جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

سمعک های مدل داخل گوشی

محتوای صفحه

سمعک های مدل داخل گوشی

 

سمعک داخل گوشی به نوعی گفته می شود که تمام اجزاء آن درون گوش قرار می گیرند از نظر زیبایی یک پله جلو تر از سمعک های پشت گوشی هستند و اغلب برای افراد دچار کاهش شنوایی ملایم تا متوسط و بعضی مدل ها برای افرادی با کاهش شنوایی ملایم تا متوسط رو به شدید تجویز می شوند.

قبل از سمعک های کانال نامرئی (IIC)، سمعک های داخل گوشی (CIC) کوچکترین سمعک های سفارشی موجود بودند. این انواع به گونه ای طراحی شده و مجسمه سازی شده اند که تقریباً کاملاً در داخل کانال گوش شما قرار گرفته است (بنابراین، تقریباً نامرئی هستند) و معمولاً فقط قسمت انتهایی آنها قابل مشاهده است.

ویژگی های سمعک داخل گوشی

طریقه استفاده:

شاید برایتان سوال باشد که چگونه سمعک داخل گوشی را از گوش بیرون بیاوریم، در انتهای سمعک های داخل گوشی یک هندل بسیار ظریف و مویی شکل تعبیه می شود که بیمار به راحتی می تواند با گرفتن آن سمعک را از گوش بیرون بیاورد. همچنین بیمار برای گذاشتن سمعک داخل گوش از این هندل استفاده می کند.

باطری سمعک:

همه انواع سمعک ها نیازمند به استفاده از باتری هستند (بجز سمعک های شارژی) باتری که در سمعک داخل گوشی استفاده می شود باتری شماره 10 یا باتری زرد رنگ است. این باتری ها طول عمری 5 – 3 روزه دارند که بستگی به میزان افت شنوایی فرد، میزان استفاده روزانه از سمعک داخل گوشی و تکنولوژی سمعک به کار رفته در آن دارد.

چند نوع سمعک داخل گوشی داریم؟

سمعک های داخل گوشی انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  1. سمعک تمام صدفه/ تمام پوسته/ full shell / full concha: از این مدل تحت عنوان سمعک ITE نیز یاد می شود. این مدل داخل گوشی، دارای دو قسمت است که یک قسمت کل فضای صدفه یا کونکای گوش را پر می کند و قسمت دیگر وارد مجرای گوش می شود.
  2. سمعک نیم صدفه/ نیم پوسته/ half shell / half concha: خطی افقی را در نظر بگیرید که صدفه گوش را به دو قسمت فوقانی و تحتانی تقسیم می کند. در این مدل ، بخش فوقانی کونکا در سمعک های full shell حذف شده است. بنابراین قسمت تحتانی صدفه و مجرای گوش را اشغال می کند.
  3. سمعک کم نمایه/ low profile: در این مدل، قطر خارج به داخل سمعک کاهش یافته و قسمت کونکای داخل تر بوده و کمتر دیده می شود.
  4. سمعک داخل مجرا/ ITC: چنانچه مجرای گوش بیمار به اندازه ی کافی بزرگ بوده و حالت S شکل داشته باشد، این مدل مناسب خواهد بود. در این مدل، سمعک تنها مجرای گوش را پر می کند و نسبت به مدل های قبلی کوچکتر و ظریف تر بوده و کمتر دیده می شوند.
  5. سمعک mini canal: این انواع نوعی سمعک ITC هستند که نسبت به مدل قبلی کوچکتر بوده و بخش کمتری از مجرای گوش را اشغال می کنند.
  6. سمعک کاملا داخل مجرا/ cic: این مدل فقط قسمت داخلی مجرای گوش را اشغال می کند. برداشتن این نوع سمعک از گوش قدری دشوار است. به همین دلیل، دستگیره کوچکی از نخ نایلونی ماهیگیری بر روی سمعک تعبیه می شود که یک طرف آن بر آمده و به سمت صدفه گوش قرار می گیرد. سمت دیگر آن نیز به سمعک متصل بوده و فرد می تواند با استفاده از این وسیله سمعک را از گوش خود خارج کند.
  7. سمعک micro CIC: نسل جدید سمعک های cic هستند که کوچکتر بوده و در بخش داخلی تر مجرای گوش قرار می گیرد. لازم به ذکر است که همه شرکت های تولید کننده سمعک این مدل را ندارند.
  8. سمعک IIC: نسل جدید سمعک های micro cic هستند.
  9. سمعک CIC power: همان سمعک های CIC با رسیور power (قدرتمند) هستند. توجه داشته باشید که هر قدر سمعک کوچکتر شود، فاصله میکروفون و رسیور آن کمتر شده، احتمال رخداد فیدبک در آن بیشتر شده و امکان افزایش بهره کاهش می یابد. همچنین باطری سمعک کوچکتر شده و قدرت آن کاهش می یابد. در این مدل داخل گوشی می توان با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته، فیدبک را به خوبی کنترل کرد و به همین واسطه رسیور را در حالت super power یا ultra power قرار داد.

برتری های سمعک داخل گوشی نسبت به پشت گوشی

  • اندازه کوچک و مشخصات کم.
  • مناسب برای کم شنوایی های خفیف، متوسط و حتی شدید.

در سمعک داخل گوشی میکروفن در داخل گوش قرار می گیرد که قرارگیری میکروفون در داخل گوش، برخلاف پشت گوش، به موارد زیر کمک می کند:

  • در تلفن صحبت کردن.
  • حفظ آکوستیک های طبیعی ارائه شده توسط لاله گوش که در جهت یابی درست صدا ها از جلو و پشت شما کمک می کند.
  • اکثر تولیدکنندگان سمعک های داخل گوشی را با گزینه های بی سیم و telecoil ارائه می دهند، البته از نظر اندازه کمی بزرگتر هستند.

برتری های سمعک داخل گوشی نسبت به پشت گوشی

سمعک داخل گوشی چه معایب و محدودیت هایی دارد؟

  • این سمعک ها کوچک بوده و نسبت به سمعک های پشت گوشی قابلیت های کمتری دارند. به عنوان مثال اکثر انواع داخل گوشی میکروفون جهت دار یا قابلیت برقراری ارتباط بلوتوثی را ندارند.
  • تکنولوژی microphone directional تکنولوژی است که به کاربر در جاهای نویزی کمک می کند که گفتار را راحت تر درک کند. این تکنولوژی در سمعک های پشت گوشی استفاده می شود و متاسفانه به علت کوچک بودن سمعک داخل گوشی، نمی توان این قطعه را در این سمعک ها جای داد. در این سمعک ها از microphone omni استفاده می شود.
  • باطری این سمعک ها نیز کوچکتر بوده و بنابراین طول عمر کمتری دارد. همچنین به دلیل اندازه ی کوچک، تعویض باطری آن ها دشوارتر است. (طول عمر کم تر (طول عمر سمعک داخل گوشی معمولا 5 سال می باشد)).
  • از آنجا که رسیور این سمعک ها درون مجرای گوش قرار دارد، احتمال خرابی آن بر اثر تعریق یا ورود جرم و ترشحات گوش بیشتر است
  • به نگهداری بیشتری احتیاج دارید و در اثر برخورد جرم گوش در داخل درگاه میکروفون که در نزدیکی ورودی کانال گوش قرار دارد، در معرض آسیب بیشتری قرار دارند.
  • به دلیل اندازه کوچک این سمعک ها، نزدیک بودن میکروفون و رسیور و نزدیک بودن رسیور سمعک به پرده گوش، احتمال رخداد فیدبک در این سمعک ها بیشتر بوده و امکان افزایش بهره در این مدل ها محدودتر است (محدوده پویایی سمعک کمتر از انواع پشت گوشی است).
  • از آنجایی که سمعک های داخل گوشی بسیار ظریف و کوچک هستند، برای افرادی که بینایی ضعیف یا مهارت دستی خوبی ندارند مناسب نیستند. (مانند افراد بسیار مسن).
  • احتمال فیدبک (سوت کشیدن) در این سمعک بیشتر از سمعک های پشت گوشی است.
  • هر یک سال یکبار نیاز به تعویض پوسته مجدد سمعک می باشد (به علت تغییر شکل قسمت غضروفی مجرای گوش).

چه کسانی نمی توانند از سمعک داخل گوشی استفاده کنند؟ 

افرادی که نمی توانند از سمعک داخل گوشی استفاده کنند، عبارتند از:

  1. افرادی که پرده ی گوش آن ها پاره است، زیاد عرق می کنند یا دچار عفونت های مکرر گوش می شوند: چون رسیور این سمعک ها داخل گوش است، احتمال خرابی آن بر اثر رطوبت بالا است. همچنین چون مجرای گوش را مسدود می کنند، احتمال تشدید عفونت وجود دارد. البته در برخی مدل های سمعک داخل گوشی می توان از ونت استفاده کرد. ونت سوراخ کوچکی بر روی پوسته ی سمعک است که تهویه گوش از طریق آن صورت می گیرد.
  2. افراد مسن: ممکن است به دلیل مشکلات حرکتی و ناتوانی در انجام حرکات ظریف، در تعویض باطری و گذاشتن و برداشتن سمعک بر روی گوش با مشکل مواجه شوند.
  3. کودکان. 

چرا سمعک داخل گوشی برای کودکان تجویز نمی شود؟

هیچ دلیل اساسی برای این مساله وجود ندارد که چرا نمی توان از سمعک های ITE یا ITC و CIC برای کودکان استفاده کرد، اما چندین عیب اساسی در حیطه عملی شدن این قضیه وجود دارد. از جمله:

  1. گوش کودکان کوچک است و جایگذاری سمعک درون گوش آن ها دشوار می باشد.
  2. گوش کودکان در سال های اول زندگی خیلی سریع رشد کرده و سپس روند رشد آن ها کندتر می شود. بنابراین چنانچه کودک از سمعک داخل گوشی استفاده کند، می بایست بارها پوسته آن را تعویض کرد. هزینه تعویض پوسته مدل های داخل گوشی بسیار گران تر از تعویض قالب سمعک های پشت گوشی است. البته بعد از سن 10-8 سالگی که اندازه مجرای گوش تقریبا ثابت می شود، می توان این مدل ها را برای کودکان تجویز کرد.
  3. تمام کودکان کم شنوا، در بسیاری از شرایط می توانند از امکاناتی نظیر دستگاه FM یا دستگاه های بی سیم بهره مند شوند. بعضی از سمعک های داخل گوشی سوکت مخصوص ورودی صوتی یا گیرنده بی سیم را ندارند. این نقص سبب می شود که نتوان مزیت بالا بودن نسبت سیگنال به نویز (SNR) ناشی از دستگاه بی سیم را همزمان با ویژگی های الکترواکوستیکی سمعک که به طور ویژه برای هر کودک تجویز می شود، فراهم ساخت.
  4. از آنجا که پوسته ی سمعک داخل گوشی، لایه نازکی از پلاستیک سخت است، شکستن سمعک درون گوش سبب می شود که لبه های تیز شکستگی موجب زخمی شدن دیواره ی مجرای گوش کودک شوند. چنین شکستگی بر اثر ضربه به گوش ممکن است برای هر فردی و در هر سنی رخ دهد، اما با توجه به رفتارهای کودکان، چنین اتفاقی برای آن ها بیشتر رخ خواهد داد. همچنین ممکن است کودک سمعک داخل گوشی را ببلعد.
  5. برای والدین یا معلم کودک سخت است که از روی ظاهر سمعک داخل گوشی به روشن یا خاموش بودن آن پی ببرند.

برای آگاهی از قیمت سمعک های داخل گوشی cic و تهیه آن ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم