جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

اختراعات برتر برای کم شنوایان

محتوای صفحه

اختراعات برتر برای کم شنوایان

برقراری ارتباط و صحبت کردن امری بسیار ضرورری در زندگی است  که  منجر به ایجاد تفاهم و حس همدلی می شود همچنین  صحبت کردن می تواند به شما و دیگران کمک کند تا به رفع مشکلات و سوء تفاهم ها بپردازید.

یکی از مشکلات رایج  در افراد کم شنوا و ناشنوا ، برقراری ارتباط و صحبت کردن است به گونه ای که برخی از این افراد پس از مدتی به علت ناتوانی در برقراری ارتباط منزوی و خانه نشین می شوند.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که  حدود 1.5 میلیارد نفر فرد کم شنوا در دنیا زندگی می کنند که از این تعداد 430 میلیون نفر نیاز به درمان و خدمات و محصولات توانبخشی دارند.

خدمات توانبخشی شامل دریافت و استفاده از سمعک، کاشت حلزون ، فناوری کمک شنوایی و… است.

با پیشرفت تکنولوژی، برای افراد کم شنوا به طور انحصاری محصولاتی ساخته شده است  که در این مطلب قصد داریم به بررسی 13 اختراع برتر برای افراد کم شنوا بپردازیم ، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

در ویدیوی زیر نمونه ای از این اختراعات و نحوه ی عملکرد آن را می بینیم:

ربات شنوایی هوش مصنوعی( Hearingbot):

ربات شنوایی هوش مصنوعی

شاید تا به حال در رابطه با سگ های شنوا شنیده باشید.

سگهای شنوا سگهایی هستند که برای کمک به افراد ناشنوا یا کم شنوا آموزش دیده اند تا فرد کم شنوا را به هنگام شنیدن اصوات مهمی مانند زنگ در ، زنگ تلفن یا ساعت و… مطلع کنند.

اما انتخاب سگ های شنوا مشکلاتی نیز به همراه داشتند از جمله هزینه ی بالای آموزش آن ها و زمان بر بودن  آموزش آنها.

ربات شنوایی توسط طراحان کره جنوبی با پشتیبانی از هوش مصنوعی طراحی شده است تا جایگزین سگ شنوا شوند ومشکلات کمتری به همراه داشته باشند.

ربات شنوایی به چه شکلی طراحی شده است؟

این ربات به شکل یک نمایشگر است که با استفاده از یک میکروفون و دوربین و حسگر حرکت ، صدا و زبان اشاره را به متن تبدیل می کنند سپس متن را روی صفحه نمایش می دهد.

ربات شنوایی مخصوص افراد کم شنوا

این ربات به شکل یک ساعت هوشمند نیز طراحی شده است که با اتصال به نمایشگر قابلیت استفاده دارد.

این ساعت قابلیت های گوناگونی دارد؛ به عنوان مثال اگر کسی زنگ در خانه ی شما را می زند ، به شما هشدار می دهد  و یا می توانید با تنظیم آلارم ساعت روی زمان مشخص با لرزاندن دست ، شما را مطلع می کند.

از دیگر قابلیت های این ساعت  هشدار در موقعیت های  خطرناک و یا ترافیک و یا زمان رسیدن وسایل حمل و نقل عمومی است.

ساعت هوشمند ربات شنوایی

این ربات به طور کلی چه قابلیت هایی دارد؟

  • هشدار زمان: اگر ساعت شنوایی خود را برای ساعت مشخصی تنظیم کنید ، در ساعت مشخص شما را را با زنگ هشدار همراه با لرزش بیدار می کند.
  • دستیار کمکی در امور منزل: با استفاده از این ربات می توانید پرده های اتوماتیک منزل خود را بالا ببرید.
  • کمک به برقراری ارتباط: از طریق تشخیص حالت چهره و زبان اشاره متوجه منظور شما می شود. هم چنین از طریق بلندگوها و زیرنویس کمک به برقراری ارتباط می کند.
  • هشدار دهنده: ساعت های هوشمند شما را از موقعیت های خطرناک و ساعت رسیدن وسایل حمل و نقل عمومی آگاه می کند.
  • امکان شارژ خودکار: اگر شارژ نمایشگر ربات هوشمند کاهش پیدا کند ، به طور خودکار به شارژر متصل می شود.
  • امکان اشتراک گذاری احساسات با ربات: این ربات به علت پشتیبانی از تکنولوژی تشخیص چهره متوجه حالات و احساسات شما می شود بنابراین می توانید احساسات خود را با این ربات ها به اشتراک بگذارید .

همراه ارتباط والدین(Parenting Communication Companion):

همراه ارتباط والدین(Parenting Communication Companion):

این وسیله برای ارتباط والدین ناشنوا با کودکان شنوای خود در سالهای ابتدایی تولد است زیرا کودکان در این سنین برای ارتباط با والدین هنوز زبان اشاره را فرانگرفته اند و هم چنین برای شکل گیری زبان گفتاری نیاز به دریافت محرک های صوتی دارند به این ترتیب، والدین می توانند محرک های شنیداری کودک را بدون نیاز به روی آوردن به عوامل خارجی مانند تلویزیون و رادیو، افزایش دهند.

همراه ارتباط والدین علاوه بر در اختیار قرار دادن محرک های شنیداری به کودک قادر است که احساسات والدین را به کودک نشان دهد.

به طور کلی قابلیت های این ابزار شامل موارد زیر است :

1-زبان اشاره را به متن تبدیل می کند و به صورت وویس آن را می خواند( متن را روی صفحه نمایش وسیله نمایش می دهد) و محرک های شنیداری را در اختیار کودک قرار می دهد.

2- از تشخیص چهره استفاده می‌کند و احساسات والدین را با لحنی که با حالت فیزیکی صورت او مطابقت دارد، بیان می کند.

2- همراه ارتباط والدین(Parenting Communication Companion)

 ابزار Commu

ابزار Commu

افرادی که در سالیان بعد از تولد، دچار کم شنوایی می شوند، اغلب قدرت تکلم دارند، اما ممکن است توانایی تشخیص اینکه کلمات را به طور صحیح ادا می کنند را نداشته باشند بنابراین مهندسان ابزاری را ساختند تا به کمک این افراد بیاید و آنها را متوجه سازد که آیا کلمات به طور صحیح بیان می کنند یا خیر.

این ابزار از دو نیمه تشکیل شده است:

نیمی از آن روی گلو قرار میگیرد و ارتعاشات تارهای صوتی را دریافت می کند.

نیمه دیگر به یک تلفن همراه متصل می شود و بر روی صفحه نمایش شکل موج گفتار را نمایش می دهد  و با استفاده از هوش مصنوعی مشخص می شود که تلفظ کلمات به درستی ادا شده است یا خیر.

بخش های ابزار Commu برا کم شنوایی

دستکش  Sign-iO

دستکش Sign-iO

این دستکش از طریق  حسگرهایی که در هر انگشت این دستکش وجود دارد متوجه حرکات اشاره می شود و زبان اشاره را به گفتار تبدیل می کند و از طریق بلوتوث کلمه گفته شده را به اپلیکیشن مخصوص در تلفن همراه منتقل می کند و  اپلیکیشن آن را به گفتار صوتی تبدیل می کند و به گوش شنونده می رساند.

گیره ی Ontenna

گیره ی Ontenna

از این ابزار برای اولین بار در سال 2021 برای آموزش و درک گفتار و ریتم در مدارس ناشنوایان  در ژاپن استفاده شد .

این گیره از طریق سنسورهای یکپارچه اصوات مختلف را جمع آوری می کنند با قرارگیری بر روی سر یا لاله و یا گردن از لرزش و پخش نور برای انتقال صدا و ریتم به کاربر استفاده می کند.

ویدیویی که در ابتدای مطلب مشاهده کردید، نحوه ی عملکرد گیره ontenna را به شما نشان می داد.

زنگ نور

زنگ نور

این وسیله  برای کاربران کم شنوایی طراحی شده است که برای اطلاع از محیط اطراف خود بیشتر بر کانال بینایی خود متکی هستند.

این وسیله از دو قطعه تشکیل شده است( زنگ درب و یک لامپ) و فرد را از حضور بازدیدکنندگان در درب منزل مطلع می کند.

هنگامی که زنگ در فشار داده می شود، سیگنال به صورت بلوتوثی به لامپ ارسال می شود بنابراین لامپ به صورت بی سیم روشن می شود و فرد با دیدن نور متوجه حضور دیگران می شود.

دستگاه جواهر مانند Vibeat

دستگاه جواهر مانند Vibeat

این مجموعه ی جواهر مانند به عنوان جایگزین هدفون طراحی شده است، که با استفاده از ارتعاش و لرزش به افراد کم‌شنوا اجازه می‌دهند تا موسیقی را تجربه کند.

این دستگاه شامل یک گردنبند، دستبند و سنجاق با ماژول های دایره ای است.

هنگامی که هریک از این قطعات از طریق بلوتوث به یک منبع موسیقی متصل می شود و با سرعت و شدت های متعدد به لرزش درمی آیند و الگوهای لرزشی مختلفی را روی بدن ایجاد می کنند و بدین ترتیب فرد را متوجه صدا می کند.

دستگاه جواهر مانند Vibeat

پیراهن صدا (Sound Shirt)

پیراهن صدا (Sound Shirt)

این پیراهن ، صدا را به ارتعاش تبدیل می کند و به کاربران کم شنوا اجازه می دهد تا موسیقی را با استفاده از حس لامسه درک کنند.

درون این لباس 28 میکرو محرک تعبیه شده است و بدین طریق محرک صوتی دریافت می شود و به محرک ارتعاشی تبدیل می شود.

از این پیراهن تا کنون در مسابقات فوتبال و کنسرت اپرا و بازی های ویدیویی استفاده شده است.
و بدین طریق افراد کم شنوا توانستند مانند افراد شنوا از مسابقه ی فوتبال یا بازی ویدیویی  یا کنسرت  لذت ببرند و واکنش نشان دهند.

بلندگوی “Oh”:

بلندگوی Oh

این بلندگو با تبدیل صدا به الگوهای نوری مختلف و نمایش آن از منافذ تعبیه شده ، به درک ریتم موسیقی برای افراد کم شنوا کمک می کند.

زنگ هشدار بلمن:

زنگ هشدار بلمن

این ساعت زنگدار برای افراد کم شنوا به گونه ای طراحی شده است که به هنگام هشدار در زمان معین از شدت صدای کم شروع به زنگ زدن می کند تا در نهایت به شدت های بالا (حدود 100 دسی بل) می رسد.

همچنین این وسیله با داشتن چراغ های LED در زمان معین شده شروع به چشمک زدن می کند و ویبراتور تختخواب نیز در این لحظه شروع به لرزاندن تخت می کند.

وزن ساعت هشدار بلمن بسیار سبک و در حدود 1 پوند است.

ساعت و مچ بند های هوشمند:

ساعت و مچ بند های هوشمند

ساعت و مچ بند های هوشمند می توانند با اتصال بلوتوثی به تلفن همراه، هشدار های تلفن همراه از جمله  تماس ها و پیامک ها را همراه با صدا و لرزش بر روی مچ دست نمایش بدهد بنابراین در صورتی که حتی فرد کم شنوا نتواند صدای هشدار تلفن همراه خود را بشنود، از طریق ویبره و لرزش متوجه آنها خواهد شد.

این ساعت و مچ بند ها قابلیت های دیگری نیز دارند از جمله:

  •  تنظیم آلارم هشدار
  • پایش وضعیت سلامت(ضربان قلب)
  • مسافت طی شده
  • گام شمار
  • اکسیژن خون
  • کالری مصرف شده
  • برنامه های مختلف ورزشی
  • الگوی خواب

بنابراین برای بیدار شدن از خواب دیگر نگران نباشید. شما می توانید به هنگام خواب این ساعت را بر رو مچ دست خود ببندید و در زمان تعیین شده با لرزش مچ بند از خواب بیدار شوید.

کدام مچ بند ها از این قابلیت پشتیبانی میکند؟

  • Mi band
  • HUAWEI band
  • HUAWEI watch fit
  • Honor band
  • Fitbit inspire
  • Galaxy fit
  • Garmin vivo

 سیستم Q:

سیستم Q یک دستگاه زیرنویس پوشیدنی است که از یک میکروفن و یک نوار که بر روی دست بسته می شود و یک اپلیکیشن تشخیص صدا که بر روی تلفن هوشمند و یا تبلت نصب می شود و یک شارژر تشکیل شده است.

از طریق یک میکروفون که روی لباس کاربر قرار می گیرد ،اصوات جمع آوری می شود و از طریق بلوتوث به نوارمنتقل می شود وتوسط یک برنامه تشخیص صدا تبدیل به متن می شود و متن بر روی یک نوار که روی دست کاربر بسته می شود ،نمایش داده می شود.

نکته قابل تامل در رابطه با سیستم Q این است که از آنجایی که صدا تبدیل به متن می شود، به افراد مبتلا به کم شنوایی اجازه می دهد تا تماس چشمی خود را در طول مکالمه قطع کنند.

این نوار علاوه بر نمایش متن ، ویژگی های دیگری نیز دارد از جمله:

  1. رونوشت:متن مکالمه را در حافظه ی سیستم ذخیره نگه می دارد.
  2. تقویم و اطلاعات مکالمه: میزان ولوم ، فرکانس صدا و مدت زمان مکالمه را نمایش می دهد.
  3. حروف از دست رفته را به اطلاع کاربر می رساند: حروفی را که فرد کم شنوا قادر به شنیدن آن نیست را از طریق ارائه ی لرزش بر روی نقاط خاصی از نوار،متوجه او می سازد.
  4. امکان نشانه گذاری مکالمه: می توانید هر قسمتی از مکالمه را نشانه گذاری کنید تا در زمان دیگری به آنها رجوع کنید.

از طریق اپلیکیشن خاص این سیستم می توان به موارد بالا (رونوشت ها، نشانک ها و تقویم ) دسترسی داشت.

سیستم Q از ترکیب‌های فشرده‌سازی گفتار لمسی استفاده می‌کند تا فقط صداهایی را که کاربر از دست داده است (و نه تمامی اصوات ) به حس لامسه ترجمه کند.

مچ بند Buzz  Neosensory:

BUZZ Neosensory

Buzz-Neosensoryاین مچ بند از طریق میکرون های گوناگونی که دارد، صدا را دریافت می کند ودر نهایت آن  را تبدیل به  بیش از 4 میلیارد الگوی ارتعاشی می کند و بر روی دست کاربر اعمال می کند و بدین صورت اطلاعات را در اختیار مغز قرار می دهد.

در واقع این مچ بند با ایجاد حسی متفاوت از حواس پنج گانه ،  کمک به درک گفتار و بهبود وزوز گوش می کند و بعد از شروع استفاده از مچ بند، حدود 3 هفته زمان لازم است تا مغز این حس جدید را به عنوان دریچه ی اطلاعات جدید بیاموزد.

مچ بند BUZZ برای سه دسته از افراد طراحی شده است:

  • افرادی که در درک صداهای فرکانس بالا مشکل دارند.
  • افرادی که به وزوز گوش دچار هستند.
  • افرادی که به کم شنوایی متوسط ​​تا شدید مبتلا هستند.

برای اطلاع از جدیدترین روش های درمانی وزوز گوش اینجا کلیک کنید.


این مچ بند چطور به افراد کم شنوا و ناشنوا کمک می کند؟

این مچ بند با ایجاد الگوی ارتعاشی روی پوست به درک بهتر گفتار (به خصوص در زمانی که دهان گوینده پوشیده شده است و یا فرد کم شنوا به دهان گوینده نگاه نمی کند) کمک می کند.

و چطور منجر به بهبود وزوز گوش می شود؟

این فرآیند از طریق تحریک دو وجهی انجام می شود

بدین صورت که مچ بند از طریق اپلیکیشن Neosensory که حاوی اصوات خاص است به تلفن همراه شما متصل می شود و با پخش این اصوات ، الگوی ارتعاشی بر روی مچ دست ایجاد می کند و بدین طریق مغز سیگنال وزوز را با سیگنال های ارتعاشی مچ دست ترکیب می کند و این اتفاق منجر می شود وزوز گوش شنیده نشود.

برای بهبود وزووز گوش چه مدت و چند ساعت استفاده از این مچ بند توسط شرکت سازنده توصیه می شود؟

استفاده به مدت 60 روز و هر روز به مدت 10 دقیقه کفایت می کند.

باتری با یک بار شارژ چقدر دوام می آورد؟

بسته به سطح حساسیت میکروفون و میزان نویز محیط، باتری می تواند بیش از 24 ساعت دوام بیاورد.

ویژگی های این مچ بند به طور کلی چیست؟

1.   باتری با عمر نسبتا طولانی (بیش از 24 ساعت دوام باتری)

2.   دارای چراغ های وضعیت که نشانگر میزان باتری  وحساسیت میکروفون است.

3.   بند این مچ بند از جنس سیلیکون ضد حساسیت طراحی شده است.

4.   در دو سایزمتفاوت برای نوجوانان و بزرگسالان طراحی شده است.

5.   می توانید میزان حساسیت میکروفون را برای دریافت صدا را تنظیم کنید به عنوان مثال در مواقعی که نویز و سر و صدا ی محیط زیاد است ، حساسیت میکروفن را کم کنید تا ارتعاشات بی جهت بر روی دست شما اعمال نشود.

6.   می توانید قدرت ارتعاش مچ بند را کم یا زیاد کنید ؛ به عنوان مثال افراد مسنی که به لرزش دست دچار هستند بهتر است قدرت ارتعاش را بالا ببرند تا در این صورت ارتعاشات مچ بند را با لرزش دست خود اشتباه نگیرند.

سوالات رایج کاربران در رابطه با اختراعات ذکر شده:

آیا این دستگاه ها در ایران موجود هستند؟

برخی از این اختراعات به به خط تولید وارد نشدند ، بنابراین در ایران نیز قابلیت خرید ندارند.

کدام یک از این دستگاه ها در ایران امکان خرید دارند ؟

  • زنگ هشدار بلمن
  • ساعت و مچ بند هوشمند
  • مچ بند Buzz  Neosensory

برای سفارش این دستگاه ها چه باید کرد؟

با شماره 22280646-021  (شماره تماس کلینیک اقدسیه) تماس بگیرید تا  شما را راهنمایی نمایند.

بهتر است سمعک بگیرم یا از این قبیل دستگاه ها استفاده کنم؟

اگر شما کاندید استفاده از سمعک و یا کاشت حلزون هستید، استفاده از سمعک و کاشت حلزون برای شما اولویت دارد و در این شرایط می توانید از این دستگاه ها به عنوان یک ابزار کمکی بهره ببرید.

برای اطلاع از  قیمت سمعک در سال 1403 و انواع آن، کلیک کنید.


کلینیک ارزیابی شنوایی و سمعک اقدسیه همراه با کادری مجرب ارائه کننده ی جامع ترین

خدمات توانبخشی شنوایی و تعادل به شما عزیزان است.


به کمک هم کیفیت زندگی را تغییر می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *