعک را برای شنوایی بهینه تنظیم می کند. همچنین کاربران می توانند از طریق برنامه my Phonak تنظیمات سمعک را از راه دور تغییر داده و به سایر ویژگی های مفید سمعک دسترسی داشته باشند.

5- Signia Insio Charge&Go AX:

این سمعک قابل شارژ در انواع مدل های داخل گوشی سفارشی متناسب با شکل گوش کاربران ساخته می شود تا تجربه شنیداری منحصر به فردی را فراهم کند. این سمعک ها از دو پردازشگر جداگانه استفاده می کنند (یکی برای اصوات متمرکز مانند گفتار و دیگری برای اصوات محیطی) تا صدایی با کیفیت بالا را به کاربر ارائه کنند. سمعک اینزیو دارای قابلیت ارتباط بلوتوثی با هر دو دستگاه iOS و اندروید بوده و امکان برقراری تماس هندزفری را با دستگاه های iOS فراهم می کند. به ویژه زمانی که با StreamLine Mic سیگنیا (که به عنوان ریموت میکروفون نیز مورد استفاده قرار می گیرد) جفت شود. این سمعک نیز با نصب برنامه ی سیگنیا بر روی موبایل قابل تنیم است.

کم شنوایی شدید چیست؟!

بر اساس WHO کم شنوایی شدید به حالتی اطلاق می شود که آرام ترین صدایی که فرد می تواند با گوش بهتر خود بشنود (آستانه ی شنوایی)، شدتی بین 60 تا 80 دسی بل داشته باشد. در کم شنوایی عمیق، حداقل شدت صدای قابل شنیدن توسط فرد، 80 دسی بل خواهد بود.

بر اساس ASHA کم شنوایی شدید عبارتست از آستانه های شنوایی بین 70 تا 90 دسی بل و آستانه های بالاتر از 90 دسی بل به عنوان کم شنوایی عمیق در نظر گرفته می شوند.

اگرچه اعداد کمی با هم متفاوت هستند؛ اما وجه تشابه هر دو تعریف از کم شنوایی شدید و عمیق این است که افراد مبتلا به این میزان از کم شنوایی، معمولا قادر به شنیدن مکالمات روزمره (شدت صوت در گفت و گوهای رایج روزمره حدود 60 دسی بل است) نبوده و تنها برخی اصوات بلند را می شنوند. بنابراین برای برقراری ارتباط با دیگران و رفع نیازهای خود به تقویت شنیداری نیاز دارند. البته افراد این گروه اغلب از لبخوانی و زبان اشاره استفاده می کنند؛ اگرچه هر دوی این روش ها برای کمک به تقویت توانایی های ارتباطی عالی هستند؛ اما سمعک یا پروتز کاشت حلزون بازدهی بهتری خواهند داشت.

چه چیزی باعث کم شنوایی شدید می شود؟!

فاکتورهای مختلفی می توانند منجر به کم شنوایی تدریجی شوند. از جمله:

1- تغییرات مرتبط با سن در گوش یا عصب شنوایی (Presbycusis). البته کم شنوایی عمیق معمولا از نقص تولد یا بیماری یا صدمه منشا می گیرد و ناشی از افزایش سن نیست.

2- قرار گرفتن مزمن در معرض نویزهای بلند

3- دفورمیتی در استخوان های گوش میانی

4- آسیب به پرده گوش

5- تجمع جرم گوش

6- فاکتورهای وراثتی

7- آسیب های مغز، تومورها و یا سکته

8- عفونت ها (ویروسی و باکتریال)

9- بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون بالا

10- بیماری های قلبی

11- برخی داروهای تجویز شده ی خاص

علائم بر اساس فرد و نوع کم شنوایی که تجربه می کند، می تواند ملایم، متوسط، شدید یا عمیق باشد. میزان کم شنوایی نیز می تواند در طول زمان تغییر کند.

درمان کم شنوایی شدید:

اکثر افراد مبتلا به کم شنوایی شدید برای برقراری ارتباط موثر با دیگران به کمک سمعک یا پروتز کاشت حلزون وابسته هستند. سمعک یک دستگاه الکترونیکی کوچک است که به جبران کم شنوایی های خفیف تا عمیق کمک می کند (اما کم شنوایی را درمان نمی کند).حتی قدرتمندترین سمعک ها نیز ممکن است برای برخی افراد کم شنوا بی فایده باشند. در این موارد از سمعک های کاشتنی نظیر سیستم BAHA و یا پروتز کاشت حلزون استفاده می شود. پروتزهای کاشت حلزون نیز دستگاه های الکترونیکی کوچکی هستند که منحصرا برای کمک به بهبود شنوایی افراد مبتلا به کم شنوایی عمیق که کم شنوایی آن ها با سمعک قابل جبران نیست استفاده می شوند. اگر شما کم شنوایی انتقالی یا بیماری مزمن گوش دارید، باها ممکن است گزینه ی بهتری باشد.

به گفته ی متخصصین پزشکی، برخی از انواع کم شنوایی نیز با دارو یا جراحی قابل درمان هستند. بر اساس فرد و نیازها و ترجیحات او، می توان از دستگاه های کمک شنیداری، سیستم های نمایش متن یا سیگنال و خدمات توانبخشی شنوایی نیز همراه با سمعک ها استفاده کرد.

انتخاب سمعک برای کم شنوایی شدید:

در وهله اول لازم است که یک ارزیابی کامل سلامت شنیداری توسط شنوایی شناس انجام شود تا میزان کم شنوایی مشخص گرددد. مرحله ی بعدی انتخاب سمعک مناسب با کمک شنوایی شناس است. سمعک مناسب سمعکی است که هم به اندازه کافی قدرتمند باشد تا بتواند کم شنوایی را جبران کند و هم به اندازه کافی پیشرفته باشد تا تجربه شنیداری طبیعی را برای کاربر رقم بزند.

سمعک های مخصوص کم شنوایی شدید یا عمیق، با عنوان سمعک های Power یا SuperPower شناخته می شوند. همه شرکت های بزرگ سازنده ی سمعک این سمعک ها را هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان عرضه می کنند. توجه داشته باشید که افراد مبتلا به این نوع کم شنوایی نباید سمعک های OTC را خریداری کنند. زیرا میزان تقویت آن ها ممکن است کافی نباشد.

این سمعک ها معمولا در مدل پشت گوشی تولید می شوند و به منظور تنظیم راحت و آسوده از قالب گوش Full Shell استفاده می کنند. سمعک های داخل گوشی و نامرئی برای افراد مبتلا به کم شنوایی شدید و عمیق مناسب نیستند. در گذشته این سمعک ها اغلب با باطری سایز 675 یا باطری کوچکتر 13 کار می کردند. در سال های اخیر چندین کمپانی شروع کردند به فروش سمعک های قابل شارژ برای افراد مبتلا به کم شنوایی عمیق (مانند سمعک Motion Charge&Go X از شرکت سمعک سیگنیا)

اکثر سمعک هایی که امروزه در بازار موجود هستند، با لوازم جانبی کمک شنیداری سازگار هستند تا نسبت سیگنال به نویز را بهبود بخشند. لوازم جانبی که با سمعک انتخابی شما سازگار هستند را بررسی کنید.

اکثر برندها دستگاه هایی را عرضه می کنند که برای افراد مبتلا به کم شنوایی شدید مناسب هستند؛ و اکثر این سمعک ها سازگار با بلوتوث و مجهز به باطری های قابل شارژ هستند. به منظور انتخاب بهترین گزینه های سمعک که برای نیازها و ترجیحات شما مناسب هستند، در مورد این که کدام فاکتورهای راحتی و ویژگی ها اهمیت بیشتری برای شما دارند فکر کنید.

زمانی که یک سمعک را انتخاب می کنید، شما و شنوایی شناستان باید در نظر بگیرید که آن سمعک چه میزان قدرتی را ارائه می کند،کنترل فیدبک و مدار آن چگونه است. مهم ترین ویژگی هایی که سمعک پاور یا سوپرپاور باید داشته باشد عبارتند از:

1- سیستم کنترل فیدبک قوی: مهم ترین وظیفه ی بعدی، به حداقل رساندن فیدبک است. فیدبک صدای جیغ مانندی است که زمانی ایجاد می شود که صدای تقویت شده از گوش نشت کرده و به میکروفون سمعک می رسد و مجددا تقویت می شود.

سیستم های کنترل فیدبک امروزی پیشرفته و بهتر از قبل هستند. شل بودن قالب گوش می تواند سبب فیدبک شود. بنابراین تنظیم سمعک باید با دقت انجام شود. شنوایی شناس ممکن است از سیلیکون برای ساخت یک قالب دقیق از گوش شما استفاده کند. در مورد کودکان ممکن است همراه بارشد نیاز به تعویض قالب باشد. در کودکان زیر 5 سال، شنوایی شناس باید از اسکن گوش برای تنظیم دقیق تر سمعک استفاده کند. اگرچه تجهیزات گران است؛ اما قیمت در طول زمان کاهش می یابد.

2- انتقال فرکانسی: همچنین ممکن است شنوایی شناس شما قادر باشد فرکانس های بالاتر که سخت تر شنیده می وند را به محدوده ی قابل شنیدن شما انتقال دهد. این فرایند به عنوان « کاهش یا انتقال فرکانسی» شناخته می شود.

3- میکروفون جهت دار: بعضی از سمعک ها دارای دو یا سه میکروفون هستند که به کاربر کمک می کنند صدایی که از جهات مختلف می آید را تشخیص دهد.

4- تله کویل: تله کوبیل سمعک را به سیستم لوپ متصل می کند که در بسیاری از تئاترها، کلیساها، فرودگاه ها، و سایر مکان های بزرگ وجود دارد. اکثر سمعک ها این ویژگی های مهم را دارند. بنابراین سایر فاکتورهایی که می بایست در نظر بگیرید شامل میزان مقاومت سمعک در برابر رطوبت و گرد و خاک ، مدت وارانتی و … است.

پیدا کردن شنوایی شناسی که بهترین عملکرد را دارد:

کم شنوایی شدید به طور ویژه یک ناتوانی است که زندگی فرد را تغییر می دهد و دریافت بهترین درمان می تواند چالش برانگیز باشد. زمانی که به دنبال یک شنوایی شناس برای درمان کم شنوایی خود هستید، جزئیات زیر را در نظر بگیرید:

1- حتما لازم است که سمعک ها با استفاده از اندازه گیری گوش واقعی (REM) تنظیم شوند. این تکنیک تنظیمی یک میکروفون را بین پرده گوش و سمعک قرار می دهد تا بررسی کند که سمعک متناسب با تجویز شنیداری بیمار تنظیم شده است.

ادیولوژیست هایی که بهترین عملکرد را دارند هنگام تنظیم سمعک بیماران خود از این تکنیک استفاده می کنند.

اگر شما کم شنوایی شدید دارید، مهم ترین وظیفه ی شنوایی شناس شما، اطمینان از این است که صدا به اندازه کافی بلند است تا شما بتوانید آن را بشنوید و در عین حال به قدری بلند نیست که به شنوایی طبیعی شما آسیبی برساند. بعد از برنامه ریزی یک سمعک برای شما، شنوایی شناس آن را برای یک تقویت ایمن و دقیق تست خواهد کرد. نگران نباشید، این تست نباید آزاردهنده باشد یا به شنوایی شما آسیب برساند. در حالی که شما سمعک را در گوش خود گذاشته اید، شنوایی شناس یک میکروفون را در گوش شما قرار داده و خروجی سمعک را اندازه گیری می کند. این به عنوان «اندازه گیری گوش واقعی» شناخته می شود.

یک فرد ممکن است سطح شدتی از صدا را که می تواند آسیب رسان باشد تحمل کند. به همین دلیل لازم است علاوه بر پرسش از بیمار، اندازه گیری گوش واقعی نیز انجام شود.

2- افراد مبتلا به کم شنوایی شدید ممکن است از خرید سمعک هایی با فیلتراسیون نویز پیشرفته که در سمعک های رده پرمیوم دیده می شود بهره ببرند. همچنین شما ممکن است از سمعک هایی بهره ببرید که می توانند با میکروفون های وایرلس و سایر تکنولوژی های کمک شنیداری کار کنند. شنوایی شناس شما می تواند بعد از ارزیابی و تشخیص کم شنوایی شدید چنین گزینه هایی را برای شما فراهم کند.

3- بسیاری از بیماران مبتلا به کم شنوایی شدید ممکن است در حقیقت از پروتز کاشت حلزون بیشتر از سمعک بهره ببرند. این دستگاه صدا را به الکتریسیته تبدیل کرده و مستقیما اعصاب شنوایی را تحریک می کند. این پروتزها با یک جراحی کوچک در زیر پوست بیمار کار گذاشته می شوند و پردازشگر خارجی آن ها ظاهری شبیه به یک سمعک پشت گوشی بزرگ دارد.

40 سال قبل که پروتزهای حلزون برای نخستین بار معرفی شدند، برای بیمارانی که هیچگونه باقیمانده شنوایی نداشتند (Stone Deaf) به کار می رفتند. پیشرفت های تکنولوژی در حال حاضر به افرادی که می توانند در یک اتاق آرام بشنوند؛ اما در حضور نویز زمینه دچار مشکلات جدی هستند نیز کمک می کند.

برخی از متخصصین سلامت شنیداری ممکن است تحقیق نکنند که فرد می تواند پشت تلفن صحبت کند و کاندید کاشت حلزون است. این نکته ی مهمی است؛ زیرا قبل از این که کم شنوایی تا رسیدن به مرحله ی Stone Deaf پیشرفت کند، دریافت پروتزهای کاشت حلزون می تواند بهترین بازدهی را داشته باشد. یک راه برای اطمینان از این که شما بهترین مراقبت را دریافت می کنید، این است که متخصص سلامت شنیداری را پیدا کنید که در برنامه ی درمانی خود پروتزهای کاشت حلزون را نیز در نظر بگیرد.

تکنولوژی کمک کننده:

برای شنیدن در محیط های نویزی، استفاده از یک میکروفون اضافه نزدیک صدایی که می خواهید آن را بشنوید، توصیه می شود تا سیگنال ها را به سمعک یا پروتز کاشت حلزون شما منتقل کند.

سمعک ها می توانند به صورت وایرلس با موبایل ارتباط برقرار کنند. اما افراد مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق ممکن است به موبایل یا برنامه با قاتبلیت اتصال اتوماتیک نیاز داشته باشند. برنامه های ویدئویی مانند فیس بوک یا اسکایپ امکان دیدن حالات چهره و لبخوانی را برای کاربر فراهم می کنند.

بسیاری از برنامه های جدید می توانند موبایل شما را به یک سیستم هشدارتبدیل کنند یا خدمات دیگری را ارائه کنند. Tunityصفحه تلویزییون را اسکن کرده و صدای تقویت شده را از طریق هدفون به کاربر ارائه می کند. Ava عنوان هایی را برای مکابمات فراهم می کند. موبایل می تواند با جمع آوری نویز ناشی از تشخیص دهنده دود، زنگ در، تلفن یا زنگ ساعت پیام متنی، ارتعاش، فلش یا چراغ و .. را به کاربر بدهد. همچنین دستگاه های کمک شنیداری متنوع دیگری نیز برای کمک به سمعک برای بهبود شنیداری این افراد موجود هستند. از جمله سیستم FM و آلارم های لرزاننده برای رخت خواب.

وقتی با شنوایی شناس در حال انتخاب سمعک هستید، بزرگترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که حرف بزنید. سبک زندگی خود و انتظاراتتان از سمعک را واضح و شفاف بگویید. بگویید در چه موقعیت هایی شنیدن برایتان سخت تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم