جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

شرایط بیمار چه تاثیری بر انتخاب نوع سمعک دارد؟

محتوای صفحه

در هنگام انتخاب نوع سمعک (جیبی – داخل گوشی- پشت گوشی) شنوایی شناس می بایست شرایط بیمار را در نظر بگیرد. برخی از مهم ترین نکات در این زمینه عبارتند از:

1- آیا سمعک انتخابی می تواند سطح کم شنوایی بیمار را پوشش دهد؟

یکی از مهم ترین فاکتورها در انتخاب نوع سمعک این است که سمعک بتواند سطح کم شنوایی بیمار را پوشش دهد و به بهبود درک گفتار وی کمک کند. امروزه:

  • سمعک های CIC Power کم شنوایی تا حدود 90-80 دسیبل را به خوبی پوشش می دهند.
  • سمعک های داخل مجرا با رسیور اولتراپاور کم شنوایی تا حدود 100-90 دسیبل را به خوبی پوشش می دهند.
  • سمعک پشت گوشی آستانه های بالاتر از 100 دسیبل و کم شنوایی های عمیق را پوشش می دهند.
  • سمعک RIC در مواردی که سمعک داخل گوشی فاقد قدرت کافی هستند، استفاده می شوند. یعنی آستانه های شنوایی تا حدود 80 دسیبل را پوشش می دهد.
  • سمعک open-fitting کم شنوایی تا 70 دسیبل را پوشش می دهد. البته لازم به ذکر است که این سمعک برای افرادی طراحی شده است که در فرکانس های پایین (اصوات بم) شنوایی هنجار و در فرکانس های بالا (اصوات زیر) دچار کاهش شنوایی هستند.

2- بیمار کم شنوایی انتقالی دارد یا حسی-عصبی یا هر دو؟

  • در کم شنوایی انتقالی، گاهی تنها با تقویت صدا بیمار کاملا راضی خواهد بود. زیرا تنها مسیر انتقال صدا دچار اختلال شده و سایر بخش های سیستم شنوایی سالم است.
  • در کم شنوایی حسی، فرد دچار رکرویت منت می شود و معیار تجویز سمعک برای بیماران مبتلا به این نوع کم شنوایی با افراد مبتلا به کم شنوایی انتقالی یا عصبی کاملا متفاوت است.

3- مجرای گوش بیمار مستقیم است یا انحنا دارد؟

در صورتی که مجرای گوش بیمار S شکل باشد، به راحتی می تواند از مدل داخل گوشی استفاده کند. برعکس بیماری که مجرای گوش مستقیم دارد، کاندید مناسبی برای تجویز انواع داخل گوشی نیست زیرا در اینصورت در هنگام صحبت کردن یا جویدن غذا، سمعک از گوش بیمار خارج می شود. همچنین در صورتی که میزان کم شنوایی زیاد باشد، فیدبک ایجاد خواهد شد. اگر گوش بیمار جراحی شده باشد یا مجرای گوش بدشکل باشد، می بایست از مدل های پشت گوشی یا جیبی استفاده کرد.

4- آیا بیمار مهارت های حرکتی لازم برای استفاده از سمعک را دارد؟

بیمار باید بتواند خودش سمعک را روی گوش خود قرار دهد. به عنوان یک قاعده، فردی که بتواند بدون مشکل دکمه لباسش را باز و بسته کند، می تواند این کار را نیز انجام دهد. این مورد در افراد سالمند بسیار حائز اهمیت است.

5- آیا بیمار توانایی مالی خرید سمعک با هزینه بالا را دارد؟

قیمت سمعک آخرین نکته مورد بررسی است. چرا که ممکن است بیمار توان مالی خرید سمعک گران را نداشته باشد اما نیازهای شنیداری وی هم به گونه ای باشد که سمعک ارزان نتواند آن ها را برآورده کند. بنابراین هرگز کیفیت سمعک را فدای هزینه آن نمی کنیم.
به طور کلی انواع پشت گوشی مرسوم (میکروفون و رسیور درون پوسته پشت گوش) کمتر از سایر مدل ها خراب شده و طول عمر بیشتری دارند زیرا تمام اجزاء الکترونیکی سمعک خارج از گوش بوده و بیمار می تواند به راحتی قالب سمعک را تمیز کند. بنابراین چنانچه جنبه زیبایی چندان برای بیمار مطرح نباشد، این سمعک ها مناسب ترین نوع سمعک برای او خواهند بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم