جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

سمعک سوپر پاور

محتوای صفحه

70% افرادی که به کلینیک‌های ارزیابی شنوایی مراجعه می‌کنند، مبتلا به کم شنوایی ملایم تا متوسط هستند؛ یعنی در شنیدن اصواتی با شدت بین dB 60-20 دچار مشکل هستند. 30% باقیمانده، افراد مبتلا به کم شنوایی شدید (شنیدن اصواتی با شدت dB 80-60 برایشان مشکل است) و کم شنوایی عمیق (شنیدن اصوات با شدت بیشتر از dB 80 برایشان دشوار است) هستند. برای درک بهتر مقادیر مختلف کم شنوایی، مقاله «کم شنوایی ناشی از نویز» را مطالعه کنید. به عنوان مثال در این مقاله ذکر شده است که صدای یک ماشین چمن‌زنی شدتی حدود 90 دسی‌بل دارد. کم شنوایی عمیق اغلب در کودکان و معمولا” ناشی از عفونت، بیماری یا آسیب در هنگام تولد است و در بزرگسالان به ندرت بر اثر افزایش سن رخ می‌دهد. این نوع کم شنوایی در بزرگسالان اغلب بدون دلیل و تحت عنوان «کم شنوایی ناگهانی» ایجاد می شود. بسیاری از افراد مبتلا به کم شنوایی شدید و عمیق، از لب‌خوانی و نشانه‌های بدنی برای درک بهتر گفتار استفاده می‌کنند. اگرچه این روش‌ها برای تقویت مهارت‌های ارتباطی عالی هستند؛ اما نمی‌توانند جای خالی حس شنوایی را پر کنند و فرد باید حتما” از سمعک یا کاشت حلزون استفاده کند. اما هدف ما از نگارش این مقاله معرفی سمعک سوپر پاور است. با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی راجع به این مدل سمعک در اختیار شما قرار دهیم.

 

سمعک سوپر پاور

افراد مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق (Severe to Profound Hearing Loss (SRHL)) به دقت بیشتری در انتخاب سمعک نیاز دارند؛ زیرا علاوه بر نیاز به بهر‌ه‌ی بیشتر، نیازهای شنیداری ویژه‌ای دارند که باید در طول فرایند انتخاب، تنظیم و مشاوره‌ی سمعک، در نظر گرفته شوند. در گذشته تنها چند مدل سمعک وجود داشت که برای چنین افرادی مناسب بود؛ اما امروزه طیف گسترده و متنوعی از سمعک‌های پاور و سوپرپاور وارد بازار شده‌اند که به طور ویژه برای افراد مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق طراحی شده‌اند.

 

سمعک های سوپر پاور

یادآوری می‌کنیم که وظیفه‌ی سمعک تنها تقویت و افزایش شدت اصوات نیست؛ زیرا صرفا” تقویت صدا بیشتر از این که مشکلات شنیداری فرد کم شنوا را حل کند، با ایجاد اعوجاج در صدا و فیدبک باعث آزار او خواهد شد. بنابراین پیشرفت تکنولوژی سمعک های سوپرپاور، بیشتر از این که بر توانایی سمعک در تقویت صدا تمرکز کند، بر وضوح و شفافیت صدا متمرکز است. مهم‌ترین ویژگی‌های سمعک های سوپرپاور امروزی عبارتند از:

ویژگی عملکرد
Powerful Amplification مهم‌ترین ویژگی سمعک سوپرپاور تقویت اصوات تا شدت‌های بالاتر از 80 دسی بل است تا برای افراد مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق قابل شنیدن باشند. بدین منظور، این سمعک‌ها باطری‌های بزرگتر و قدرتمندتر و چیپ‌های پردازشگر قوی‌تری دارند.
قدرت کافی برای تقویت صدا
Feedback Cancellation یکی از شکایات رایج افراد کم شنوا، این است که هنگامی که سمعکشان در نزدیکی اجسام دیگر قرار می‌گیرد (به عنوان مثال وقتی که کلاه می‌پوشند و یا فردی را در آغوش می‌گیرند) سوت‌های بلند، آزاردهنده و خجالت‌آور تولید می‌کند. سمعک‌ های سوپرپاور جدید دارای تکنولوژی حذف فیدبک پیشرفته هستند که فیدبک واقعی را از نویزهای محیطی که در واقع بخشی از فضای شنیداری طبیعی و لازمه‌ی راحتی شنیداری هستند، شناسایی کرده و فیدبک‌های آزاردهنده را حذف می‌کند.
حذف فیدبک
Powerful Reciever سمعک سوپرپاور باید بتواند اصوات را تا سطوح شدتی بالا تقویت کرده و در عین حال آن‌ها را واضح و شفاف نگه دارد. بدین منظور این سمعک‌ها به رسیور بسیار قدرتمندی نیاز دارند که بتواند همه اجزاء ظریف صدا را دریافت کرده و وضوح آن‌ها را حفظ کند.
رسیور قوی
Frequency transposision بسیاری از افراد مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق ممکن است حتی با تقویت زیاد هم قادر به شنیدن اصوات در نواحی فرکانس بالا یا پایین نباشند. شنیدن اصوات فرکانس بالا برای درک گفتار بسیار مهم است و عدم شنیدن آن‌ها سبب می‌شود که فرد علی‌رغم شنیدن اصوات، قادر به درک آن نباشد. سمعک‌های سوپرپاور مجهز به تکنولوژی انتقال اصوات از فرکانس‌های بالاتر یا پایین‌تر(بسته به نیازهای شخصی فرد) به فرکانس‌های متوسط‌تر هستند تا این فرکانس‌ها بتوانند به طور موفقیت‌آمیز تقویت شوند. با این تکنولوژی ، فرد می‌تواند محدوده وسیع‌تری از فرکانس‌ها را بشنود و بنابراین جزئیات بیشتری از گفتار را دریافت خواهد کرد.
انتقال فرکانسی
Direct Audio Streaming  بسیاری از سمعک های سوپرپاور، توانایی انتقال مستقیم صدا از تلویزیون، موبایل و … به سمعک را دارند. در اینصورت این اصوات می‌توانند به میزان زیادی تقویت شده و به راحتی توسط کاربر شنیده شوند. همچنین با حذف نویزهای زمینه وضوح اصوات دریافتی را افزایش می‌دهند. این ویژگی امروزه در بسیاری از مدل های سمعک وجود دارد؛ اما می‌تواند به طور ویژه برای افراد مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق کارآمد باشد.
 انتقال مستقیم اصوات به سمعک

 

سمعک های سوپر پاور از لحاظ ظاهری چگونه هستند؟!

اکثر سمعک های سوپر پاور در گروه سمعک های پشت گوشی قرار می‌گیرند. گاهی نیز در مدل Open یا RIC وجود دارند. دلیل آن هم این است که این مدل سمعک‌ها، حداکثر فضا را برای باطری‌های بزرگتر و سطوح بالاتر قدرت پردازشی که مورد نیاز کاربران مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق است، دارند. این سمعک‌ها معمولا” از باطری 675 یا 13 استفاده می‌کنند. علاوه بر قدرت پردازشی بیشتر، سمعک پشت گوشی می‌تواند سطوح بالاتری از قدرت برای عملکرد پیشرفته‌تر را داشته باشد. همچنین سمعک های سوپر پاور اغلب دارای قالب‌های گوش سفارشی از جنس سیلیکون و Full shell هستند که کل حفره‌ی کونکای لاله گوش را اشغال می‌کند تا بتوانند قدرت پردازشی را افزایش داده، صدای تقویت شده را مستقیما” به داخل مجرای گوش هدایت و از ایجاد فیدبک جلوگیری کنند.

 

شکل ظاهری سمعک های سوپر پاور

بهترین سمعک های سوپرپاور:

تمام شرکت‌های بزرگ سازنده سمعک، سمعک های پاور و سوپرپاور را هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان عرضه می‌کنند. این سمعک‌ها کمی بزرگتر از سایر سمعک‌ها هستند؛ زیرا مدارهای پردازنده‌ی بیشتری دارند؛ اما سمعک های مخصوص کم شنوایی شدید تا عمیق در سال‌های اخیر نسبت به گذشته کوچک‌تر شده و حتی برای نوزادان هم قابل استفاده هستند.

 

بهترین سمعک های سوپر پاور

 

بهترین سمعک های سوپرپاور از 8 برند برتر سمعک عبارتند از:

1- سمعک های خانواده Naida از کمپانی سمعک فوناک:

کمپانی فوناک اولین سمعک قدرتمند خود را در سال 1978 میلادی و با نام SUPER-FRONT PP-C عرضه کرد. سپس در سال 2002 میلادی، اولین سمعک پرقدرت ویژه‌ی افراد مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق را با نام Supero معرفی کرد. این شرکت سومین نسل از سمعک‌های قدرتمند خود و اولین سمعک خانواده نایدا را در سال 2008 وارد بازار کرد. نسل‌های بعدی سمعک نایدا به ترتیب شامل Naida-V (Venture) (2016)، Naida-B (Belong) (2018)، Naida-M (Marvel) (2019) و در نهایت Naida-P (Paradise) (2020) هستند. ما در این مبحث تنها دو نسل آخر سمعک‌های سوپرپاور فوناک (یعنی سمعک‌های Naida-M و Naida-P) را معرفی می‌کنیم:
– سمعک Phonak Naida Marvel:
Naida-M ششمین نسل از سمعک‌های سوپر پاور فوناک و اولین سمعک سوپر پاور جهان است که به طور مستقیم به IOS و اندروید و یا هر دستگاه صوتی مجهز به بلوتوث وصل می‌شود. همچنین تنها سمعک سوپرپاور در جهان است که علاوه بر طبقه‌بندی سیگنال‌های صوتی دریافتی، امکان مکالمات تلفنی هندزفری را فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند از سمعک‌های Naida-M خود به عنوان هدست‌های وایرلس استفاده کرده و از قدرت و کیفیت عالی صدای آن لذت ببرند.

 

سمعک های خانواده Naida از کمپانی سمعک فوناک

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی افراد کم شنوا، این است که در حضور نویز زمینه و یا زمانی که فاصله‌ی بین آن‌ها و گوینده زیاد است، درک گفتارشان به شدت مختل می‌شود. قدرت فوق‌العاده‌ی سمعک Naida-M به همراه تکنولوژی RogerDirect سبب می‌شود که صرف نظر از نوع محیط شنیداری، درک گفتار به میزان قابل‌ملاحظه‌ای بهبود یافته و حتی از افراد هنجار هم بهتر شود. از دیگر ویژگی‌های این سمعک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 15% کوچک‌تر و 14% سبک‌تر از مدل‌های قبلی سمعک های سوپرپاور فوناک (Naida-M یک سمعک RIC است)؛
  • قابلیت برقراری ارتباط وایرلس و بلوتوثی با سایر دستگاه‌های صوتی مجهز به بلوتوث از قبیل موبایل، تلوزیون، تبلت، کامپیوتر و …؛
  • تکنولوژی StereoZoom که در محیط‌های نویزی تلاش شنیداری را تا 24% کاهش داده و حافظه‌ی شنیداری را تا 10% تقویت می‌کند؛
  • تکنولوژی Mycall-to-text که می‌تواند رونوشتی از مکالمات تلفنی را به 80 زبان دنیا در اختیار کاربران قرار دهد تا حس بینایی نیز به درک بهتر گفتار کمک کند؛
  • تکنولوژی Tap-Control که با آن، حتی اگر موبایل فرد از او دور باشد، با یک ضربه به سمعک خود می‌تواند تماس‌های تلفنی را جواب داده یا قطع کند؛
  • (سمعک Naida-M سوپرپاور، تنها در سطح قدرتی SP تولید شده و سطح قدرتی UP ندارد).

سمعک Phonak Naida Paradise:

 

سمعک Phonak Naida Paradise

هفتمین و جدیدترین نسل از سمعک‌های سوپرپاور Naida است که در دو سطح قدرتی PR و UP تولید می‌شود (دقت کنید که سطح قدرتی SP ندارد). سطح قدرتی UP آن مختص کم شنوایی های شدید تا عمیق بوده و باطری 675 می‌خورد (مدل RP قابل شارژ است). این سمعک مجهز به دو رسیور قدرتمند است که حداکثر خروجی آن، dB 141 می‌باشد (حداکثر خروجی مدل PR 130 دسی‌بل است). از ویژگی های سمعک Naida-P می‌توان به قابلیت تبدیل به هندزفری، برقراری ارتباط مستقیم با IOS و اندروید، قابلیت برقراری ارتباط بلوتوثی چندگانه، سازگاری با RogerDirect، تله‌کویل، Tap-Control، Dynamic Noise Cancellation و Speech Enhancer اشاره کرد. دیگر ویژگی‌های این سمعک عبارتند از:

  • 14% کوچک‌تر و 27% سبک‌تر از سایر سمعک‌ها است.
  • یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد سمعک Naida-P که در هیچ سمعک دیگری وجود ندارد، امکان برقراری هم‌زمان دو ارتباط فعال بلوتوثی است. به عنوان مثال با این قابلیت کاربر می‌تواند همزمان با ویدئوچت، به تماس‌های موبایل خود نیز پاسخ دهد. علاوه بر این می‌تواند حداکثر با 8 دستگاه بلوتوث‌دار ارتباط وایرلس برقرار کند.
  • سمعک Naida-P مجهز به چیپ پردازشگر صوتی PRISM و تکنولوژی AutoSense OS 4.0 است. به عنوان مثال این سمعک می‌تواند در مکان‌های ساکت به طور اتوماتیک گفتار ضعیف را تقویت کرده و یا در محیط‌های شلوغ نویز زمینه را کاهش دهد.
  • درون این سمعک یک شتابسنج وجود دارد که حرکت را کشف کرده و به طور اتوماتیک میکروفون‌ها را برای شنیدن بهتر در حین حرکت تنظیم کند.. این سمعک در 4 سطح تکنولوژی موجود است و همچنین ضد آب و گرد و خاک بوده و دارای استاندارد IP68 است.

2- سمعک‌های خانواده Xceed از کمپانی سمعک اتیکن:

شرکت اتیکن تاکنون چندین مدل سمعک پاور و سوپرپاور را برای پاسخ به نیازهای شنیداری افراد مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق معرفی کرده است که از آن جمله می‌توان به سمعک‌های Chili، Dynamo، Sensei SP و BTE Plus Power اشاره کرد. این شرکت آخرین محصول سوپرپاور خود را در سال 2019 میلادی و تحت عنوان سمعک‌های خانواده Xceed معرفی کرد که ما در این بخش به توضیح مختصری در مورد این سمعک‌ها می‌پردازیم:

سمعک Xceed

 

  • -سمعک Xceed:
    این سمعک، به عنوان قدرتمندترین سمعک جهان شناخته می‌شود. سمعک Xceed مبتنی بر پلتفرم Velox STM است و در دو سطح قدرتی متفاوت موجود است:
  • سوپرپاور (BTE SP, 110)
  • اولتراپاور (BTE UP, 120)

 

عکس سمعک Xceed

سمعک Xceed به طور ویژه برای افراد مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق طراحی شده، حداکثر بهره‌ی dB SPL 87 و حداکثر خروجی dB SPL 146 را ارائه می‌کند. مهم‌ترین ویژگی‌های این سمعک عبارتند از:
تکنولوژی BrainHearing: این تکنولوژی از طریق افزایش وضوح گفتار، بهبود حافظه‌ی کوتاه-مدت کاربر و کاهش تلاش شنیداری حتی در پیچیده‌ترین موقعیت‌های شنیداری، کیفیت زندگی افراد کم شنوا را افزایش می‌دهد. این قابلیت در سمعک Xceed، با افزایش 11 دسی‌بلی نسبت سیگنال به نویز، سبب درک بهتر گفتار در محیط‌های پرسروصدا می‌شود.
تکنولوژی OpenSound Navigator (OSN): Xceed نخستین سمعک سوپرپاور مجهز به این تکنولوژی است که دسترسی بیشتر به محرکات گفتاری و کاهش تلاش شنیداری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. این تکنولوژی به طور مداوم، گفتار را از تمام جهت‌ها دریافت و انالیز کرده و همچنین نویزهای مزاحم را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. نتیجه این است که با این سمعک، وضوح گفتار تا 10% افزایش و تلاش شنیداری تا 10% کاهش یافته و حافظه‌ی کوتاه مدت کاربر تا 15% بهبود می‌یابد.
تکنولوژی OpenSound Optimizer: این تکنولوژی بهره‌ی بهینه سمعک را افزایش داده و در عین حال ریسک ایجاد فیدبک را کاهش می‌دهد. با کاهش ایجاد فیدبک، کاربر می‌تواند بهره‌ی سمعک را افزایش داده و بدین ترتیب دسترسی بیشتری به محرکات گفتاری داشته باشد. به واسطه‌ی همین تکنولوژی، سمعک‌های خانواده Xceed بیشترین میزان بهره و خروجی را در صنعت سمعک دارند.
قابلیت برقراری ارتباط وایرلس: این سمعک مجهز به تکنولوژی بلوتوث 2.4 GHz است که به واسطه‌ی آن کاربر می‌تواند با مصرف کمترین میزان انرژی با جهان پیرامون خود ارتباط برقرار کند. همچنین این سمعک با آیفون سازگار بوده و با استفاده از ConnectClip می‌تواند به عنوان هندزفری استفاده شده و اصوات را مستقیما” و به صورت دوگوشی از موبایل دریافت کند. لازم به ذکر است که کاربر می‌تواند با برنامه موبایل Oticon On App، سمعک را خاموش و روشن کند و یا ولوم و برنامه‌های آن را تغییر دهد.

 – سمعک Oticon Xceed Play
سمعک Xceed Play به طور ویژه برای کودکان مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق طراحی شده است. این سمعک از لحاظ خصوصیات تکنیکی مشابه سمعک Xceed است و تنها اصلاحاتی در آن صورت گرفته تا کارآیی بیشتری برای کودکان داشته باشد.

 

سمعک Oticon Xceed Play

تکنولوژی BrainHearing در این سمعک، از طریق دسترسی بیشتر به جزئیات گفتار و در نتیجه درک بهتر آن، فرصت‌هایی را برای آگاهی از محیط پیرامون و یادگیری ضمنی برای کودکان فراهم می‌کند. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این سمعک این است که شنوایی‌شناس می‌تواند بهره‌ی ثابت سمعک را برای کودکان dB 6 بالاتر تنظیم کند تا کیفیت و ثبات اصوات افزایش یافته و دسترسی راحت‌تر به گفتار امکان‌پذیر باشد. تکنولوژی OSN در سمعک Xceed Play، بدون ایجاد فیدبک، تا 20% علائم گفتاری بیشتری را برای کودکان فراهم می‌کند. همچنین اگر نیاز باشد، کاربر می‌تواند با استفاده از برنامه Oticon On App در موبایل خود، تکنولوژی OpenSound Booster را فعال کند.
تمام مدل های سمعک Xceed Play مجهز به تله‌کویل هستند تا دانش‌آموزان و معلمان بتوانند از طریق سیستم FM موجود در مدرسه، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، سمعک Xceed Play یک نشانگر LED برای نشان دادن روشن یا خاموش بودن سمعک و محافظ باطری (جهت عدم دسترسی کودکان به باطری سمعک) داشته و در 12 رنگ جذاب برای کودکان موجود می‌باشد.

 

 

سمعک های Oticon Xceed Play

 

3- سمعک‌های خانواده Motion از کمپانی سمعک زیمنس (سیگنیا)

سمعک‌های سوپر پاور شرکت زیمنس شامل سمعک‌های Nitro، Octive، Motion P (Primax) و Motion X (Xperience) هستند. سمعک‌های Nitro امروزه تولید و عرضه نمی‌شوند. با توجه به این که تکنولوژی سمعک‌های خانواده Motion بسیار پیشرفته‌تر از Octive است، در این مبحث به معرفی این دو سمعک می‌پردازیم.

سمعک های خانواده Motion

 

  • Signia Motion Primax:
    این سمعک‌ها نخستین بار در سال 2016 میلادی توسط کمپانی زیمنس معرفی شدند. سمعک Motion P در سه سطح تکنولوژی مختلف (3P-X، 5P-X و 7P-X) موجود بوده و دو سطح قدرتی P و SP آن مخصوص بیماران مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق هستند. سمعک Motion P-P باطری 13 می‌خورد و حداکثر خروجی آن dB 135 است (این سمعک می‌تواند به صورت RIC تجویز شود). سمعک Motion P-SP نیز باطری 675 می‌خورد و حداکثر خروجی آن dB 140 است (این سمعک به دلیل بهره و خروجی بیشتر تنها در مدل پشت-گوشی معمولی قابل تجویز است). از مهم‌ترین ویژگی‌های این سمعک می‌توان به مقاومت و طول عمر زیاد، قابلیت برقراری ارتباط بلوتوثی یکپارچه با سایر دستگاه‌ها، کیفیت صدای عالی آن و شناسایی اتوماتیک محیط‌های شنیداری مختلف و انطباق با آن‌ها اشاره کرد.
  • - Signia Motion Charge & Go Xperience

 

  • Signia Motion Charge & Go Xperience:
    این خانواده شامل سمعک‌های قدرتمند برای کم‌شنوایی شدید یا عمیق (Motion PX و Motion SP-X) هستند. ویژگی منحصربه‌فرد سمعک‌های سوپر پاور زیمنس، قابل شارژ بودن آن‌هاست. به عبارتی می-توان گفت که این کمپانی قوی‌ترین سمعک‌های شارژی را در جهان دارد. سمعک Motion SP-X نخستین سمعک شارژی سوپرپاور و در واقع قوی‌ترین سمعک شارژی در جهان است که می‌تواند با یک بار شارژ شدن، تا 61 ساعت کار کند. پس از آن، سمعک Motion P-X با یک بار شارژ 30 ساعت، و سمعک Motion X با یک بار شارژ 24 ساعت کار می‌کنند.

 

سمعک های Motion PX و Motion SP-X

 

سمعک‌های Motion PX و Motion SP-X برای اتصال به تلویزیون و موبایل و انتقال مکالمات و سایر اصوات به رابط گردنی Easy tek نیاز دارند؛ در حالی که سمعک Motion X می‌تواند بدون نیاز به رابط گردنی، به تلویزیون و موبایل وصل شود.

سمعک‌های Motion Xperience از نظر ادیولوژی و تکنولوژی در چندین مورد اولین‌های جهان هستند. از جمله:
– سنسورهای حرکتی اکوستیکی (Acoustic Motion Sensor): این تکنولوژی حرکات کاربر را شناسایی کرده تنظیمات صوتی سمعک را بر همین اساس تغییر می‌دهد تا شنوایی کاربر در هر موقعیتی دقیق و واضح باشد.
– پردازش صدای کاربر سمعک (Own Voice Processing (OVP)): این تکنولوژی صدای خود کاربر را به صورت مستقل از سایر اصوات پردازش کرده و موجب رضایت بیشتر کاربر از صدای خودش می‌شود.
– برنامه سیگنیا (Signia App): این تکنولوژی دسترسی به کنترل‌های سمعک، مانند قابلیت انتقال صوتی از سایر دستگاه‌ها مانند تلویزیون و موبایل، برنامه درمان وزوز گوش، دستیار صوتی سیگنیا و … را از طریق موبایل فراهم می‌کند. از طریق این برنامه، کاربر بر حسب میزان کم شنوایی خود می‌تواند میزان خطی و تراکمی بودن بهره سمعک را انتخاب کند، می‌تواند با جابجا کردن یک اسلایدر، کیفیت صدای مطلوب خود را افزایش دهد و …
– تمام مدل‌های سمعک Motion Charge & Go X دارای باطری لیتیوم-یونی قابل شارژ هستند. شارژر این سمعک‌ها می‌تواند به عنوان خشک‌کننده و تمیزکننده سمعک نیز استفاده شود.

 

4- سمعک‌های خانواده SUPER از کمپانی سمعک ویدکس:

سمعک‌های این خانواده که در سال 2013 میلادی توسط کمپانی ویدکس معرفی شدند، به عنوان زیباترین سمعک سوپرپاور دنیا شناخته می‌شوند. سمعک SUPER ویدکس که در دو مدل پشت گوشی معمولی و رسیور در مجرا (RITE) موجود است، مبتنی بر پلتفرم اختصاصی C-ISP ویدکس بوده و ویژگی‌های خاصی برای پاسخگویی به نیازهای ضروری افراد مبتلا به کم‌شنوایی شدید تا عمیق دارد. سمعک‌های SUPER ویدکس شامل 4 مدل (SUPER S4-VSD، SUPER S4-VS، SUPER S2-VSD و SUPER S2-VS) و 2 سطح تکنولوژی مختلف (SUPER 220 و SUPER 440) هستند.

 

SUPER family hearing aids

مهم­ترین ویژگی­های این سمعک عبارتند از:

  • سمعک SUPER دارای حداکثر بهره­‌ی dB 87 و حداکثر خروجی dB 143 است و برای بیمارانی با میانگین آستانه‌­های شنوایی بالاتر از 100 دسی­بل مناسب می­باشد. سیستم حذف فیدبک پیشرفته­‌ی این سمعک که می‌­تواند فیدبک واقعی را از اصوات محیطی شبیه به فیدبک تمایز دهد و همچنین قالب­‌های سفارشی سمعک که با تصویربرداری لیزری از گوش بیمار و پرینت سه­‌بعدی ساخته می‌­شود، مهم‌­ترین عوامل افزایش بهره در این سمعک هستند.
  • این سمعک می‌­تواند تا 15 کانال پردازش صوتی و 5 برنامه‌­ی شتیداری مختلف جهت بهینه‌­سازی شنوایی در محیط‌­های مختلف داشته باشد.
  • مجهز به تکنولوژی Digital pinna (برای استفاده از مزایای لاله گوش جهت تقویت اصوات) و Speech Enhancer (جهت افزایش وضوح گفتار) است.
  • سمعک SUPER 440 در حال حاضر تنها سمعک سوپرپاوری است که دارای تکنولوژی درمان وزوز گوش است. برنامه­‌ی وزوز که در سمعک‌­های ویدکس با عنوان «Zen» شناخته می­شود، از تون­‌های خاصی برای پوشش وزوز و کاهش توجه فرد به آن استفاده می‌­کند.
  • کلیه سمعک­های این خانواده با استفاده از لوازم جانبی DEX ویدکس، قابلیت برقراری ارتباط وایرلس با سایر دستگاه­ها از قبیل تلویزیون، موبایل و … را دارند.

5- سمعک‌های خانواده MAX از کمپانی سمعک یونیترون:

سمعک MAX که در سال 2018 میلادی توسط شرکت یونیترون معرفی شد، مبتنی بر پلتفرم Tempus یونیترون بوده و در دو سطح قدرتی SP و UP و در سه مدل مختلف موجود است که عبارتند از:
– Max SP: سمعک سوپرپاور (سمعک پشت گوشی معمولی با باطری سایز 13)
– Max SP-R: سمعک سوپرپاور (سمعک پشت گوشی شارژی)
– Max UP: سمعک اولتراپاور (سمعک پشت گوشی معمولی با باطری سایز 675)

 

سمعک¬های خانواده MAX از کمپانی سمعک یونیترون

 

همچنین این سمعک در 5 رده­ی تکنولوژی مختلف تولید می­شود که شامل رده­‌های Tpro (رده برتر)، T800، T700، T600 و T500 (رده معمولی) هستند. رده­‌ی تکنولوژی Tpro در محیط­‌های شلوغ و نویزی بهترین عملکرد را دارد و رده­ی T500 پایین‌­ترین سطح تکنولوزی را داشته و در محیط­‌های ساکت می‌­تواند عملکرد رضایت­‌بخش داشته باشد.

مهم­ترین ویژگی‌­های سمعک­های خانواده Max عبارتند از:

  • قابل شارژ بودن: سمعک Max SP-R اولین سمعک پشت­گوشی سوپرپاور در جهان است که قابلیت شارژ شدن دارد. با شارژ کردن سمعک در طول شب، می­توانید در تمام طول روز بدون نگرانی از آن استفاده کنید. همچنین در صورت عدم دسترسی به شارژر سمعک، می­توانید از باطری­ سمعک یکبارمصرف استفاده کنید.
  • برنامه­‌های شنیداری پیش­فرض: مهم­ترین وجه تمایز این سمعک با سایر سمعک‌­ها، این است که شرکت یونیترون بر اساس تحقیقات خود در زمینه­‌ی نیازهای شنیداری افراد مبتلا به کم­ شنوایی شدید تا عمیق، سه برنامه­‌ی پیش­فرض را در این سمعک تنظیم کرده است که شنوایی‌­شناس می‌­تواند به‌راحتی در جلسه­‌ی اول تنظیم سمعک و یا حتی در هنگام مشاوره­‌ی سمعک، هر یک از این برنامه­‌ها را انتخاب کند تا بیمار صدای سمعک را امتحان کند. این سه برنامه‌­ی پیش­فرض عبارتند از:

1- Classic: ساده­‌ترین برنامه و فاقد میکروفون جهت­‌دار بوده و برای افرادی مناسب است که بیشتر در محیط‌­های ساکت حضور دارند و تنها مدت زمان پردازش اصوات و هماهنگی با محیط شنیداری برایشان مهم است.

2- Conventional: این برنامه دارای میکروفون جهت‌­دار است؛ اما این قابلیت در سطح متوسط است. در واقع این برنامه هم­سطح سمعک‌­های ده سال قبل بوده و برای افرادی مناسب است که قبلا” سمعک­‌های قدیمی داشته، با آن­‌ها راحت بوده‌­اند و اکنون نیز به‌دنبال همان روش تقویت مرسوم هستند.

3- Current: پیشرفته‌­ترین برنامه و دارای بالاترین سطح میکروفون جهت­‌دار بوده و برای افرادی مناسب است که به دنبال مدرن­‌ترین سمعک و بهترین استراتژی­‌های پردازش صدا هستند.

  • تکنولوژی SoundCore: با این قابلیت، سمعک به طور اتوماتیک محیط­‌های شنیداری مختلف را شناسایی کرده و تنظیمات خود را متناسب با شرایط محیط تغییر می‌­دهد. بدین­‌ترتیب علاوه بر حفظ راحتی شنیداری و آگاهی از محیط، درک گفتار بهینه‌­سازی می­شود. در واقع این تکنولوژی در هر محیطی، ضمن حفظ تعادل بین گفتار و نویز، تمرکز ویژه‌­ای بر محرکات گفتاری دارد.
  • Frequency Compression 2: همان انتقال فرکانسی است که قبلا” توضیح دادیم؛ یعنی این سمعک با فشرده کردن محدوده فرکانسی، اصوات فرکانس بالا را که قابل شنیدن نیستند، به نواحی فرکانس پایین­تر که قابل شنیدن هستند منتقل کرده و بدین ترتیب سبب بهبود آگاهی و درک بهتر گفتار می­‌گردد.
  • Power Adaptation Manager: این تکنولوژی برای کاربرانی مناسب است که برای اولین‌­بار سمعک دریافت می‌­کنند و به آن­‌ها کمک می‌­کند تا به سمعک‌­هایشان عادت کنند. روش کار آن نیز بدین‌­صورت است که ابتدا میزان بهره و خروجی در سطحی که بیمار راحت است، تنظیم می‌­شود و سپس بهره و خروجی به صورت اتوماتیک و در فواصل زمانی مشخص افزایش می‌­یابد تا درک گفتار به حداکثر میان خود برسد.
  • uControl App: چنانچه کاربر موبایل اندروید یا اپل داشته باشد، می­تواند با دانلود و نصب این برنامه، به طور مداوم با شنوایی­شناس خود در ارتباط باشد و بدون این که نیازی به مراجعه به کلینیک داشته باشد، مشکلات خود را با شنوایی­شناس در میان بگذارد.

6- سمعک‌های خانواده Enzo از کمپانی سمعک ریساند:

سمعک‌های خانواده Enzo، نخستین سمعک سوپر پاور هوشمند در جهان هستند. این خانواده شامل 3 گروه سمعک Enzo2، Enzo Q و Enzo 3D است که همگی پشت گوشی بوده و در 10 رنگ مختلف عرضه می‌شوند..
سمعک‌های Enzo Q و Enzo 3D در دو سطح قدرتی موجود هستند که عبارتند از:
– High Power: با نام BTE88 شناخته شده و باطری سایز 13 می‌خورد. سمعک Enzo 3D در این سطح قدرتی، کوچک‌ترین سمعک جهان برای افراد مبتلا به کم‌شنوایی شدید تا عمیق است.
– Super Power: با نام BTE98 شناخته شده و باطری سایز 675 می‌خورد. سمعک Enzo 3D در این سطح قدرتی، بالاترین میزان تقویت بدون فیدبک را در میان سمعک‌های سوپرپاور دارد.
سمعک Enzo 2 در سه سطح قدرتی موجود است که عبارتند از:

  • Power
  • High Power
  • Super Power

 

Motion PX and Motion SP X hearing aids

از مهم‌ترین ویژگی‌های سمعک‌های خانواده Enzo می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این سمعک‌ها با iPhone، iPad و iPod سازگار بوده، می‌توانند بدون نیاز به لوازم جانبی با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و با تبدیل سمعک به هندزفری بی‌سیم، موسیقی یا تماس‌های تلفنی را مستقیما” از طریق سمعک خود بشنوند. البته موبایل‌های دارای سیستم عامل اندروید و مجهز به بلوتوث نیز می‌توانند با استفاده از Resound Phone Clip+ به سمعک متصل شده و صدا را به آن منتقل کنند. همچنین این سمعک‌ها قابلیت برقراری ارتباط مستقیم با کلیه لوازم جانبی وایرلس ریساند را دارند.
  • برنامه‌ی موبایل Resound Smart App: با این برنامه، کاربر می‌تواند تنظیمات سمعک خود را با استفاده از موبایل خود تغییر دهد. به عنوان مثال می‌تواند ولوم سمعک را کم و زیاد کند. نکته جالب این است که سمعک تنظیمات اعمالی کاربر در هر محیط شنیداری را به خاطر سپرده و چنانچه کاربر مجددا” در آن محیط قرار گیرد، به طور اتوماتیک تنظیمات مطلوب او را اعمال می‌کند (سمعک دارای GPS است و محیط‌های مختلف و تنظیمات اعمالی کاربر را از این طریق نیز شناسایی می‌کند). همچنین در این برنامه گزینه‌ای با عنوان « Finder» وجود دارد که در صورتی که کاربر فراموش کند سمعک خود را کجا گذاشته است، با انتخاب این گزینه سمعک آلارمی را پخش می‌کند تا پیدا شود.
  • تکنولوژی Spatial Sense: این تکنولوژی به همراه میکروفون‌های جهت‌دار پیشرفته توانایی کاربر را در مکان‌یابی اصوات تقویت کرده و به کاربر کمک می‌کند تا بر صدای موردنظر خود تمرکز کند. این قابلیت، در محیط‌های پرسروصدا، دریافت گفتار از روبروی کاربر را به میزان 60% افزایش می‌دهد.
  • اندازه‌ی کوچک و طراحی ظریف این سمعک‌ها نیز زبانزد است و پوشش نانوی محافظ، آن‌ها را در برابر رطوبت و گردو خاک کاملا” مقاوم کرده است.

 

عکس سمعک‌های خانواده Enzo

6 پاسخ

  1. سلام، بچه من 9ماهه است دکتر گفت سمعک سوپر پاور بگیرید، خواستم قیمت‌، بهم بدهید، ممنون میشم

    1. سلام.
      توصیه میکنم برند فوناک و یا اتیکن را تهیه کنید زیرا بیمار در سن بسیار حساسی است و باید بهترین سمعک ممکن را استفاده کنند.
      هر کدام از این برندها چندین سمعک مختلف می سازند که ارزانترین آنها حدودا 6 میلیون تومان و گرانترین آنها در حدود 35 میلیون تومان هزینه دارد.

  2. سلام.
    پسر من ۱۸ سالشه و۱۰ ساله که از سمعک پشت گوشی آنالوگ زیمنس استفاده می‌کنه ولی متاسفانه درک گفتار خوبی ندارن! افت شنوایی ایشان ۸۵ درصد است و فقط ۱۵ درصد می‌شنون. مناسب ترین سمعک را برای ایشان چه می‌دانید؟؟ طوری که بتوانند در جاهای شلوغ شنوایی خوبی داشته باشن مانند کلاس های درس
    باتشکر

    1. سلام.اسمعک وسیله ای است که باید بر اساس سن و شرایط اجتماعی بیمار تجویز شود. فردی مثل پسر شما چونکه بسیار جوان است و حتما فعالیت اجتماعی بسیار بالایی دارند، باید از بالاترین و با کیفیت ترین سمعک ها است

  3. سلام.
    پسر من ۳۲ ساله است و دارای کم شنوایی شدید تا عمیق در هردوگوش است. هم بسیار باهوش هستن و هم بسیار خوش قیافه! ولی متاسفانه به علت اینکه خوب نمی‌شنوه همش توی خونه است و کل دنیاش شده من و خواهرش.
    خواهشا به ما در بهبود این وضعیت کمک کنید، بهترین سمعک ممکن رو میخواهیم براش بخریم که بتونه با سایر افراد جامعه ارتباط برقرار کنه و بتونه بره سرکار.
    چه سمعکی رو شما توصیه می کنید؟؟؟؟؟
    متشکرم

    1. سلام.سمعک نایدا از برند فوناک سوئیس و یا سمعک اکسید از برند اتیکن دانمارک. زیرا این سمعک ها نسبت به بقیه سمعک های سوپر پاور دنیا بهترین درک گفتار را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم