جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

افراد مبتلا به کاهش شنوایی یک طرفه چه مشکلاتی دارند؟

محتوای صفحه

افرادی که یک گوش سالم و یک گوش دچار کم شنوایی دارند، با مشکلات زیادی روبرو می شوند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  1. در حضور نویز مزاحم، در درک گفتار مشکل دارند زیرا سرکوب دوگوشی نویز برایشان اتفاق نیفتاده و نسبت سیگنال به نویز کاهش می یابد. بدترین حالت زمانی است که منبع هدف در مقابل گوش فاقد شنوایی و منبع نویز در مقابل گوش سالم باشد. برای کاهش این مشکل، به کودکان ناشنوای یکطرفه توصیه می شود در کلاس درس به گونه ای بنشینند که گوش سالم آن ها به سمت معلم باشد.
  2. خطای جهت یابی آن ها بیشتر از افراد هنجار است به ویژه در حضور نویز. این افراد به دلیل افزایش خطای جهت یابی، در خیابان یا محیط های شغلی در معرض خطر هستند.
  3. حتی در سکوت هم احساس راحتی در شنیدن ندارند، به ویژه اگر فاصله شان با فرد گوینده زیاد باشد. این بیماران در هنگام گوش دادن به صحبت دیگران تقلای زیادی می کنند و به همین دلیل طاقت مکالمه طولانی را ندارند. حتی این حالت در چهره ی بیمار کاملا مشخص است.
  4. در حضور چند گوینده و نیز در سالن های بزرگ (به دلیل بازآوایی زیاد) دچار اختلال در شنیدن و درک گفتار می شوند.
  5. به دلیل تلاش برای درک گفتار، خیلی زود خسته شده و اگر شغلشان نیازمند ارتباط فعال باشد (مانند خبرنگاری، معلمی، دانشجویی و …) مشکلات بیشتری خواهند داشت.
  6. در برقراری ارتباط گفتاری بهینه با دیگران موفق نیستند. همچنین عدم درک بخشی از جملات و تقاضای تکرار گفته ها از گوینده، باعث خجالت کشیدن و کاهش اعتماد به نفس آن ها می شود.

با توجه به موارد بالا، اگر فردی در هر دو گوش خود کم شنوایی داشته باشد و فقط برای یک گوش خود سمعک دریافت کند، در بهترین حالت که سمعک کاملا ایده آل باشد، چنین مشکلاتی را خواهد داشت. مزایای استفاده از سمعک دو گوشی در مقاله ای مجزا برای شما شرح داده شده است.

آیا محاسن شنوایی دوگوشی در افراد مبتلا به کم شنوایی نیز دیده می شود؟

بله. ولی به شرط این که سیستم عصبی مرکزی شنوایی آن ها سالم باشد چون سیستم عصبی مرکزی زیرساخت و ابزار لازم برای شنوایی دوگوشی است و باید سالم باشد تا ورودی های دوگوش باهم جمع و پردازش شوند. در غیر اینصورت ورودی های دو گوش با یکدیگر تداخل داشته و درک بیمار مختل می شود.

آیا بالا بودن هزینه خرید سمعک، دلیل مناسبی برای تجویز یک گوشی آن است؟

با توجه به مشکلات افراد مبتلا به کم شنوایی یکطرفه که در بالا گفته شد (این مشکلات در افراد مبتلا به کم شنوایی دوطرفه که تنها برای یک گوش خود سمعک دریافت می کنند نیز وجود دارد) به هیچ عنوان نباید به دلیل بالا بودن قیمت سمعک، فرد را از شنوایی دوگوشی محروم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم