جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

سمعک مخصوص وزوز

محتوای صفحه

سمعک وزوز گوش برای افرادی که دچار وزوز گوش هستند، طراحی شده است. معمولا وزوز به عنوان یکی از عوارض کاهش شنوایی ایجاد می‌گردد. کاهش شنوایی موجب کاهش دریافت سیگنال‌های صوتی توسط مغز می شود. این تاثیر سبب فعالیت ناخواسته نورون‌های مغز و در نتیجه ایجاد وزوز می‌شود. همچنین کاهش شنوایی موجب می شود فرد اصوات محیطی را کمتر بشنود و در نتیجه بیشتر متوجه وزوز خود می‌شود.
در صورتی که فرد از سمعک استفاده کند، تقویت ایجاد شده توسط آن منجر به تحریک کافی سیستم عصبی مرکزی و بنابراین کاهش درک وزوز می‌شود. همچنین با ایجاد پلاستیسیتی در سیستم عصبی مرکزی، حتی بعد از کنار گذاشتن سمعک هم این اثر مدت‌ها باقی خواهد ماند.

ویژگی‌های سمعک مخصوص وزوز

  • دارای مدارات حذف وزوز و درمان آن
  • استفاده راحت
  • تقریبا نامریی در پشت گوش
  • قیمت سمعک مخصوص وزوز مناسب و موجود در رنگ‌های مختلف

مزیت استفاده از سمعک در بیماران مبتلا به وزوز

  1. سمعک سبب می‌شود بیمار کمتر به وزوز خود توجه کند.
  2. احساس مسک شدن اصوات محیطی توسط وزوز برای کاربر کاهش یافته و بنابراین سبب بهبود توانایی برقراری ارتباط وی خواهد شد.

تجویز سمعک مناسب برای مبتلایان به وزوز گوش

سمعک محبوب‌­ترین ابزار برای رهایی از وزوز به شمار می­‌رود، چرا که در اکثر موارد وزوز یکی از نشانه‌­های کم-شنوایی است. بنابراین وقتی مبتلا به کم­ شنوایی باید، استفاده از سمعک کمک می­کند که مجددا صداهای محیطی برای شما قابل شنیدن شود. این امر به تدریج خود موجب گم شدن صدای وزوز در صداهای محیطی شده و نیز سبب می‌­شود سیستم شنوایی مجددا عملکرد نرمال خود را پیدا کند. اما این تنها مزیت استفاده از سمعک نیست. در بسیاری از سمعک‌های مدرن، مدار مولد نویز یا صدایی وجود دارد که امکان تنظیم آن متناسب با صدای وزوز کاربران می­‌باشد و پوشاندن صدای وزوز، می­تواند به تدریج از شدت آزاردهندگی و حواس‌­پرت کنی آن بکاهد و یا به طور کامل وزوز را حذف کند. در این مقاله به تکنولوژی ارائه شده توسط شرکت­‌های تولید کننده سمعک برای تولید نویز/ صدای پوشاننده وزوز خواهیم پرداخت و در ادامه چند نمونه از بهترین مدل­‌های سمعک هر شرکت برای این منظور مطرح خواهد شد.

لطفا پیش از مطالعه متن، این فایل صوتی را گوش کنید.

تصور کنید در تمام طول شبانه‌­روز چنین صدایی را در گوش خود بشنوید. سر در گم و آشفته حال به هر کجا که می­شود مراجعه می­‌کنید تا راهی برای از بین بردن این صدا و خلاصی از آن پیدا کنید. اما در جواب شما اکثر گفته می‌­شود:

“هیچ کاری برای وزوز شما نمی­توان انجام داد.”

فقط باید برگردی منزل و باهاش زندگی کنی و کنار بیای.”

شمار بسیار زیادی از افراد در جهان از وزوز رنج می‌برند. مطالعات جمعیت‌شناسی شیوع وزوز را در میان بزرگسالان بین 4/4 تا 1/15 درصد گزارش کرده‌اند و از این میان 4/2 درصد افراد مبتلا اذعان داشته‌اند که وزوز به طور کامل زندگی آن‌ها را مختل کرده است. اما در دهه‌های اخیر شاهد آن هستیم که گزینه صدادرمانی با استفاده از سمعک، یکی از روش‌های مورد تایید انجمن‌های شنوایی و وزوز در سراسر جهان است و خوشبختانه نتایج قابل قبولی نیز در شمار زیادی از بیماران مبتلا به وزوز داشته. در حقیقت سمعک، مبنای همه روش‌های مدیریت ادیولوژیک وزوز می‌باشد. حتی در مواردی که کم‌شنوایی افراد مبتلا به وزوز در حد ملایم است نیز سمعک به عنوان درمان شماره یک مطرح می‌باشد. از این رو سازمان‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های تولید کننده سمعک به شدت بر این مقوله متمرکز شده و با یکدیگر رقابت می‌کنند. این شرکت‌ها با انجام پژوهش‌های گسترده، موفق به ارائه تکنولوژی‌های منحصر به فرد برای تولید برنامه‌ها و نویزهای مختلف مورد استفاده در برنامه صدا درمانی وزوز شده‌اند. در این مقاله ابتدا به چرایی استفاده از سمعک برای بیماران مبتلا به وزوز و ملاحظات مورد نظر در تجویز سمعک برای این گروه پرداخته می‌شود و سپس در ادامه تکنولوژی ارائه شده توسط شرکت‌های مختلف و چند نمونه از برترین سمعک‌های هر شرکت در این زمینه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وزوز گوش و راه های درمان آن

سمعک چگونه به بهبود وزوز کمک می­کند؟

در ابتدا باید خاطر نشان کرد که هیچ درمان قطعی و شناخته شده‌­ای برای وزوز وجود ندارد. اما در طول بیش از نیم قرن پژوهش و مطالعه در حوزه وزوز در سراسر جهان، تایید شده که یکی از روش­‌های موثر و کارآمد در مدیریت وزوز، استفاده از سمعک است. در بیشتر افراد مبتلا به وزوز درجاتی از کم­‌شنوایی نیز دیده می­‌شود. از این رو سمعک با تقویت تمامی صداها از جمله صداهای محیطی که پیش­تر برای فرد قابل شنیدن نبودند، کمک می‌­کند که سکوت درونی مغز که ناشی از کم‌­شنوایی بوده شکسته شود و تضاد بین این سکوت و صدای موجود در گوش فرد (وزوز) کاهش یابد. به این ترتیب از شدت آزاردهندگی وزوز کم شده و فرد به راحتی می­تواند تمرکز و توجه خود را از روی وزوز بردارد.

از سوی دیگر در سمعک­‌های امروزی گزینه­‌ا‌‌ی تحت عنوان ماسکر (پوشاننده) وزوز وجود دارد. به عبارت بهتر، در درون سمعک مداری تعبیه شده که امکان تولید انواع نویز یا دیگر صداهای طبیعی مثل صدای آبشار و اقیانوس را فراهم می­‌آورد. این صداها همانند یک پوشش برای صدای وزوز عمل می‌­کنند. از آنجا که چنین صداهایی برای مغز بی­‌معنا تعبیر می­‌شوند، به تدریج مغز با به کارگیری مکانیسم‌­های درونی خود شروع به نادیده گرفتن آن‌ها خواهد کرد و چون صدای وزوز فرد هم تحت پوشش همین صداهای بی­معنا بوده، رفته رفته مغز آن را هم نادیده خواهد گرفت و حذف می‌­نماید. در مواردی هم ممکن است با این روش هم وزوز به طور کامل حذف نشود. اما قطعا از میزان توجه مغز به آن کاسته شده و فرد راحت­‌تر می­‌تواند صدای وزوز را نادید گرفته و به زندگی عادی بازگردد.

در مقالات علمی متعددی به کارآمدی استفاده از سمعک در فرایند صدادرمانی وزوز اشاره شده است و بنابر نظر کاربران استفاده از سمعک­‌های دارای مولد نویز به طرق مختلفی برای آن‌­ها کمک کننده بوده است، که از جمله آن‌ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش بلندی صدای وزوز
  • کاهش میزان توجه به صدای وزوز
  • کاهش آزاردهندگی وزوز
  • بهبود شنوایی و توانایی برقراری ارتباط با دیگرران
  • جایگزین شدن صدای آزار دهنده وزوز با صداهایی مطلوب و قابل تحمل
  • کمک به فرآیند خوگیری به وزوز
  • کاهش اضطراب
  • بهبود کیفیت خواب

دلایل نوروفیزیولوژیک کارآمدی از سمعک در کاهش وزوز

دلایلی که برای درمان وزوز با استفاده از سمعک مطرح شده بر مبنای دو فرضیه مکمل است:

  1. تقویت صدا (نویزهای محیطی و سیگنال­های مطلوب) باعث می­شود که تضاد بین صداهای درونی گوش یا همان وزوز و سکوتی که فرد به دنبال کم‌­شنوایی تجربه می­کند، کم­رن‌گ­تر یا به طور کامل رفع شود. این هدف/ تثایر به واسطه صدادرمانی حاصل می‌شود. بنابراین سمعک ابزاری کارآمد برای خوگیری به وزوز به شمار می‌­آید و سبب می­‌شود که به تدریج از آزاردهندگی وزوز کاسته شود.
  2. در اکثر موارد وزوز همراه با کم­‌شنوایی خفیفی و یا کم­‌شنوایی در فرکانس­‌های بالا است. کم شنوایی، حتی موارد خفیف آن، با محروم کردن سیستم شنوایی از دریافت ورودی مناسب (محرومیت حسی) موجب تغییر در سطح فعالیت نورون­‌های موجود در سیستم شنوایی مرکزی و ایجاد تغییرات ساختاری شده و به این ترتیب منجر به بروز وزوز می‌­شود. در پژوهش‌­های متعددی مشاهده شده در صورتی که تغییرات حاصل از محرومیت حسی در فرد مبتلا به کم­‌شنوایی، با دریافت تحریک صوتی مناسب قابل بازگشت است. بنابراین سمعک با جبران کردن محرومیت حسی و ارائه محرک صوتی مناسب، مانع از تغییرات ساختاری در سیستم عصبی خواهد شد.
  3. به علاوه سمعک امکان استفاده از موسیقی در درمان وزوز را نیز فراهم می‌­آورد و کمک می­کند که فرد مبتلا به وزوز توجه خود را معطوف اصوات غنی‌­تر و جذاب­‌تر کند.

کاندیداتوری استفاده از سمعک­‌های دارای مولد نویز

سمعک‌­های دارای مولد نویز برای طیف وسیعی از کم­شنوایی­‌ها قابل استفاده هستند، از مواردی که خود فرد هیچ­گونه مشکل شنوایی احساس نمی­کند تا موارد شدیدتر. قدم اول در تجویز این نوع سمعک­‌ها، تعیین کاندیداتوری است. بنابراین باید پیش از تجویز چند نکته را مدنظر قرار داد:

  • درخواست و احساس نیاز خود بیمار
  • عدم کارآیی سمعک‌­های فاقد مولد نویز
  • فرد مدت زیادی از شبانه‌­روز در محیط‌­های آرام باشد
  • فرد تمایلی به استفاده از سمعک در همه زمان­‌ها نداشته باشد.

یکی از موارد حائز اهمیت دیگر شدت و تاثیر وزوز بر زندگی افراد است که متخصصین شنوایی­‌شناس با استفاده از پرسشنامه­‌هایی آن را تعیین خواهند کرد.

ارزیابی

در مرحله بعد فرد باید مورد ارزیابی جامع قرار بگیرد تا مشکل دقیق وی شناسایی گرد. در وهله اول شرح حال دقیقی از بیمار گرفته می‌شود و سپس ادیومتری تون خالص انجام خواهد شد. در گام بعد باید با استفاده از پرسشنامه‌­ها به بررسی میزان تاثیر وزوز بر کیفیت کلی زندگی فرد پرداخته شود بعلاوه پرسشنامه­‌ها کمک می­کنند تا بتوان اثرات سوء کم‌­شنوایی و وزوز را از یکدیگر افتراق داده و تعیین نمود که اهمیت رفع کدام مشکل برای بیمار بیشتر است.

سپس باید بر اساس نتایج حاصل از ارزیابی­‌ها، برای بیمار توضیح داد که از سمعک دارای مولد نویز چه انتظاراتی می­تواند داشته باشد و این وسیله تا چه حد برای او کمک کننده است. برای مثال می­تواند به شنوایی و مشکلات ارتباطی او کمک کند، از شدت بلندی وزوز می­‌کاهد، کیفیت خواب فرد بهتر خواهد شد، توان تمرکز فرد به مسائل و صداهای دیگر افزایش خواهد یافت و …. اما باید خاطر نشان کرد که این فرآیند زمان­بر است و نیاز به همکاری و صبوری خود بیمار دارد.

انتخاب سمعک

فرآیند انتخاب سمعک کاملا وابسته به نیازهای شنیداری بیمار، ویژگی­‌های مورد نظر او و در امکان­پذیر بودن و سهولت استفاده از ویژگی‌هایی که برای بیمار سودمند است (مانند دکمه ولوم کنترل و …) می­باشد. به طور کلی در افراد مبتلا به وزوز باید همواره چند نکته را مد نظر قرار داد:

تجویز یک گوشی یا دوگوشی

در افراد مبتلا به کم ­شنوایی دوطرفه، حتی اگر صدای وزوز فقط در یک گوش احساس شود بایستی سمعک را به صورت دوگوشی تجویز نمود. هم چنین در افرادی که فقط در یک گوش کم ­شنوایی دارند (کم­ شنوایی یکطرفه) اما صدای وزوز را در هر دو گوش احساس می­‌کنند نیز باید تجویز سمعک به صورت دو گوشی صورت پذیرد. در چنین مواردی تقویت صدا فقط برای گوش مبتلا به کم شنوایی فعال خواهد شد اما مدار مولد نویز در هر دو گوش فعال می‌­شود. البته باید در نظر داشت که مواردی هم هستند که مانع از تجویز دوگوشی می­‌شوند، از جمله آن‌ها می­توان به وجود ترشح فعال گوش، ناهنجاری­‌های آناتومیک در مجرای گوش خارجی، ناشنوایی یکطرفه و یا اوتیت گوش خارجی اشاره کرد.

انتخاب نوع سمعک

در صورت امکان باید سمعک­‌های open fit برای مبتلایان به وزوز تجویز شود. انسداد مجرای گوش خارجی (حتی به صورت نسبی) موجب افزایش نارضایتی کاربران و در برخی موارد حتی موجب بیشتر شنیدن صدای وزوز و فزایش میزان آزاردهندگی آن خواهد شد. به علاوه استفاده از سمعک‌­های open کمک می­کند که در فرکانس‌­های بالا امکان ارائه تقویت بیشتری باشد، به عبارت بهتر در منطقه فرکانسی وزوز فرد. به این ترتیب می­توان همزمان به دو نتیجه مطلوب دست یافت:
1. فزایش ورودی صوتی مورد نیاز برای شکل­گیری خوگیری به وزوز و
2. پیشگیری از تغییرات ساختاری در سیستم عصبی.

تنظیم سمعک

تنظیم اولبه و انتخاب برنامه­‌های لازم

سمعک­‌های دیجیتال امروزی بسیار انعطاف‌­پذیرند و گزینه­‌های متعددی دارند که طیف  وسیعی از نیازهای افراد مختلف با انواع کم‌شنوایی را پوشش داده و نیز راحتی شنیداری را برای کاربران افزایش می­دهند. نیازهای افراد بسیار متنوع است و تاثیر قابل توجهی بر جنبه­‌های مختلف تنظیم سمعک از جمله برنامه­‌های مورد نیاز، نوع و سطح شدن نویز مورد نیاز برای صدادرمانی می­گذارد. هم­چنین تعداد و نوع برنامه­‌هایی که در سمعک فعال می­شوند بسیار وابسته به شرایط بیمار است. برای مثال در افرادی که توانایی شناختی ضعیفی دارند، یا ضعف در حرکات ظریف دست­‌ها دارند فعال کردن بیش از یک برنامه توصیه نمی­شود. در مقابل در برخی دیگر لازم است که حتما چندین برنامه را فعال کرد، از جمله:

  • افرادی که واکنش آن­ها نسبت به صدای وزوزشان در روزهای مختلف متفاوت است،
  • افرادی که صدای وزوز آن­ها متغیر است،
  • افرادی که فقط شب­‌ها نیاز به فعال کردن مولد نویز دارند،
  • افرادی که در طول روز در موقعیت­­‌های شنیداری متنوعی حضور دارند.

انتخاب نوع نویز

نوع نویز را باید بر اساس سلیقه فرد و گزینه­‌های موجود در سمعک انتخاب نمود و نمی­توان یک نوع نویز را برای همه به صورت ثابت در نظر گرفت. بعلاوه باید در انتخاب نوع نویز در نظر داشت که نویز چه اثری بر آگاهی فرد نسبت به وزوزش دارد و نیز باید راحتی بیمار را مورد توجه قرار داد. تعیین سطح شدت نویز هم باید بر اساس بازخورد بیمار تنظیم شود. در حقیقت شدت نویز باید در نقطه mixing باشد، یعنی کمتر از صدای وزوز باشد (یعنی به طور کامل وزوز را حذف نکند) و با صدای وزوز ترکیب شود. نباید شدت نویز را به حدی رساند که در طول روز برای بیمار آزاردهنده و مداخله­‌گر باشد. در افرادی که صدای وزوز آن­‌ها در طول روز نوسان می­کند یا علاوه بر وزوز دچار بیش‌­شنوایی نیز هستند بهتر است برای صدای نویز، دکمه ولوم کنترل در نظر گرفت تا فرد بتواند بر اساس نیازش در موقعیت­‌های مختلف شدت نویز را تنظیم نماید.

آموزش به بیمار

همواره در گام اول باید در مورد انتظاراتی که فرد از فرآیند صدادرمانی و استفاده از سمعک­‌های دارای مولد نویز دارد صحبت شود تا بیمار توقعات خود را با واقعیت­‌های علمی و شرایط خود تطبیق دهد و به این باور برسد که حصول نتیجه از این فرآیند زمان­بر است و نیازمند همکاری فعال و صبوری او می‌­باشد. سپس باید برای بیمار توضیح داد که ممکن است هنگامی که سمعک را از گوش در می‌آورد، صدای وزوز دچار تغییرات (افزایش یا کاهش) موقت شود که طبیعی است و جایی برای نگرانی ندارد. بعلاوه برای افرادی که در سمعک آن‌­ها برای صدای نویز ولوم کنترل تعبیه شده باید مفهوم نقطه mixing را کامل توضیح داد و نحوه تنظیم شدت صدای نویز  و رسیدن به این نقطه را آموزش داد. بیمار باید بداند که به هیچ عنوان شدت نویز نباید بیشتر یا کمتر از این نقطه باشد.

اتیکن

تکنولوژی SOUND SUPPORT یک مولد صدا است که در سمعک­‌های پشت گوشی و سمعک‌­های رسیور داخل کانال (RIC) تعبیه شده. در بسیاری از مطالعات صورت گرفته اثبات شده که رضایت بیماران مبتلا به وزوز از سمعک­‌هایی که روی گوش قرار می­‌گیرند و امکان باز نگه داشتن کانال گوش را دارند بسیار بیشتر است. چرا که در بیشتر بیماران، شنوایی در فرکانس­‌های پایین بهتر است و مسدود کردن کانال گوش با سمعک­‌های داخل­ گوشی بیشتر موجب آزردگی کاربران می­گردد. بعلاوه باز نگه داشتن کانال گوش موجب شنیدن برخی از صداهای محیطی به صورت طبیعی می­شود که خود این مسئله به پوشیده (ماسک) شدن صدای وزوز کمک کننده خواهد بود. از این رو شرکت اتیکن مولد صوتی SOUND SUPPORT را فقط در این گروه از سمعک‌­ها ارائه نموده است.

مولد صوتی SOUND SUPPORT قادر به تولید چند نوع صداست: نویز سفید، نویز صورتی، نویز قرمز، نویز مطابق با ادیوگرام فرد و صدای اقیانوس. نویز سفید دارای طیف فرکانسی وسیعی دارد و در تمامی فرکانس­‌ها حاوی انرژی یکسانی است. نویز صورتی طیف فرکانسی محدودتری دارد، به همین دلیل نسبت به نویز سفید برای بیماران خوشایندتر است. نویز قرمز که معروف به نویز Brownian هم هست، نسبت به نویز صورتی هم طیف فرکانسی محدود تری دارد و مشابه بسیاری از اصوات طبیعی مانند صدای امواج، صدای بارش باران و طوفان است. گزینه دیگر موجود در مولد صوتی SOUND SUPPORT نویز مطابق با ادیوگرام فرد می­باشد. مشاهده شده که شمار زیادی از بیماران، از نویزی رضایت بیشتری دارند که محتوای فرکانسی مشابه با فرکانس وزوز خود دارند. در صورت انتخاب این گزینه، می­توان تنظیمات نویز را بر اساس نتایج ارزیابی وزوز بیمار انجام داد تا حداکثر رضایتمندی و اثربخشی حاصل گردد. بعلاوه کاربران می­توان از طریق دکمه‌­های ولوم کنترل موجود در سمعک و یا از طریق اپلیکشن­‌های اتیکن در تلفن همراه خود، مولد صوتی SOUND SUPPORT را تحت کنترل داشته باشند.

سمعک اتیکن

سمعک Intent

سمعک­ Intent جدیدترین سمعک شرکت اتیکن است که در  فوریه 2024 ارائه شده است که با به کارگری فناوری شبکه عصبی عمیق (ورژن 2) به ضدت توانایی درک گفتار در حضور نویز زمینه را بهبود می­بخشد. همچنین با به کارگیری تکنولوژی­‌های More Sound Intelligence 3.0 و حسگر 4 بعدی، به ترتیب موجب کاهش موثرتر نویز و بهبود سیگنال گفتاری و در نتیجه درک گفتار بهتر می­شود. از دیگر مزایای این گروه از سمعک‌ها می­توان به امکان شارژ سریع، امکان برقراری ارتباط بلوتوثی وایرلس با گوشی­های هوشمند و دیگر اکسسوری­‌ها و نیز مجهز بودن به تکنولوژی SoundSupport برای مدیریت وزوز اشاره کرد. جهت کسب اطلاعات جامع­‌تر راجع به سمعک intent کلیک کنید.

سمعک Real

سمعک real

Real یکی دیگر از سمعک‌­های پیشرفته شرکت اتیکن است که در سال 2021 به بازار عرضه شده است. از جمله ویژگی‌­های بارز این سمعک می­توان به فناوری Brain Hearing اشاره کرد که امکان پردازش سیگنال­‌های ورودی را همانند مغز فراهم می­آورد، به همین تجربه شنیداری واقعی‌­تری در اختیار کاربران قرار می­دهد. به علاوه این سمعک­‌های شارژی دارای فناوری شبکه عمیق عصبی هستند که به تجزیه و تحلیل و پردازش دقیق صدا کمک می کند. و نیز امکان تطبیق خودکار تنظیمات سمعک با محیط­های مختلف رافراهم می­‌آورد. سمعک‌­های real مجهز به فناوری sound support هستند که برای کاربران مبتلا به وزوز نیز گزینه بسیار مناسبی می­باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به سمعک real اتیکن کلیک کنید.

سمعک ریل در گوش

سیگنیا

شرکت سیگنیا به عنوان یکی از تولید کنندگان پیشتاز و نوآور سمعک، به دنبال بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به کم­شنوایی و وزوز بوده است. سمعک‌­های سیگنیا سه استراتژی متفاوت برای صدادرمانی وزوز دارند. استراتژی نویز استاتیک و صدای اقیانوس که مبتنی بر رویکرد قدیمی خوگیری به وزوز هستند کمک می‌­کنند توجه فرد از روی صدای وزوز برداشته شده و در نتیجه اثرات سوء آن کاهش می‌­یابد.

در استراتژی نویز استاتیک باید یکی از نویز­های موجود در سمعک را انتخاب نمود و شدت آن را به گونه­‌ای تنظیم نمود تا با صدای وزوز فرد ترکیب شود. به این ترتیب صدای وزوز در این صدای زمین‌ه­ای گم می­شود. چون این صدای نویز زمینه‌­ای برای مغز مفهوم خاصی ندارد، مغز با مکانیسم­‌های منحصر به هود در صدد نادیده گرفتن آن برخواهد آمد. از آنجا که صدای وزوز نیز در میان این نویز قرار می­گیرد، با فعال شدن مکانیسم‌­های مغز، به تدریج صدای وزوز نیز برای مغز بی‌­معنی تلقی شده و توجه و تمرکز فرد از آن برداشته می‌­شود. در سمعک­‌های سیگنیا 5 نوع نویز متفاوت وجود دارد که از طریق نرم­افزار تنظیم سمعک می­توان مناسب‌­ترین نویز را انتخاب نموده و متناسب با شرایط بیمار تنظیمات لازم را بر آن اعمال نمود تا حداکثر راحتی برای بیمار فراهم شده و مطلوب­‌ترین نتیجه حاصل گردد.

استراتژی نویز استاتیک

استراتژی صدای اقیانوس برای کاربرانی ارائه شده که صدای نویز را نمی‌­پسندند. به همین دلیل صدایی داینامیک در قالب صدای اقیانوس برای آن­‌ها تعبیه شده است. روش اثربخشی این استراتژی نیز همانند استراتژی نویز استاتیک می‌­باشد. هم­چنین می­توان از طریق نرم‌­افزار تنظیم سمعک از میان 4 نوع صدای اقیانوس گزینه مورد نظر بیمار را انتخاب و تنظیمات لازم را بر آن اعمال نمود.

استراتژی صدای اقیانوس
استراتژی Notch Therapy یک رویکرد نوین در سمعک­‌ها­ی سیگنیا است. بیشترین کارآیی این رویکرد در وزوز­های تونال می­باشد و در موارد متعددی مشاهده شده که به طور کامل موجب به حذف وزوز می­گردد. در دو روش قبلی یک صدای اضافی همواره به گوش فرد ارائه می­شد، اما در استراتژی Notch Therapy، در منطقه فرکانسی وزوز بیمار یک منطقه سکوت ایجاد می­شود. برای مثال، اگر وزوز گوش بیمار در حدود 1000 هرتز متمرکز باشد، سمعک سیگنیا را می­توان به نحوی تنظیم کرد که در تمامی مناطق فرکانسی که فرد دارای افت شنوایی است تقویت ارائه نماید، به استثنای منطقه 1000 هرتز. تئوری این استراتژی این است که کم‌­شنوایی موجب فعالیت بیش از حد مناطقی از مغز می­شود که نتیجه آن ادراک صدای وزوز در آن منطقه فرکانسی است. بنابراین با ایجاد ناچ یا حذف تقویت در آن منطقه، می­توان مکانیسم مهار جانبی مغز را فعال نمود تا فعالیت محدوده فرکانسی مورد نطر در مغر راکاهش داده و وزوز حذف شود. این روش درمانی در سری سمعک­‌های پرایمکس به بعد لحاظ شده و کاربران می­توانند با توحه به نیاز خود از میان سمعک‌های موجود گزینه مورد نیاز خود را انتخاب نمایند.

استراتژی Notch Therapy

سمعک Pure Charge & Go IX

سری سمعک­‌های IX در اکتبر 2023 وارد بازار شد و آخرین نسل فناوری شرکت سیگنیا است. شکل ظاهری، کیفیت صدا و قابلیت­‌های تنظیمی بسیار قابل توجهی دارد. عنوان IX در نام این گروه از سمعک­‌ها یک عدد رومی نیست بلکه اختصار عبارت Integrated Xperirnce است. چرا که در این سری سمعک‌­ها پلتفرمی تعبیه شده که امکان پردازش همزمان چندین صدای گفتاری به صورت تفکیک شده از هم وجود دارد. در حقیقت تلاش شده تا عملکرد بهینه‌­ای در پردازش مکالمات چندنفره و حذف نویز زمینه داشته باشد. سری سمعک­های IX شماکل کوچکترین و سبک­ترین سمعک­‌های داخل گوشی (غیرشارژی) و پشت گوشی شارژی است که از نظر ظاهری نیز بسیار مطلوب و کاربر پسند هستند. طول عمر باتری این سمعک­‌ها نیز به طور قابل توجهی بیشتر از سری‌­های قبلی است و با هر بار شارژ، سمعک تا 36 ساعت قابلیت استفاده دارد. بعلاوه در شارژر سمعک‌­های سری IX رطوبت‌­گیر و یک نور UV برای ضدعفونی کردن سمعک نیز تعبیه شده است. فناوری Notch Therapy موجود در سمعک­‌های IX و نیز دیگر قابلیت‌­های تنظیمی آن­ها برای کاربران مبتلا به وزوز راحتی قابل‌­توجهی را فراهم می­آورد. هم چنین امکان تغییر تنظیمات سمعک از طریق اپلیکیشن موجود در گوشی­‌های هوشمند و برقراری ارتباط وایرلس با سایر اکسسوری‌­های سمعک از دیگر مزایای سری IX می­باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به سمعک زیمنس کلیک کنید.

سمعک داخل گوشی غیرشارژی

ویدکس

شرکت ویدکس شکلی از صدا درمانی را با عنوان Zen ارائه نموده است که مبتنی بر یک سیستم ریاضی می­باشد و سبب می­شود که صداهای زنگ مانند به صورت تصادفی پخش شوند. این صداها از قسمت­‌های آرامبخش موسیقی­‌ها انتخاب شده‌­اند و باعث کاهش استرس و اضطراب فرد کاربر می­شود. طراحان این روش معتقدند که هرچقدر نویز را تغییر دهیم و اصلاح کنیم باز هم برای ایجاد حس آرامش و کاهش استرس در بیماران مبتلا به وزوز کارآیی ندارد اما در مقابل موسیقی یک ابزار قدرتمند است که علاوه بر فعالسازی ساختارهای مغزی مرتبط با وزوز، به ایجاد حس آرامش در بیماران بسیار کمک کننده است. پژوهش‌­ها نشان داده­‌اند که موسیقی سیستم لیمبیک و سایر ساختارهای مغز (از جمله لوب فرونتال و مخچه) را فعال می­کند، بعلاوه تغییرات فیزیولوژیک مرتبط با آرامش و کاهش استرس ایجاد می­کند.

سمعک ویدکس

در تکنولوژی Zen از موسیقی‌­های معمول که پیوسته روی دور تکرار هستند استفاده نمی‌­شود، چرا که تکرار یک موسیقی به تدریج برای مغز بسیار آزاردهنده می‌­شود. در مقابل از  صداهایی استفاده می­کند که دارای روابط هارمونیک اما غیرقابل پیش بینی هستند و در صطلاح ریاضی به آن­ها صداهای فراکتال گفته می­شود. صداهای فراکتال، سیگنال‌های داینامیکی هستند که دارای مدولاسیون زمانی شبه تصادفی می‌­باشند. بنابراین یک زنجیره ملودیک از صداها را ایجاد می کنند که به اندازه کافی تکرار می شوند تا آشنا به نظر برسند در عین حال قابل پیش بینی نیستند و حالت آزارهنده ایجاد نمی­کنند. در سری­ جدید سمعک­های ویدکس فناوری Zen با تغییراتی جزئی و با عنوان  Sound Relax ارائه شده است.

Moment Sheer

سری جدید سمعک‌های RIC شارژی شرکت ویدکس در سال 2022 با عنوان Moment Sheer به بازار عرضه شدند. در این سری از سمعک‌های ویدکس، فناوری ZeroDelay تعبیه شده که فاصله زمانی ورود صدا به میکروفن سمعک و رسین آن به مدار پردازشگر را به حداقل رسانده و در نتیجه میزان اکوی صدای سمعک کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.مسئله اکوی صدا برای بیمارانی که در فرکانس‌های پایین شنوایی نرمال دارند بسیار مطرح است که با این تکنولوژی جدید، میزان تاخیر صدای پردازش شده سمعک را نسبت به صداهایی که فرد به صورت طبیعی می‌شنود را از حدود 5/6 میلی ثانیه به کمتر از 5/0 میلی تقلیل می‌دهد. هم چنین طراحی ورودی میکروفون‌ها به گونه‌ای است که اصوات را با کیفیت و وضوح بالایی دریافت می‌کند. در سمعک‌های Moment Sheer درب باتری حذف شده که به مقاومت بیشتر سمعک در مقابل رطوبت کمک شایانی می‌کند. بعلاوه این سمعک‌ها مجهز به فناوری Sound Relax هستند که یکی از ویژگی‌های ممتاز سمعک‌های ویدکس برای بیماران مبتلا به وزوز به شمار می‌روند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سمعک ویدکس کلیک کنید.

Moment Sheer

برای دستیابی به بهترین نتیجه، می‌بایست سمعک به صورت دوگوشی تجویز شود، ترجیحا از تجویز باز و سمعکی با محدوده پویایی وسیع استفاده شود و ویژگی کاهش نویز سمعک غیر فعال شود.
سمعک‌هایی که امروزه برای افراد مبتلا به وزوز تجویز می شوند، طیف گسترده ای از اصوات محیطی (مانند صدای خش خش مانند برفک تلویزیون، موج دریا و …) را دارند که با پخش آن ها وزوز فرد مسک می شود.
قبل از تجویز سمعک، می بایست مشخصات وزوز مانند بلندی و زیر و بمی و این که آیا سمعک می‌تواند به بهبود وزوز کمک کند یا نه، تعیین گردد. این کار توسط شنوایی شناس صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم