جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

رتبه IP در سمعک | آیا سمعک ها واقعا” ضد آب هستند؟!

محتوای صفحه

رتبه IP در سمعک | آیا سمعک ها واقعا" ضد آب هستند؟! | کلینیک تخصصی ارزیابی شنوایی و سمعک اقدسیه |22280646-021

امروزه هنگام خرید سمعک، به احتمال زیاد با عباراتی مانند «سمعک ضد آب» یا «سمعک مقاوم در برابر آب» مواجه می شوید. عبارت «سمعک ضد آب» کمی مبهم است؛ چرا که با شنیدن آن، این سوال در ذهن مخاطب ایجاد می شود که منظور از ضد آب بودن سمعک این است که می توانم از آن در حمام و استخر هم استفاده کنم یا این که فقط در برابر حجم کم آب (مثلا باران یا تعریق) مقاوم است؟! از این رو سازندگان لوازم الکترونیکی (از جمله سمعک) برای روشن شدن میزان ضد آب بودن محصولات خود، از رتبه بندی IP استفاده می کنند.

IP مخفف عبارت «Ingress Protection Rating / رتبه بندی حفاظت از نفوذ» یا « International Protection Rating/ رتبه بندی بین المللی حفاظت» است. رتبه بندی IP یک استاندارد بین المللی است که برای ارزیابی درجه حفاظت یا به زبان عامیانه آب بندی دستگاه های الکترونیکی (از جمله سمعک) در برابر نفوذ اجسام خارجی جامد (مانند گردوغبار) و مایع (مانند آب) مورد استفاده قرار می گیرد. این اصطلاح در سال 1976 توسط کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) معرفی شد. بر اساس دستورالعمل های مندرج در سند IEC-60529 کلیه تولیدکنندگان لوازم الکتریکی می بایست میزان مقاومت محصولات خود را در برابر نفوذ اجسام خارجی آزمایش و اندازه گیری کرده و آن را با یک کد در اختیار کاربران قرار دهند. شرایط و تجهیزات مورد نیاز برای انجام آزمایشات در این سند به طور کامل تشریح شده است. بنابراین به دلیل استاندارد بودن آزمایش ها و رتبه بندی ها در سراسر جهان، کاربران می توانند با خواندن کد IP دستگاه خود، متوجه شوند که «آن دستگاه ضد آب و ضد گردوغبار است است یا خیر؟!»

نمونه هایی از سمعک های ضد آب و مقاوم در برابر آب:

برخی از سمعک های محبوب با رتبه IP68 عبارتند از:

سمعک Audeo Lumity (Life) فوناک سمعک Omnia ریساند سمعک More اتیکن سمعک Real اتیکن سمعک Moment ویدکس سمعک Silk سیگنیا سمعک Styletto سیگنیا سمعک Pure Charge&Go سیگنیا

سمعک های کم هزینه تر مانند Lexie’s B1 دارای رتبه IP57 هستند و این بدان معناست که کمی کمتر در برابر آب مقاوم هستند و اجازه می دهند گردوغبار بیشتری وارد دستگاه شود.

نحوه تفسیر کد IP سمعک:

رتبه IP از یک عدد دو رقمی بعد از حروف «IP» تشکیل شده است:

  • رقم اول: نشان دهنده میزان محافظت محصول در برابر ذرات جامد مانند گردوغبار، انگشتان دست، ابزار و… است و عددی بین 0 (بدون محافظت) تا 6 (ضد گردوغبار) می باشد.
  • رقم دوم: میزان محافظت محصول در برابر مایعات مانند آب است وعددی بین 0 (بدون محافظت) تا 9 (ضد آب) می باشد.
  • گاهی در ادامه ی این کد یک حرف انگلیسی وجود دارد که اطلاعات تکمیلی را نشان می دهد.

تفسیر رقم اول در رتبه بندی IP : (محافظت در برابر جامدات)

رقم اول در رتبه بندی IP به چه معناست؟!

رقم موثر در برابر توضیحات
X —– هیچ داده ای برای تعیین رتبه حفاظتی با توجه به این معیار وجود ندارد (سطح حفاظت تست نشده است)
0 —– بدون محافظت در برابر تماس و ورود اشیاء خارجی
1 >50 mm / 2.0 Inch محافظت در برابر هر سطح بزرگی از بدن؛ مانند کف دست (بدون محافظت در برابر تماس عمدی با اعضایی مانند انگشتان دست)
2 >12.5 mm / 0.49 Inch محافظت در برابر انگشتان دست یا اشیاء مشابه
3 >2.5 mm / 0.098 Inch محافظت در برابر ابزار، پیچ گوشتی، سیم های ضخیم و …
4 >1 mm / 0.039 Inch محافظت در برابر اکثر سیم ها، پیچ های باریک، مورچه های بزرگ و …
5 محافظت از گردوغبار از ورود گردوغبار بطور کامل جلوگیری نمی شود؛ به عبارتی دستگاه تا حدودی می تواند ورود گردوغبار را تحمل کند؛ اما نباید گردوغبار به قدری زیاد باشد که در عملکرد رضایت بخش تجهیزات اختلال ایجاد کند.
6 ضد گردوغبار محافظت کامل در برابر ورود گردوغبار و تماس (ضد گردوغبار).

تفسیر رقم دوم در رتبه بندی IP: (محافظت در برابر اشکال مختلف مایعات مانند پاشیدن، چکه کردن و غوطه وری در آب)

رقم دوم در رتبه بندی IP به چه معناست؟!

رقم موثر در برابر توضیحات
X —– هیچ داده ای برای تعیین رتبه حفاظتی با توجه به این معیارها در دسترس نیست (سطح حفاظت تست نشده است)
0 —– عدم محافظت در برابر نفوذ آب
1 چکیدن آب در حالی که سمعک به صورت عمودی روی میز قرار گرفته و با سرعت 1 RPM (یک دور در دقیقه) می چرخد، چکاندن قطره های آب به صورت عمودی بر روی آن، اثر مضری نخواهد داشت.
2 چکیدن آب هنگام کج شدن در زاویه 15 درجه هنگامی که سمعک به اندازه 15 درجه از وضعیت عمودی کج شود، چکاندن عمودی قطرات آب بر روی آن اثر مضری نخواهد داشت. برای آزمایش سمعک را در 4 جهت (2 محور) به اندازه 15 درجه کج قرار داده و قطرات آب را روی آن می ریزند.
3 پاشیدن آب در حالتی که سمعک به صورت عمودی روی میز قرار گیرد، پاشیدن آب با اسپری تا زاویه 60 درجه بر روی آن اثر مضری نخواهد داشت.
4 پاشیدن آب پاشیدن آب به سمعک در تمام جهات آسیبی به آن وارد نمی کند.
5 پاشیدن آب با فشار زیاد (Water Jet) آبی که توسط یک نازل با فشار 30 kPa و از فاصله 3 متری (9.8 فوت) به سمت سمعک پرتاب شود، نباید اثر مضری بر روی سمعک داشته باشد.
6 پاشیدن آب با فشار خیلی زیاد (Powerful Water Jet) آبی که توسط یک نازل با فشار 100 KPa و از فاصله 3 متری (9.8 فوت) به سمت سمعک پرتاب شود، نباید اثر مضری بر روی سمعک داشته باشد.
6K پاشیدن آب با فشار فوق العاده زیاد آبی که توسط یک نازل با فشار 1000 KPa و از فاصله 3 متری (9.8 فوت) به سمت سمعک پرتاب شود، اثر مضری بر روی آن نخواهد داشت. (این معیار در استاندارد IEC 60529 ذکر نشده است).
7 غوطه وری در آب در عمق 15 سانتی متر تا 1 متر (3 فوت و 3 اینچ) هنگامی که سمعک در شرایط فشار و زمان معین (حداکثر عمق 1 متر (3 فوت و 3 اینچ) و به مدت حدود 30 دقیقه) در آب غوطه ور شود، نباید آب به قدری وارد آن شود که به قطعاتش صدمه بزند.
8 غوطه وری در آب  در عمق 1 متر (3 فوت و 3 اینچ) یا بیشتر سمعک برای غوطه وری مداوم در آب تحت شرایطی که سازنده مشخص کرده است مناسب می باشد. توجه کنید که آب می تواند وارد دستگاه شود؛ اما نه به اندازه ای که یه آن آسیب برساند. انتظار می رود عمق و مدت زمان آزمایش بیشتر از الزامات IPX7 باشد (عمق بین 1 تا 3 متر) و سایر اثرات محیطی مانند دما نیز باید در نظر گرفته شود.
9K پاشیدن آب با فشار و دمای بالا سمعک بر روی یک میز چرخان قرار گرفته و در حالی که آب با فشار و دمای زیاد از جهات مختلف به سمت آن پرتاب می شود، آسیبی نخواهد دید.

هرچه عدد بعد از IP بیشتر باشد، محافظت دستگاه در برابر اجسام خارجی بهتر است. بالاترین رتبه IP ممکن IP69 است. در حال حاضر هیچ سمعکی در بازار دارای رتبه IP69 نیست. اکثر سمعک های ممتاز (رده Premium) موجود در بازار دارای رتبه IP68 هستند. دستگاه های دارای استاندارد IP68 می توانند به مدت 30 دقیقه در عمق 1 متری آب دوام بیاورند؛ یعنی اگر موقع استحمام فراموش کردید سمعک را کنار بگذارید یا یک لیوان چای یا قهوه روی سمعک ریخت، سمعک آسیب نمی بیند؛ ولی باز هم برای شنا و استخر باید سمعک خود را کنار بگذارید.

در جدول های بالا علاوه بر اعداد، یک «X» نیز وجود دارد. X بدین معنی است که محصول در آن دسته آزمایش نشده است. به عنوان مثال Apple Airpods Pro2 دارای رتبه IPX4 است. این محصول برای ورود ذرات جامد آزمایش نشده است؛ اما از نظر مقاومت در برابر آب آزمایش شده و دارای رتبه 4 می باشد.

با پیشرفت فناوری، شرکت های تولیدکننده وسایل الکترونیکی توسط همتایان خود در صنعت به چالش کشیده می شوند تا رتبه IP محصولات خود را افزایش دهند. ما نیز به عنوان مصرف کننده، می خواهیم دستگاه هایی که خریداری می کنیم، بالاترین میزان مقاومت در برابر ذرات خارجی را داشته باشند. به عنوان مثال، بسیاری از تلفن های همراه محبوب امروزی، مانند Iphone 15، Galaxy S23 Ultra و Google Pixel 7A مانند سمعک های Real اتیکن دارای رتبه IP68 هستند. این باعث می شود اقبال کاربران به تلفن های قدیمی تر با رتبه IP کمتر کاهش یابد.

تفسیر رقم سوم در رتبه بندی IP: (اطلاعات تکمیلی)

رقم سوم رتبه بندی IP به چه معناست؟!

گاهی اوقات در رتبه بندی IP ممکن است یک حرف در انتهای کد IPXX وجود داشته باشد. این حرف برای نشان دادن اطلاعات تکمیلی از استاندارد محصول به کار می رود.

حرف توضیحات
B محافظت در برابر دسترسی به قطعات خطرناک دستگاه با انگشت
D محافظت در برابر تماس سیم با قطعات خطرناک دستگاه
F مقاوم در برابر روغن
H دستگاه ولتاژ بالا
M دستگاه در حال حرکت است
S دستگاه ثابت ایستاده است
W شرایط آب و هوایی خاص

مثال 1: تفاوت بین رتبه های IP55 و IP55W چیست؟!

رتبه IP55W بیان می کند که استاندارد IP با شرایط آب و هوایی خاصی (به عنوان مثال وجود بخار آب در هوا، باران، رطوبت) مطابقت دارد:

  • IP55: حفاظت محدود در برابر گردوغبار و جت های آب کم فشار از هر جهت.
  • IP55W: حفاظت محدود در برابر گردوغبار، جت های آب کم فشار از هر جهت و مقاومت در آب و هوای مرطوب

مثال 2: تفاوت بین IP23 و IP23S چیست و کدام معیارهای تست دقیق تری دارد؟!

«S» به معنای « ثابت بودن دستگاه» است.

IP23 سخت گیرانه تر از IP23S در نظر گرفته می شود؛ زیرا وقتی می گوییم دستگاه دارای استاندارد IP23S است، یعنی سطح حفاظت آن در برابر ذرات خارجی فقط در حالتی که ثابت باشد صدق می کند؛ ولی وقتی می گوییم دستگاهی دارای استاندارد IP23  است، سطح حفاظت آن در برابر ذرات خارجی به ثابت یا در حال حرکت بودن دستگاه وابسته نیست و در هر دو حالت صدق می کند. به عبارت دیگر IP23 هم شامل IP23S و هم شامل IP23M می باشد.

توجه: در رتبه بندی استاندارد سمعک ها، معمولا” فقط دو رقم بعد از IP وجود داشته و حرف سوم که نشان دهنده اطلاعات تکمیلی است، ذکر نمی شود.

جدول مرجع رتبه بندی IP:

رتبه بندی IP عدد اول (جامدات) عدد دوم (مایعات)
IP00 عدم محافظت عدم محافظت
IP01 عدم محافظت محافظت در برابر رطوبت و بخار آب موجود در هوا
IP02 عدم محافظت محافظت در برابر پاشیدن آب در زاویه کمتر از 15 درجه نسبت به حالت عمودی
IP03 عدم محافظت محافظت در برابر پاشیدن آب در زاویه کمتر از 60 درجه نسبت به حالت عمودی
IP04 عدم محافظت محافظت در برابر پاشیدن آب در تمام جهات
IP05 عدم محافظت محافظت در برابر جت های آب کم فشار از هر جهت
IP06 عدم محافظت محافظت در برابر جت های آب پرفشار از هر جهت
IP07 عدم محافظت محافظت در برابر غوطه ور شدن در عمق 15 cm تا 1 m آب (به مدت حداکثر 30 دقیقه)
IP08 عدم محافظت محافظت در برابر غوطه ور شدن طولانی مدت (30 دقیقه یا بیشتر) در فشار معینی از آب
IP10 محافظت در برابر لمس با دست یا اجسام بزرگتر از 50 mm عدم محافظت
IP11 محافظت در برابر لمس با دست یا اجسام بزرگتر از 50 mm محافظت در برابر رطوبت و بخار آب موجود در هوا
IP12 محافظت در برابر لمس با دست یا اجسام بزرگتر از 50 mm محافظت در برابر پاشیدن آب در زاویه کمتر از 15 درجه نسبت به حالت عمودی
IP13 محافظت در برابر لمس با دست یا اجسام بزرگتر از 50 mm محافظت در برابر پاشیدن آن در زاویه کمتر از 60 درجه نسبت به حالت عمودی
IP14 محافظت در برابر لمس با دست یا اجسام بزرگتر از 50 mm محافظت در برابر پاشیدن آب در تمام جهات
IP15 محافظت در برابر لمس با دست یا اجسام بزرگتر از 50 mm محافظت در برابر جت های آب کم فشار از هر جهت
IP16 محافظت در برابر لمس با دست یا اجسام بزرگتر از 50 mm محافظت در برابر جت های آب پرفشار از هر جهت
IP17 محافظت در برابر لمس با دست یا اجسام بزرگتر از 50 mm محافظت در برابر غوطه ور شدن در عمق 15 cm تا 1 m آب (به مدت حداکثر 30 دقیقه)
IP18 محافظت در برابر لمس با دست یا اجسام بزرگتر از 50 mm محافظت در برابر غوطه ور شدن طولانی مدت (30 دقیقه یا بیشتر) در فشار معینی از آب
IP20 محافظت در برابر لمس انگشتان دست یا اجسامی با ابعاد بزرگتر از 12.5 mm عدم محافظت
IP21 محافظت در برابر لمس انگشتان دست یا اجسامی با ابعاد بزرگتر از 12.5 mm محافظت در برابر رطوبت و بخار آب موجود در هوا
IP22 محافظت در برابر لمس انگشتان دست یا اجسامی با ابعاد بزرگتر از 12.5 mm محافظت در برابر پاشیدن آب در زاویه کمتر از 15 درجه نسبت به حالت عمودی
IP23 محافظت در برابر لمس انگشتان دست یا اجسامی با ابعاد بزرگتر از 12.5 mm محافظت در برابر پاشیدن آن در زاویه کمتر از 60 درجه نسبت به حالت عمودی
IP24 محافظت در برابر لمس انگشتان دست یا اجسامی با ابعاد بزرگتر از 12.5 mm محافظت در برابر پاشیدن آب در تمام جهات
IP25 محافظت در برابر لمس انگشتان دست یا اجسامی با ابعاد بزرگتر از 12.5 mm محافظت در برابر جت های آب کم فشار از هر جهت
IP26 محافظت در برابر لمس انگشتان دست یا اجسامی با ابعاد بزرگتر از 12.5 mm محافظت در برابر جت های آب پرفشار از هر جهت
IP27 محافظت در برابر لمس انگشتان دست یا اجسامی با ابعاد بزرگتر از 12.5 mm محافظت در برابر غوطه ور شدن در عمق 15 cm تا 1 m آب (به مدت حداکثر 30 دقیقه)
IP28 محافظت در برابر لمس انگشتان دست یا اجسامی با ابعاد بزرگتر از 12.5 mm محافظت در برابر غوطه ور شدن طولانی مدت (30 دقیقه یا بیشتر) در فشار معینی از آب
IP30 محافظت در برابر ابزار و سیم های با قطر بیشتر از 2.5 mm عدم محافظت
IP31 محافظت در برابر ابزار و سیم های با قطر بیشتر از 2.5 mm محافظت در برابر رطوبت و بخار آب موجود در هوا
IP32 محافظت در برابر ابزار و سیم های با قطر بیشتر از 2.5 mm محافظت در برابر پاشیدن آب در زاویه کمتر از 15 درجه نسبت به حالت عمودی
IP33 محافظت در برابر ابزار و سیم های با قطر بیشتر از 2.5 mm محافظت در برابر پاشیدن آن در زاویه کمتر از 60 درجه نسبت به حالت عمودی
IP34 محافظت در برابر ابزار و سیم های با قطر بیشتر از 2.5 mm محافظت در برابر پاشیدن آب در تمام جهات
IP35 محافظت در برابر ابزار و سیم های با قطر بیشتر از 2.5 mm محافظت در برابر جت های آب کم فشار از هر جهت
IP36 محافظت در برابر ابزار و سیم های با قطر بیشتر از 2.5 mm محافظت در برابر جت های آب پرفشار از هر جهت
IP37 محافظت در برابر ابزار و سیم های با قطر بیشتر از 2.5 mm محافظت در برابر غوطه ور شدن در عمق 15 cm تا 1 m آب (به مدت حداکثر 30 دقیقه)
IP38 محافظت در برابر ابزار و سیم های با قطر بیشتر از 2.5 mm محافظت در برابر غوطه ور شدن طولانی مدت (30 دقیقه یا بیشتر) در فشار معینی از آب
IP40 محافظت در برابر ابزار و سیم های کوچک با قطر بزرگتر از 1 mm عدم محافظت
IP41 محافظت در برابر ابزار و سیم های کوچک با قطر بزرگتر از 1 mm محافظت در برابر رطوبت و بخار آب موجود در هوا
IP42 محافظت در برابر ابزار و سیم های کوچک با قطر بزرگتر از 1 mm محافظت در برابر پاشیدن آب در زاویه کمتر از 15 درجه نسبت به حالت عمودی
IP43 محافظت در برابر ابزار و سیم های کوچک با قطر بزرگتر از 1 mm محافظت در برابر پاشیدن آن در زاویه کمتر از 60 درجه نسبت به حالت عمودی
IP44 محافظت در برابر ابزار و سیم های کوچک با قطر بزرگتر از 1 mm محافظت در برابر پاشیدن آب در تمام جهات
IP45 محافظت در برابر ابزار و سیم های کوچک با قطر بزرگتر از 1 mm محافظت در برابر جت های آب کم فشار از هر جهت
IP46 محافظت در برابر ابزار و سیم های کوچک با قطر بزرگتر از 1 mm محافظت در برابر جت های آب پرفشار از هر جهت
IP47 محافظت در برابر ابزار و سیم های کوچک با قطر بزرگتر از 1 mm محافظت در برابر غوطه ور شدن در عمق 15 cm تا 1 m آب (به مدت حداکثر 30 دقیقه)
IP48 محافظت در برابر ابزار و سیم های کوچک با قطر بزرگتر از 1 mm محافظت در برابر غوطه ور شدن طولانی مدت (30 دقیقه یا بیشتر) در فشار معینی از آب
IP50 محافظت محدود در برابر ورود گردوغبار عدم محافظت
IP51 محافظت محدود در برابر ورود گردوغبار محافظت در برابر رطوبت و بخار آب موجود در هوا
IP52 محافظت محدود در برابر ورود گردوغبار محافظت در برابر پاشیدن آب در زاویه کمتر از 15 درجه نسبت به حالت عمودی
IP53 محافظت محدود در برابر ورود گردوغبار محافظت در برابر پاشیدن آن در زاویه کمتر از 60 درجه نسبت به حالت عمودی
IP54 محافظت محدود در برابر ورود گردوغبار محافظت در برابر پاشیدن آب در تمام جهات
IP55 محافظت محدود در برابر ورود گردوغبار محافظت در برابر جت های آب کم فشار از هر جهت
IP56 محافظت محدود در برابر ورود گردوغبار محافظت در برابر جت های آب پرفشار از هر جهت
IP57 محافظت محدود در برابر ورود گردوغبار محافظت در برابر غوطه ور شدن در عمق 15 cm تا 1 m آب (به مدت حداکثر 30 دقیقه)
IP58 محافظت محدود در برابر ورود گردوغبار محافظت در برابر غوطه ور شدن طولانی مدت (30 دقیقه یا بیشتر) در فشار معینی از آب
IP60 محافظت کامل در برابر ورود گردوغبار عدم محافظت
IP61 محافظت کامل در برابر ورود گردوغبار محافظت در برابر رطوبت و بخار آب موجود در هوا
IP62 محافظت کامل در برابر ورود گردوغبار محافظت در برابر پاشیدن آب در زاویه کمتر از 15 درجه نسبت به حالت عمودی
IP63 محافظت کامل در برابر ورود گردوغبار محافظت در برابر پاشیدن آن در زاویه کمتر از 60 درجه نسبت به حالت عمودی
IP64 محافظت کامل در برابر ورود گردوغبار محافظت در برابر پاشیدن آب در تمام جهات
IP65 محافظت کامل در برابر ورود گردوغبار محافظت در برابر جت های آب کم فشار از هر جهت
IP66 محافظت کامل در برابر ورود گردوغبار محافظت در برابر جت های آب پرفشار از هر جهت
IP67 محافظت کامل در برابر ورود گردوغبار محافظت در برابر غوطه ور شدن در عمق 15 cm تا 1 m آب (به مدت حداکثر 30 دقیقه)
IP68 محافظت کامل در برابر ورود گردوغبار محافظت در برابر غوطه ور شدن طولانی مدت (30 دقیقه یا بیشتر) در فشار معینی از آب
IP69K محافظت کامل در برابر ورود گردوغبار محافظت در برابر جت های بخار آب (آب با فشار و دمای زیاد)

مثال 1: رتبه های IP65 و IP66 چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟!

تعیین سطح حفاظت مورد نیاز سمعک، به خصوصیات بیولوژیک کاربر، شغل و فعالیت های روزمره و همچنین محل زندگی او بستگی دارد.

هر دو رتبه IP65 و IP66 محافظت در برابر ورود جامدات و گردوغبار را به یک میزان فراهم می کنند و تفاوت اصلی در میزان نفوذناپذیری آن ها در برابر مایعات می باشد.  یک سمعک دارای استاندارد IP66 می تواند سطح بالاتری از پاشیدن آب تحت فشار را در مقایسه با سمعک دارای استاندارد IP65 تحمل کند.

بنابراین هنگام انتخاب سمعک بین این دو استاندارد، باید توجه داشته باشید که آیا کاربر با آب تحت فشار مواجهه دارد یا خیر. اگر کاربر شغلی مانند کارواش یا ماهیگیری دارد، سمعک دارای استاندارد IP66 گزینه ی مناسب تری خواهد بود؛ ولی اگر مواجهه با فشار زیاد آب برای کاربر بعید است، یک سمعک دارای استاندارد IP65 برای او کافی است.

مثال 2: رتبه های IP65 و IP67 چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟!

هر دو رتبه ی استاندارد IP65 و IP67 حفاظت عالی را ارائه داده و برای استفاده در فضای باز مناسب هستند. هر دو رتبه محافظت کامل از ورود مواد جامد را ارائه می دهند و تفاوت عمده در درجه حفاظت آن ها در برابر ورود مایعات می باشد. دستگاه دارای استاندارد IP65 در برابر جت های آب کم فشار از تمام جهات مقاوم است؛ اما قابلیت غوطه ور شدن در آب را ندارد. این در حالی است که دستگاه دارای رتبه  IP67 محافظت بیشتری در برابر ورود مایعات ارائه می دهد و برای غوطه ور شدن موقت (حداکثر 30 دقیقه) در عمق حداکثر یک متری آب مناسب است.

لازم به ذکر است که هیچ یک از رتبه های IP فوق قابلیت غوطه ور شدن طولانی مدت در اعماق آب بیش از 1 متر را ندارند. در صورتی که به چنین قابلیتی نیاز دارید، باید رتبه استاندارد سمعکتان حداقل IP68 باشد.

مثال 3: رتبه های IP67 و IP68 چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟!

تفاوت مشخصی بین ضد آب بودن و مقاوم بودن در برابر آب وجود دارد.

  • سمعک ضد آب بدون در نظر گرفتن مدت زمانی که در زیر آب است، در برابر آب نفوذناپذیر است.
  • سمعک مقاوم در برابر آب، می تواند تا حدی از ورود آب به داخل پوسته جلوگیری کند؛ اما نه بطور کامل .

محصولاتی مانند گوشی ها و سمعک های هوشمند در برابر آب مقاوم هستند و نمی توانند بطور نامحدود در زیر آب دوام بیاورند.

تفاوت استانداردهای IP67 و IP68 در این است که دستگاه دارای رتبه IP67  می تواند در عمق حداکثر 1 متر به مدت 30 دقیقه دوام بیاورد؛ در حالی که دستگاه دارای رتبه IP68 در برابر غوطه ور شدن در عمق حداقل 1 متر به مدت 30 دقیقه محافظت می شود و در صورتی که شرکت سازنده اعلام کند، ممکن است مدت زمان بیشتری هم قابل غوطه ور شدن در آب باشد.

آیا سمعک های دارای استاندارد IP68 کاملا ضد آب و قابل غوطه ور شدن در آب هستند؟!

استاندارد IP68  بدین معناست که دستگاه می تواند در عمق 3-1 متری آب غوطه ور شود. اگرچه این رتبه گاهی به عنوان محافظت کامل در برابر نفوذ ذرات جامد و رطوبت شناخته می شود؛ اما اکثر اوقات اینطور نیست. یعنی با خرید سمعک دارای استاندارد IP68 نمی توانید به راحتی در استخر هم از سمعک استفاده کنید و همچنان لازم است قبل از شنا آن را کنار بگذارید؛ اما اگر گاهی سهوا با سمعک وارد استخر شدید، ممکن است سمعک آسیب جدی نبیند.

سمعک های ضد آب | کلینیک سمعک اقدسیه|22280646-021

رتبه استاندارد IP69K:

این کد مربوط به بالاترین رتبه استاندارد حفاظت است. دستگاه های دارای این رتبه، حفاظت کاملی را در برابر نفوذ گردوغبار و جت های آب در دما و فشار بالا ارائه می دهند. این رتبه استاندارد بیشتر در محیط های شستشوی سنگین مانند صنایع فرآوری محصولات غذایی و آشامیدنی استفاده می شود و در صنعت وسایل کمک شنیداری، تاکنون سمعکی با این رتبه استاندارد تولید نشده است.

رتبه بندی IP برای استفاده در فضای باز:

در صورتی که رتبه IP دستگاهی کمتر از IP44 باشد، آن دستگاه فقط باید در منزل استفاده شده و برای استفاده در فضاهای عمومی و باز مناسب نیست. دستگاه هایی با رتبه IP بین 44 تا 65 می توانند هم در منزل و هم در فضای باز مورد استفاده قرار گیرند.

رتبه IP دستگاه های ضد آب است؟!

رتبه های IP بالاتر از 65، ضد آب در نظر گرفته می شوند؛ البته همانطور که در جدول می بینید، اصطلاح «ضد آب» فقط در شرایط خاصی قابل استفاده می باشد.

مطالب مرتبط جهت مطالعه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم